Gå til innhold

Kjøp av 1TB ekstern


Hawtz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har god erfaring med WD's MyBook disker, har vel 6-7 stk totalt.

 

Det eneste du bør tenke på i denne sammenheng er at USB er ikke et spesielt raskt grensesnitt.

I praksis vil FW gi 25-35% større hastighet og eSata vil ofte gi det dobbelte av USB.

 

Skal du ha en så stor disk ville jeg ha vurdert en med FireWire og eller eSata, men det kommer jo an på bruken da.

Lenke til kommentar

Hvis da har SATA og en ledig kontakt så kan du bruke denne link til komplett samt en esata->esata kabel som du finner under samme kategori.

 

Alternativt kan du kjøpe en kontroller med eSata utganger.

 

Det vil ikke bli bedre med 2 x 500GB, poenget er at 1TB med filer tar mye tid å kopiere inn eller ut, vi snakker om mange timer.

For å hente ut eller lese en enkelt fil vil det ikke ha stor betydning hvilket grensesnitt du har dersom fila da ikke er mange GB.

Du vil ikke merke noen spesiell forskjell hvis du bruker disken til mp3 filer o.l.

 

Jeg bruker mine disker utelukkende til backup, dvs jeg har ingen filer på ekstern disk som jeg ikke har råd til å miste.

Har ikke hatt noen problem med mine sålangt, bortsett fra at det har en tendens til å bli fullt.

Lenke til kommentar
Kjøp Antec MX-1 Eksternt HD kabinett Kabler og Esatabrakett følger med.

 

Og denne, Samsung Spinpoint F1 1 TB

 

Hvorfor burde jeg det, når det er dyrere?

 

Hvis da har SATA og en ledig kontakt så kan du bruke denne link til komplett samt en esata->esata kabel som du finner under samme kategori.

 

Alternativt kan du kjøpe en kontroller med eSata utganger.

 

Det vil ikke bli bedre med 2 x 500GB, poenget er at 1TB med filer tar mye tid å kopiere inn eller ut, vi snakker om mange timer.

For å hente ut eller lese en enkelt fil vil det ikke ha stor betydning hvilket grensesnitt du har dersom fila da ikke er mange GB.

Du vil ikke merke noen spesiell forskjell hvis du bruker disken til mp3 filer o.l.

 

Jeg bruker mine disker utelukkende til backup, dvs jeg har ingen filer på ekstern disk som jeg ikke har råd til å miste.

Har ikke hatt noen problem med mine sålangt, bortsett fra at det har en tendens til å bli fullt.

 

 

Jeg tenkte på 2 x 500GB ihht til prisforskjell og i tilfelle en skulle bli ødelagt, så har jeg fortsatt halvparten i behold.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på 2 x 500GB ihht til prisforskjell og i tilfelle en skulle bli ødelagt, så har jeg fortsatt halvparten i behold.

 

Er ikke så dumt tenkt men USB bussen vil da bli en flaskehals dersom du bruker begge samtidig.

 

Som sagt, det kommer an på hvordan du skal bruke dette.

Dersom disken skal brukes "som om den var intern" vil jeg fremdeles anbefale FW/eSata.

Er det til ren backup kan USB fungere greit hvis du har god tid da ;-)

Lenke til kommentar

 

Fulgte linken din og der viste alle webshopper 750GB, men ser den nye viser noe annet.

 

Fordi det er en atskillig bedre og mer stabil løsning.

 

Hvordan kan du påstå dette da?

Dersom disken brukes med eSata er det en ren passthrough løsning da den går rett mot hovedkortets kontroller.

Det foreligger ingen pålitelige data om Samsung F1 enda ;-)

Samsung er bra ingen tvil om det!

Lenke til kommentar

Eneste motforestilling til 2 x 500GB vs 1 x 1TB vil da være at støynivået blir dobblet i værste fall, ellers er det en grei løsning.

Husk at dersom du velger USB varianten vil det gå tregt å kopiere mellom de 2 eksterne diskene.

Båndbredden til USB bussen er liten og må deles på antall tilkoplede enheter.

Lenke til kommentar

En ting til forresten. Jeg har to interne harddisker som er fylt opp med alt mulig stæsj. Er utrolig lei av støynivået det lager.

 

Kan jeg ta de ut og feste i sånne brønner? Hvordan fungerer det? Går det an å kontrollere når de skal være av og på?

 

Men jeg har to eksterne harddisker rett forsiden av meg nå, og kan ikke si at jeg legger merke til noe lyd fra de. Det er en Lacie 320GB som er min, og en Maxtor One Touch 4 500GB som jeg låner av en venn. Minimalt med lyd.

 

Ang. båndbredden så tror jeg det går fint. Med en gang jeg får den/de blir det jo mye kopiering, men det roer seg ned ettehvert. Er jo slik at jeg skal stå og kopiere over konstant. Blir fyllt opp litt etter litt og bruker det ellers til å spille av musikk/filmer fra.

Lenke til kommentar

Boot disken er det vel lite du kan gjøre med mht flytting og av/på knapp ;-)

 

Hvis de interne støyer har du vært uheldig med valg/tildeling av disker.

De fleste nyere disker er det lite støy av, 1TB og 750GB fra WD er meget stille, Samsung har også disker med lavt støynivå.

 

Jeg har vel 8 500GB WD disker, 2 er KS resten er AAKS, 2 av disse (i raid1) bråker litt mer enn de andre, de resterende er stille.

 

Eksterne disker slår seg jo normalt av/på etter bruk og vil være gode løsninger mht støy.

Du kan styre de interne diskene via windows slik at de slår seg av etter x minutters inaktivitet.

 

Det finnes en mengde med både interne og eksterne løsninger for disker men du må nesten bare lete i tester for å se hvilke som er aktuelle for deg, eller vente på noen som kan komme med anbefalinger her.

Lenke til kommentar

Det finnes vel neppe USB baserte RAID løsninger ?

 

Uansett er dette en annen baby hvis du skal ha raid på eksterne disker, stort sett finnes dette bare i NAS.

En billig ? variant er WD NAS gammel type men den har jeg ingen erfaring med.

Ellers finnes det NAS løsninger fra bla Thecus, QNAP m.fl.

Prisen blir nok en helt annen enn du har tenkt deg er jeg redd for.

 

Når jeg snakket om raid var dette på interne disker.

Mine eksterne disker er en blanding av FW og eSata, + 2 stk WD Passport som er USB basert.

 

edit: feil med link

edit2: Har gått over til raid1 på mine maskiner, blir dyrt pr GB men føler selv det er verdt prisen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...