Gå til innhold

skolepc: 5-7k, 2gb, 15,4", passe lett, ingen vista


Carl Sagan

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Søstera mi skal ha en laptop til skolebruk.

 

- 2gb RAM

- 5000-7000kr (kan strekke opptil 8000 om det er verd det)

- God prosessor

- 15.4" skjerm (eller mindre om det ikke går utover ytelsen)

- Ikke noen tungvekter

- Mulighet for å velge bort vista\velge xp\ikke ha OS (ikke nødvendig, men skal ikke ha vista på den uansett)

- God batterilevetid

- Min 80gb HDD

 

Den skal ikke brukes til spilling, så et godt skjermkort er ikke et must.

Ellers trenger hun jo selvfølgelig de standard tingene(wlan, usb, cd-brenner).

 

Tar godt imot alle forslag, og det burde være mange p.g.a alle nyttårstilbudene!

 

Forslag 1:

 

Acer Aspire 5720ZG

-Dual Core T2310

-15,4"CB

-2GB

-250GB

-8400GS

-Vista Home Premium

 

7000kr

link

 

Forslag 2:

Multicom Compal IFL91

 

- INTEL Core 2 Duo Mobile T7500 2.2GHZ 4MB

- 2gb minne

- 120gb sata

- Uten OS

- Intel® Graphics Media Accelerator X3100

 

7028,-

link

 

Synes selv forslag 2 er best.

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forslag 1 ser best ut for meg. Kan heller ikke se noen grunn til ikke å ha Vista, hvertfall ikke til bare skolebruk.

 

Hei !

 

Jeg ser ikke umiddelbart noe grunn til å utelukke Vista for trådstarterens søster, men

det er en kjensgjerning at det er ca 6 måneder til de groveste feilene er fikset i Vista.

Men for trådstarter spiller dette ingen rolle.

 

Hvordan forslag 1 kan være best for noen er det ikke noen tvil om. Men her er kravene ikke stor HD eller kraftig

grafikkort. Derimot antydes det god prosessor. Intel T2310 er en 1.46 GHz Pentium Dual-Core mens T7500

er en Core 2 Duo på 2,2 GHz som har mer kraft og kapasitet.

 

Jeg ville kanskje sett på en Lenovo for batteritidens skyld: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340599

eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339775

Du bør ikke behøve å plassere deg opp mot 7000 med de kravene som du stiller. 6000 er nok like reelt.

I alt. 2 er det valgt en T7500 prosessor foran en T7250 (som er kun marginalt raskere). Der sparer du litt.

 

Se deg nøye om etter gode tilbud da de fleste i denne prisklassen tilfredstiller ditt/hennes behov.

 

Lykke til !

 

M.v.h.

 

Jan

Lenke til kommentar
Skjermkortmessig får du mye mer ytelse av forslag 1. Du skriver ikke mange GHZ CPUen er i den, men er det 2GHZ?

Den er 1.46ghz, og uansett basert på den gamle core teknologien.

 

Forslag 1 ser best ut for meg. Kan heller ikke se noen grunn til ikke å ha Vista, hvertfall ikke til bare skolebruk.

Vista skal ikke inn i mitt hus.

 

EDIT: Slått må målstreken. Takker for hjelpen vikingjan! Det skal jeg absolutt vurdere. Som sagt spiller hverken harddisk eller skjermkort noe rolle.

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Her er laptopene sammenlignet. De har jo samme prosessor? Uansett har de bare 1gb med ram.

 

Hei !

 

Jeg vet av erfaring at 2 GB minne er det lønnsomt å ha. Å kjøpe og installere en ekstra

GB er både billig og lett å utføre.

Det viktige er funksjonene som kreves og at den er akseptabel både i batteritid og

transportabilitet. I så måte er 14" skjerm kanskje et hår bedre, men kan være litt dyrere.

Hvis hun er sikker på at hun vil ha 15,4" er saken klar, men ...

 

Prosessoren som er i sammenlikningen her er "kun" 1,5 GHz, men har en noe annet kjerne

som er mer effektiv blant annet grunnet større internt jobbminne / cache.

 

Om hun har spesielle programrelaterte behov som kan kreve noe ekstra, hadde det vært

ok å vite for rådgivningen.

 

Ellers er svært mange av de pc'ene som tilbys over 5000 kr gode nok for de fleste.

 

Spilling, mye bilder og film og hyppig og mange programinstalleringer krever ofte mer

harddiskplass og bedre skjermkort.

