Gå til innhold

Feil med farger i Photoshop etter jeg fikk ny skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg en Samsung SyncMaster 275T og er kjempefornøyd med den.

Men nå har jeg fått meg et problem med Photoshop (CS3), hvitt blir gul-aktig :cry:

Er rett og slett frustrende å jobbe med Photoshop nå...

 

Har prøvd å Google meg fram til et svar, men blir ikke så veldig klok.

Det jeg har funnet ut, er at det er noe med denne skjermen og fargeprofilen. Den støttet visst nok ikke sRGB?

Men blir ikke så klok på dette med fargeprofil.

 

Er det noen som kan gi meg en god ide hvordan jeg kan fikse dette?

-eller må jeg rett og slett få meg en annen skjerm? (det har jeg ikke råd til på lang lang tid)

 

Setter pris på all slags forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hold inne Shift + Control + K for å endre fargeprofil?

Finner flere fargeprofiler i Photoshop, men den som hører til skjermen er ikke helt 'god'. Usikker på hvilken som kan være den rette.

Jeg skulle kanskje lagd en ny, går det ann?

 

Har lest litt om kalibrering av skjerm, slikt hardwareutstyr, kan det være løsningen?

Noen som har erfaring med slikt utstyr?

Lenke til kommentar

Har selv Samsung Syncmaster 226cw som ikke ble bra med manuell kalibrering (ved å justere, brightness, contrast, red, green, blue etc).

Kjøpte meg (hadde planer om å skaffe det uannsett) kalibrerings utstyr og ente opp med Colorvision Spyder2PRO. Måtte kalibrere med innstillinger om at skjermen kun hadde brightness og contrast og ikke farge innstillinger. Da lastet tydeligvis spydervision fargejusteringene rett inn i skjermkortet (7900GT) og det fungerte utmerket for meg. :)

 

Men jeg slet ikke bare med hvit var for gult, men blåt ble for grønt og for lite rødt eller mye etc.

 

PS, de fleste skjermer takler sRGB da det er den mest vanlige standarden av fargerom til skjermer og digital kameraer, om jeg ikke husker feil. Det er aRGB (Adobe RGB) som kun dyrere skjermer støtter som gir større og enda mer korrekt fargerom. PS, ikke sikkert at hodet mitt fungerer helt idag, så rett meg om noen har mer korrekt svar. :)

Lenke til kommentar

Dette at skjermen ikke støtter sRGB tror jeg rett og slett er tøv. Tipper at du har funnet en skrivefeil.

Denne artikkelen burde hjelpe deg en del http://www.akam.no/guide/bilderedigering/fargestyring/43698

 

Velger du å forsøke å kalibrere med øyet, så husk at øyet lett kan bli lurt. Resultatet er bla. avhengig av lyset du har rommet. Du vil og trolig være påvirket av fargene til den gamle skjermen. La oss f.eks si at den hadde blåstikk. Da vil mer korrekt gjengivelse lett oppfattes som gulstikk. Så det er ikke sikkert at problemet er så stort som du tror. Øyet kan lett bli lurt.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hold inne Shift + Control + K for å endre fargeprofil?

Finner flere fargeprofiler i Photoshop, men den som hører til skjermen er ikke helt 'god'. Usikker på hvilken som kan være den rette.

Jeg skulle kanskje lagd en ny, går det ann?

 

Har lest litt om kalibrering av skjerm, slikt hardwareutstyr, kan det være løsningen?

Noen som har erfaring med slikt utstyr?

 

 

Jeg bruker Spyder3Elite og den er genial sammen med min Samsung 244T.

Bruke Pantone Huey før, men den ga et grønnskjær etter kalibrering.

Anbefaler deg å få tak i en skjermkalibrator hvis du skal bruke den til fotoredigerig etc.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Jeg tipper det kan hjelpe mye med å legge en profil for skjermen i windows. Du bruker en eller annen MS?

 

Både XP og Vista er ganske likt (husker ikke eksakt i XP) ; høyreklikke skrivebordet - tilpass/egenskaper - skjerminnstillinger - avanserte innstillinger - fargebehandling. Merk riktig enhet og "legg til" så får du en del profiler og velge mellom. Har du en for skjermen er det flott, hvis ikke bruker du en som begynner på sRGB. OK trykkes nok antall ganger og du har satt opp en profil for skjermen. Nøyaktig det samme gjør en kalibrator, bare at den lager en helt nøyaktig profil.

 

Så åpner du PS; Edit - color settings. Under working space, RGB, velger du sRGB.... Ingenting annet her spiller noen rolle for deg i første omgang. Du kan godt krysse av de 3 boksene i bunn så PS spør hva som skal gjøres på de bildene som ikke er i sRGB.

 

Prøv dette først, evt legg ut et skjermbilde av "color settings" fra PS så bør det gå rimelig greit.

 

Kalibrering er etter mitt syn helt nødvendig når du skal redigere bilder, da du da er sikker på at det du ser på din skjerm er riktig, men for at de forskjellige programmene skal vise bildene likt på din skjerm spiller kalibrering ingen rolle.

 

D.v.s. at uten kalibrering skal bildene se nærmest identiske ut på din skjerm uavhengig av hvilke program du bruker for å åpne disse.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Jeg har en profil i Windows (XP) ja, den kom etter jeg installerte driver til skjerm.

 

Har tenkt å kjøpe meg Spyder3Elite, fant den til 1995,- på scandinaviaphoto.no

Må bare få lønna først...

 

I Photoshop valgte jeg en profil som kom med driveren til skjerm tenker jeg, siden navnet på skjermen var der.

Men skal prøve å sette innstillingene slik som du sier dhjerp og se om ting blir litt bedre imens jeg venter på å få skjermen kalibrert.

Er på jobb nå, så jeg får ikke testet dette og gitt tilbakemelding enda.

Lenke til kommentar
Jeg har en profil i Windows (XP) ja, den kom etter jeg installerte driver til skjerm.

 

Har tenkt å kjøpe meg Spyder3Elite, fant den til 1995,- på scandinaviaphoto.no

Må bare få lønna først...

Hvis du vil spare litt penger, gjør Spyder2Express også en god jobb. 3'eren er nok bedre, og støtter AdobeRGB, men med mindre du driver profesjonelt bør det ha fint lite å si. Tviler på at du merker særlig forskjell, for å si det sånn...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...