Gå til innhold

En gåte jeg fikk fra jobb


Furyfax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tipper han mente å spørre hvor mye lengre båndet må være for at du skal kunne løfte det én meter over bakken hele veien rundt jorden, og endene fortsatt skal kunne møtes. Da er vel 2·pi meter riktig svar.

 

At trådstarter spørr om det? Tviler, oppgaven er ganske klar...

Lenke til kommentar

Viper og de andre som har svart det samme har korrekt. Må innrømme at eg suns det var merkelig båndet ville være 16cm "høyere" rundt hele jorden.

Alle som kan regne omkretsen på en sirkel skal klare denne oppgaven.

Som nevnt så er jo forholdet mellom radius og omkrets linært og Pi er forholdet mellom omkrets og radius..

 

Morsom oppgave, trodde ikke folk skulle klare å diskutere denne oppgaven gjennom 2 sider..

Lenke til kommentar
Tipper han mente å spørre hvor mye lengre båndet må være for at du skal kunne løfte det én meter over bakken hele veien rundt jorden, og endene fortsatt skal kunne møtes. Da er vel 2·pi meter riktig svar.

 

At trådstarter spørr om det? Tviler, oppgaven er ganske klar...

Jo da, hva trådstarter spør om er soleklart. Ble bare litt forvirret av at Bzerk1337 skrev som om han satt med fasiten til oppgaven, for i så fall må oppgaven være slik jeg skrev over her. Skal man gå etter formuleringen i førstepost er det helt opplagt hva svaret blir, og det har mange påpekt før meg også.

Lenke til kommentar
Ble bare litt forvirret av at Bzerk1337 skrev som om han satt med fasiten til oppgaven,

 

hehe, du er ikke den eneste som ikke skjønte den helt :p

 

Har fasit til oppgaven :)

hvis du bruker hodet er det ganske logisk.

 

det er en formel et sted som sier at for hver halvmeter en sirkelens radius forlenger seg,

så blir omkretsen 3,14 meter lengre :)

 

Og siden 2 Radius = 1 diameter så er svaret ganske innlysende :)

Lenke til kommentar
Har fasit til oppgaven :)

hvis du bruker hodet er det ganske logisk.

 

det er en formel et sted som sier at for hver halvmeter en sirkelens radius forlenger seg,

så blir omkretsen 3,14 meter lengre :)

 

Og siden 2 Radius = 1 diameter så er svaret ganske innlysende :)

 

Du har ikke fasit til oppgaven nei, fordi du har lest den feil...

 

Det er ikke snakk om at radiusen blir 1 meter lenger, oppgaven spørr om hvor mye større radiusen blir hvis omkretsen øker med 1 meter :)

 

Svaret er at omkretsen blir 15,9cm lengre

Lenke til kommentar

Jeg leste oppgaven litt fort og blandet den med en annen, jeg beklager virkelig :blush:

 

Den som jeg har hørt lyder slik :

Hvis du har et tau, så legger du det rundt jordkloden, og måler det.

Så tar du tauet og legger det 1 meter opp fra bakken og så måler det igjen?

 

Hvor mye lengre er tauet ?

Svar = 6,28

Lenke til kommentar
Jeg leste oppgaven litt fort og blandet den med en annen, jeg beklager virkelig :blush:

 

Den som jeg har hørt lyder slik :

Hvis du har et tau, så legger du det rundt jordkloden, og måler det.

Så tar du tauet og legger det 1 meter opp fra bakken og så måler det igjen?

 

Hvor mye lengre er tauet ?

Svar = 6,28

 

 

 

den jeg også har hørt, og det er jo sånn den burde vere hvis det skal være noe poeng i å fortelle den rundt bordet ved pausen. er vel ikke meningen å måtte sette seg ned med papir og blyant, for da er jo oppgaven lett... poenget er vel å teste logikken i hoderegning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...