Dette setter ofte standarden for ytterligere krav man må ta hensyn til.

I tillegg kommer byggekvalitet, utseende og spesialfunksjoner og tilkoplinger ...

 

Skal du handle på nett lønner det seg å bruke mye tid på å se i gjennom de enkelte

nettbutikker etter tilbud og benytte prisguiden om du har en bestemt modell du/dere

finner interessant.

 

 

M.v.h.

 

Jan

Lenke til kommentar

Jeg driver også å ser etter pc til søster. Skal brukes hovedsaklig til skolearbeid, ellers blir det film og musikk. Så skjermkortet er ikke så veldig viktig. Har sett på Acer Aspire 5720ZG, men med tanke på skjermkortet ikke er så viktig så er forslag 2 mer for pengene ? Men samtidig som vil jeg ikke kjøpe noe som blir utdatert innen kort tid. Noen som vet hvordan støy og batterilevetid er på de to pc'ene ?

Lenke til kommentar
Skjermkortmessig får du mye mer ytelse av forslag 1. Du skriver ikke mange GHZ CPUen er i den, men er det 2GHZ?

Den er 1.46ghz, og uansett basert på den gamle core teknologien.

 

Forslag 1 ser best ut for meg. Kan heller ikke se noen grunn til ikke å ha Vista, hvertfall ikke til bare skolebruk.

Vista skal ikke inn i mitt hus.

 

EDIT: Slått må målstreken. Takker for hjelpen vikingjan! Det skal jeg absolutt vurdere. Som sagt spiller hverken harddisk eller skjermkort noe rolle.

 

 

Hmmmm.. DU vil ikke ha Vista på maskinen.. er det ikke søsteren din som skal ha den?

Lenke til kommentar

Ville nok helt klart gått for forslag 2.

 

Forslag 2:

Multicom Compal IFL91

 

- INTEL Core 2 Duo Mobile T7500 2.2GHZ 4MB

- 2gb minne

- 120gb sata

- Uten OS

- Intel® Graphics Media Accelerator X3100

 

Kanskje vurdere:

 

- T7700

- 4GB Minne

- 7200RPM disk

 

det vil jo gi bedre ytelse, men også dyrere.

 

 

Hvorfor forslag 2?

 

Fordi en skole-PC har stortsett null krav til skjermkort, og da gjør Intel GMA X3100 jobben mer en bra nok, har den i min bærbare-PC selv.

 

Det er mye mer generell ytelse å hente på den LANGT raskere og kraftigere prosessoren som er i forslag 2. Samt forslag 1: leveres med Windows Vista, og hva skal du med det på en skole-PC?

Søstra ville vell kanskje ha likt det, med tanke på penere interface, men ellers ville jo Vista ha krevd litt mer, sånn som da burde du jo fort ha 4GiB bare for at skal gå 100% smooth osv..

 

 

Men jeg må bare kommentere "Vista skal ikke inn i mitt hus"

Hvor gammel er egentlig søstra de? Burde ikke hun selv få være med å bestemme hvorvidt hun ønsker Vista eller ikke?

 

Syntes det er en veldig fjortis aktig holding å ha fullstendig svartelista Vista for all tid.

Er hovedsaklig til spilling Vista yter dårlig, og til litt mer "sære" behov. Jeg tror tvert i mot søstra de ender opp med en raskere og mer "smooth" PC om hun kjører Vista 64bit @ 4GiB RAM.

Følger du litt med, så er du vell klar over at det dårlige inntrykket Vista gav i starten, har blitt kraftig forbedret. Nå fungerer Vista mer eller mindre sånn som det skal. Er bare en god del driver optimalisering igjen.

Jeg kjørte selv Vista rett etter release, og det gikk rett i dass bokstavelig talt, jeg installerte 64bit versjonen på nytt for en uke siden, med 4GiB RAM, og det å navigere i Windows, skrive dokumenter og "generelt skolearbeid" går rett og slett raskere og mer "smooth" i Vista enn i XP.

Eneste negative jeg kan se er at gaming ytelsen faller litt med Vista, men hun skal da ikke game på en skole-PC?

 

Nesten alle de problemene som har vært med Vista, har blitt rettet opp. Og om du ikke vil henge en generasjon bak, så kommer det nok Vista inn i huset ditt også før 2010. Det er jeg nesten helt sikker på. Jeg vet ikke om du er gammel nok til å huske lansering av XP, men den gikk faktisk ikke noe bedre enn lanseringen av Vista. Den gikk vell tvert i mot enda dårligere, og XP ble ikke skikkelig brukanes før Service Pack 2. Akkurat som Vista ikke var veldig brukanes før Service Pack 1.

 

 

Men om du er så anti Vista, pung ut litt ekstra, og skaff henne en Mac ;)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Hmmmm.. DU vil ikke ha Vista på maskinen.. er det ikke søsteren din som skal ha den?

 

Second that!

 

Syntes det blir feil å være så bastant på andre sine vegne. Hva om søstra faktisk vil ha Vista?

Om hun er av litt yngre alder ville nok bare utseende på Vista gjort PC-en mye mer attraktiv for henne.

 

Brødre burde veilede, og ikke ta valg for søsknene sine.

Men med en slik bastant holdning er han nok neppe alt for kapabel til å gi en objektiv veileding, tror han trenger litt veiledning selv :p

 

Er som når lillesøstra mi skulle ha seg en iPod. Da tok jeg meg god tid til å forklare henne hva som er negativt og positivt med de forskjellige iPod typene, og hvordan de er iforhold til andre produkter.

Slik at hun selv kan ta en avgjørelse, uavhengig av om jeg liker iPod eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme posisjon som trådstarter selv for en stund siden, og anbefalte da min søster til å velge en maskin uten vista. Dette gjorde jeg av den enkle grunn av at jeg ikke kjenner til det operativsystemet og dermed ikke kan gi noe særlig support dersom hun skulle trenge det. Å ha mulighet til support fra kjente er viktigere enn fancy design, det er nå min mening.

Men hun fikk til slutt en maskin med vista (hjemme-pc avtale gjennom jobben der alle aktuelle maskiner vistnok kun ble levert med vista), det tok 3dager før jeg ble tilkalt for support. Finne feil i ett OS jeg ikke kjenner er langt ifra alltid like enkelt!

 

Batteritid er meget viktig på en skolemaskin, velg heller en utgave med litt lavere specs dersom denne gir merkbart bedre batteritid. Du bør også spørre søsteren din om hvilken oppløsning hun ønsker (evt forklare), noen har 1024x768 som ett krav på en 15" mens andre synes det er helt grusomt.

Lenke til kommentar
Jeg var i samme posisjon som trådstarter selv for en stund siden, og anbefalte da min søster til å velge en maskin uten vista. Dette gjorde jeg av den enkle grunn av at jeg ikke kjenner til det operativsystemet og dermed ikke kan gi noe særlig support dersom hun skulle trenge det. Å ha mulighet til support fra kjente er viktigere enn fancy design, det er nå min mening.

Men hun fikk til slutt en maskin med vista (hjemme-pc avtale gjennom jobben der alle aktuelle maskiner vistnok kun ble levert med vista), det tok 3dager før jeg ble tilkalt for support. Finne feil i ett OS jeg ikke kjenner er langt ifra alltid like enkelt!

 

Batteritid er meget viktig på en skolemaskin, velg heller en utgave med litt lavere specs dersom denne gir merkbart bedre batteritid. Du bør også spørre søsteren din om hvilken oppløsning hun ønsker (evt forklare), noen har 1024x768 som ett krav på en 15" mens andre synes det er helt grusomt.

 

Der har du et meget godt poeng. Men det virker jo ikke akkurat som det var noe argument for trådstarter.

 

Dessuten er ikke Vista så annerledes fra XP, tok meg ikke lange tiden før jeg fant ut det meste som trengs å vite for slikt i Vista. I bunn og grunn er det veldig likt som XP, bare det er litt annerledes å få navigert deg frem dit du ønsker.

 

Men som sagt, jeg tror hvert fall min søster, og de fleste andre "yngre" jenter jeg vet om, helt klart vil ha de mest fancy menyene og peneste effektene fremfor noe annet :p

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei !

Jeg vet av erfaring at 2 GB minne er det lønnsomt å ha. Å kjøpe og installere en ekstra

GB er både billig og lett å utføre.

Det viktige er funksjonene som kreves og at den er akseptabel både i batteritid og

transportabilitet. I så måte er 14" skjerm kanskje et hår bedre, men kan være litt dyrere.

Hvis hun er sikker på at hun vil ha 15,4" er saken klar, men ...

 

Prosessoren som er i sammenlikningen her er "kun" 1,5 GHz, men har en noe annet kjerne

som er mer effektiv blant annet grunnet større internt jobbminne / cache.

 

Om hun har spesielle programrelaterte behov som kan kreve noe ekstra, hadde det vært

ok å vite for rådgivningen.

 

Ellers er svært mange av de pc'ene som tilbys over 5000 kr gode nok for de fleste.

 

Spilling, mye bilder og film og hyppig og mange programinstalleringer krever ofte mer

harddiskplass og bedre skjermkort.

Dette setter ofte standarden for ytterligere krav man må ta hensyn til.

I tillegg kommer byggekvalitet, utseende og spesialfunksjoner og tilkoplinger ...

 

Skal du handle på nett lønner det seg å bruke mye tid på å se i gjennom de enkelte

nettbutikker etter tilbud og benytte prisguiden om du har en bestemt modell du/dere

finner interessant.

 

 

M.v.h.

 

Jan

2GB er et must ja.

 

Prosessorene i dine forslag er like, og prosessoren i mitt forslag 2 er best.

 

14" skal absolutt vurderes.

 

Takk for hjelp og veiledning!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men jeg må bare kommentere "Vista skal ikke inn i mitt hus"

Hvor gammel er egentlig søstra de? Burde ikke hun selv få være med å bestemme hvorvidt hun ønsker Vista eller ikke?

 

Syntes det er en veldig fjortis aktig holding å ha fullstendig svartelista Vista for all tid.

Er hovedsaklig til spilling Vista yter dårlig, og til litt mer "sære" behov. Jeg tror tvert i mot søstra de ender opp med en raskere og mer "smooth" PC om hun kjører Vista 64bit @ 4GiB RAM.

Følger du litt med, så er du vell klar over at det dårlige inntrykket Vista gav i starten, har blitt kraftig forbedret. Nå fungerer Vista mer eller mindre sånn som det skal. Er bare en god del driver optimalisering igjen.

Jeg kjørte selv Vista rett etter release, og det gikk rett i dass bokstavelig talt, jeg installerte 64bit versjonen på nytt for en uke siden, med 4GiB RAM, og det å navigere i Windows, skrive dokumenter og "generelt skolearbeid" går rett og slett raskere og mer "smooth" i Vista enn i XP.

Eneste negative jeg kan se er at gaming ytelsen faller litt med Vista, men hun skal da ikke game på en skole-PC?

 

Nesten alle de problemene som har vært med Vista, har blitt rettet opp. Og om du ikke vil henge en generasjon bak, så kommer det nok Vista inn i huset ditt også før 2010. Det er jeg nesten helt sikker på. Jeg vet ikke om du er gammel nok til å huske lansering av XP, men den gikk faktisk ikke noe bedre enn lanseringen av Vista. Den gikk vell tvert i mot enda dårligere, og XP ble ikke skikkelig brukanes før Service Pack 2. Akkurat som Vista ikke var veldig brukanes før Service Pack 1.

 

 

Men om du er så anti Vista, pung ut litt ekstra, og skaff henne en Mac ;)

Hun går 2. Videregående.

 

At Vista har komt seg veldig med tiden er helt sikkert, og at det kommer til å komme seg enda mer med SP1 er også sikkert.

 

Grunnene til at hun ikke får lov å bruke vista:

-Vista har dårligere batterilevetid

-Dårlige drivere(ikke vista sin feil)

-Litt mer bugs -> Mer for meg å fikse

-Kan ikke med vista selv. XP kan jeg ut og inn, bakvendt og framlengs, men med vista sliter jeg og komme innpå kontrollpanel.

-Hun kan ikke med vista, og når ikke jeg kan det heller, har hun absolutt ingen til å henvende seg til når hun trenger hjelp.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Second that!

Syntes det blir feil å være så bastant på andre sine vegne. Hva om søstra faktisk vil ha Vista?

Om hun er av litt yngre alder ville nok bare utseende på Vista gjort PC-en mye mer attraktiv for henne.

 

Brødre burde veilede, og ikke ta valg for søsknene sine.

Men med en slik bastant holdning er han nok neppe alt for kapabel til å gi en objektiv veileding, tror han trenger litt veiledning selv :p

 

Er som når lillesøstra mi skulle ha seg en iPod. Da tok jeg meg god tid til å forklare henne hva som er negativt og positivt med de forskjellige iPod typene, og hvordan de er iforhold til andre produkter.

Slik at hun selv kan ta en avgjørelse, uavhengig av om jeg liker iPod eller ikke.

Hun vil nok ikke ha vista, ettersom hun ikke vet hva det er ennå. Heldigvis.

 

Om jeg trenger veiledning. Tjaa. Hvorfor jeg ikke vil at hun skal ha er vista forklart oppfor.

 

EDIT: Vi driter i det derre "iPod suger" greiene.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg var i samme posisjon som trådstarter selv for en stund siden, og anbefalte da min søster til å velge en maskin uten vista. Dette gjorde jeg av den enkle grunn av at jeg ikke kjenner til det operativsystemet og dermed ikke kan gi noe særlig support dersom hun skulle trenge det. Å ha mulighet til support fra kjente er viktigere enn fancy design, det er nå min mening.

Men hun fikk til slutt en maskin med vista (hjemme-pc avtale gjennom jobben der alle aktuelle maskiner vistnok kun ble levert med vista), det tok 3dager før jeg ble tilkalt for support. Finne feil i ett OS jeg ikke kjenner er langt ifra alltid like enkelt!

 

Batteritid er meget viktig på en skolemaskin, velg heller en utgave med litt lavere specs dersom denne gir merkbart bedre batteritid. Du bør også spørre søsteren din om hvilken oppløsning hun ønsker (evt forklare), noen har 1024x768 som ett krav på en 15" mens andre synes det er helt grusomt.

Jada, kjenner meg igjen.

 

 

En <15.4" (helst rundt 14") er jo veldig fristende, men så lenge det ikke er "voldtekt" av ytelsen, slik det er på mange, tror jeg at en slik blir innkjøpt.

 

Noen som vet hvor mye bedre batteritid man får ved 9 Cellers batteri kontra 6 cellersbatteri? Er det 30% ekstra, som tallet tilsier?

 

 

Til nå ligger fortsatt valget på IFL PC-en fra Multicom.

 

Takker stort for all hjelp.

Endret av todda7
Lenke til kommentar

"-Kan ikke med vista selv. XP kan jeg ut og inn, bakvendt og framlengs, men med vista sliter jeg og komme innpå kontrollpanel."

 

Da har jo du alvorlig dårlig pc-kunnskaper! Jeg synes at Vista er et mer barnevennlig OS enn XP.. Har bare hatt vista i et par måneder nå, men har ennå ikke møtt på et eneste problem!

 

Og ang iPod.. Jeg kjøpte en 20gb ipod photo for 3-4 år siden, og den fungerer like utmerket fortsatt! kostet meg 2000kr den gangen.. og de få ekstra gb'ene jeg har til overs bruker jeg til ekstern disk når jeg bare skal flytte småfiler.. så bruker lett opp plassen! Jeg har aldri vært borti en mp3 spiller av så høy kvalitet som iPod'en! ;)

Lenke til kommentar
"-Kan ikke med vista selv. XP kan jeg ut og inn, bakvendt og framlengs, men med vista sliter jeg og komme innpå kontrollpanel."

 

Da har jo du alvorlig dårlig pc-kunnskaper! Jeg synes at Vista er et mer barnevennlig OS enn XP.. Har bare hatt vista i et par måneder nå, men har ennå ikke møtt på et eneste problem!

 

Og ang iPod.. Jeg kjøpte en 20gb ipod photo for 3-4 år siden, og den fungerer like utmerket fortsatt! kostet meg 2000kr den gangen.. og de få ekstra gb'ene jeg har til overs bruker jeg til ekstern disk når jeg bare skal flytte småfiler.. så bruker lett opp plassen! Jeg har aldri vært borti en mp3 spiller av så høy kvalitet som iPod'en! ;)

Det var selvfølgelig overdriving, men for min del er det ulogisk plassering, navngiving osv osv på alt sammen. Greit nok at det ikke er jeg som skal ha PC-en, men det er jeg som skal fikse den.

 

De "nyere" iPodene er kjempe ja, men de eldste (når søstera mi skulle få en) slet med vanvittig dårlig kvalitet, både på skjerm, batteri og ikke minst software. Hadde ikke lyst til å bli kjent med elkjøp supporten.

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Ser ut som det blir en mindre pc.

 

En jeg fant var denne 12.1" fra MULTICOM.

 

Med følgende konfiguration:

INTEL Core 2 Duo T7250 2.0GHZ 2MB

2GB DDR2 667MHz SO-DIMM

120GB SATA 5400RPM 2.5"

6 Cellers batteri

 

ble prisen 7231kr, noe som ikke var for mye. Bedre forslag?

 

Med samme konfiguration kostet 14.1" litt mere. Naturlig nok, p.g.a større skjerm og bedre skjermkort.

 

Noen som vet hvordan denne er i forhold til Multicoms 12.1"?

Denne 14.1" så ikke dum ut heller!

Endret av todda7
Lenke til kommentar
EDIT: Vi driter i det derre "iPod suger" greiene.

 

Det var et eksempel, et veldig godt et sådan, da det tar for seg noe av den samme situasjonen.

Fattet du ikke det? Jeg har verken argumentert for eller i mot iPod, ei ønsket å skape noen konflikt rundt det i denne tråden.

Syntes dette var en barnslig kommentar å kaste ut.

 

 

Og selv om du kanskje syntes det er vanskeligere å navigere osv i Vista,

så betyr ikke det at søstra de syntes det. Du burde jo gjøre henne klar over alternativene og la hun bestemme hva HUN ønsker. Er jo ikke DU som skal ha PC?

 

Da kan du enkelt og greit bruke det at du har generelt litt problemer med å navigere og gi henne support i Vista som argument for at hun skal velge XP, så hun er klar over at det ikke ser ikke du kan hjelpe henne med eventuelle problemer hun måtte komme borti.

 

Du kjører en slik mentalitet jeg gjorde for noen år siden, hvor jeg da fisket PC-en til lillesøstra mi akkurat slik jeg ville ha den. Til mitt bruksmønster, satt opp alt slik jeg mente det var best. Men som stefaren min brukte lang tid på å forklare meg, som jeg blei veldig sint på faktisk, men som jeg har forstått i etterkant.

Klart kan jeg MYE mer om data enn lillesøstra mi, men det betyr ikke at jeg vet alt hun vil ha.

Spesielt når det kommer til software som et operativsystem er. Der er jo hun helt blank, og maskinvare er litt utenfor hennes felt å velge. Men jeg kan allikevel spørre hva som er viktig for hun, hva hun vil at skal gå raskest mulig, om hun trenger bluetooth, webcam osv..

 

Blir det samme med operativsystemet. Hun må jo selv få velge om hun vil ha XP, eller Vista.

Om hun vil ha de fancy effektene, den bedre brukervennligheten, og det ellers raskere grensesnittet (som det faktisk er om du har god nok maskinvare). Eller om hun vil ha gode gamle XP, hvor hun har god support i deg osv. Det burde være opp til henne å velge, og ikke deg.

 

Det blir som om du skal velge at hun skal bruke Itunes, og ikke Windows Media Player, at hun skal bruke FireFox og ikke Internet Explorer, at hun skal bruke GIMP og ikke Windows Live Messenger. Du kan godt vise henne de forskjellige alternativene, gi henne generell OBJEKTIV informasjon om de forskjellige mulighetene, og fortelle litt om dine erfaringer osv.. Men det er da strengt tatt hun som må få lov til å velge hvem av alternative hun selv vil bruke, uavhengig av deg.

 

Syntes det blir helt feil at du skal "tvinge" på hun XP.

Burde hvert fall informere henne om Vista, la hun se litt bilder osv.. Gi henne OBJEKTIV informasjon, fordeler / ulemper osv.. Så får hun selv velge.

Og når du informerer da skal du jo ikke ha en totalt negativ holding til hele Vista og si at det suger på det, og suger på det..

 

 

Mulig du syntes noe annet. Men jeg syntes det er vedkommende som skal faktisk ha og benytte seg av PC-en som burde få bestemme, hvert fall få vite om at det finnes alternativer.

Mulig det er bare meg, men jeg føler nå at det er mye mer riktig og rettferdig.

 

Og som en nevnte ovenfor, Vista er nok stortsett mer brukervennlig å bruke for folk som ikke kan så alt for mye om PC.

Er stort sett vi "nerder" som er for vandt til XP som sliter med overgangen til Vista.

Nettopp på grunn av ting ikke er helt som vi er vandt til, men har du generell kunnskap om Windows, så ser du fort at det meste i Vista er faktisk litt. Bare overflaten som er litt annerledes.

Så jeg tror du burde klare å gi hun litt support, selv om hun kjører Vista.

Eller så er det bare å få henne til å poste her på forumet eller kontakte meg, om det er så vanskelig ;)

 

 

Hva om faren din tvang på deg Vista? Da hadde vell du blitt happy..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...