Gå til innhold

1D Mark 2 - Hvilket tilbud skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har noen tilbud på brukte 1D Mark II her, som jeg sitter og undrer litt på. Hvilket skal jeg velge?

 

1. 98.000 eksponeringer. Ingen lader. 9 500kr.

2. Intet eksakt antall eksponeringer. Selgeren trodde det var mellom 50k og 100k. Det kan også være 150k eller mer, for alt jeg vet. Lader + batteri. Ca. 9 000kr.

3. 17.000 eksponeringer. Lader + 3 batterier. 12 500kr.

4. 16.000 eksponeringer. Lader + 2 batterier + 4GB Sandisk Extreme 3. 14 000.

5. Ukjent antall ekponeringer. Kan være opptill 200.000 for hva jeg vet. Ingen lader eller batteri. 6 200 på eBay.

 

Takker for alle innspill jeg kan få!! :)

 

EDIT: Noen feil siden jeg tok dette fra et engelsk forum. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Pallesen. Uten tvil 3 eller 4.

Får selvsagt skyte inn at det ikke bare er antall eksponeringer som avgjør. 4 kan godt være verd 1500 mer enn 3 selv om det er bare 1k eksponeringer som skiller de.

 

Allmenntilstand avgjøres når du ser på kameraet eller får se detaljerte bilder av det.

 

Antall eksponeringer finner man ved å bruke denne lille saken jeg har lagt ved.

 

(en lader koster forøvrig bortimot 2000,- om du skal kjøpe den ny her til lands..)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Utseende er ikke viktig for meg, men jeg skjønner at det kan gi et inntrykk av hvordan det er behandlet. Det viktigste er at jeg får mange eksponeringer per krone jeg betaler, og at kameraet fungerer 100% topp teknisk.

 

Kan også legge til at alt. #2 er det mest aktuelle hvis antall eksponeringer er relativt lavt, mest pga. pris. Det er brukt av en profesjonell fotograf i rundt 2 år.

Alt. 3 er - etter hva jeg har lest - et kamera brukt av VG.

Lenke til kommentar

Dersom det er et bruktkamera fra Fotovideo er det nok fra VG. Jeg kjøpte et pent et med 15000 eksponeringer, og deg skulle de ha rundt 16.000,- for.

Laderen koster faktisk 4.445,- på Fotovideo og batteriet rett over 1.000,-

 

Fotovideo sine kameraer har tre måneders bruktgaranti og kommer rett fra totaloverhaling hos Serviceproffen. Det er også betryggende å vite at de har vært i bruk inntil nylig.

Lenke til kommentar
Dersom det er et bruktkamera fra Fotovideo er det nok fra VG. Jeg kjøpte et pent et med 15000 eksponeringer, og deg skulle de ha rundt 16.000,- for.

Laderen koster faktisk 4.445,- på Fotovideo og batteriet rett over 1.000,-

 

Fotovideo sine kameraer har tre måneders bruktgaranti og kommer rett fra totaloverhaling hos Serviceproffen. Det er også betryggende å vite at de har vært i bruk inntil nylig.

Synes det var ganske dyrt. Koster som sagt 12.500 for et kamera med 17.000 eksponeringer der nå.

 

Men hvis kamera #2 har tatt - la oss si - 50.000 eksponeringer? Ville dere heller kjøpt den da? (Jeg kjenner personen halvt, og han er meget profesjonell. He-he.) Det har vært i bruk inntil nylig det også, men brukes ikke mer grunnet kjøp av mk3. :)

 

Laderen koster faktisk 4.445,- på Fotovideo og batteriet rett over 1.000,-

 

Huska laderen var dyr, men at det var så jævlig mye må jeg ha fortrengt...

Med andre ord, lader vil man helst ha med.... ;)

Koster under 2000 fra BH, så det er nok ikke "så" dyrt. :) (ferdig levert på døra, inkl. frakt og moms, selvfølgelig. :) )

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Antall eksponeringer er ikke alt vettu... Mitt ser faktisk ubrukt ut, til tross for antall eksponeringer.

Ville ikke kjøpt et slikt usett.

Nei, jeg vet at antall eksponeringer ikke gjenspeiler kameraets ytre tilstand (filosofisk nok), men spørsmålet mitt er om det lønner seg å kjøpe et relativt "billig" et med en god del eksponeringer i dag, og gjerne tjene noen tusen kroner på det, og heller bytte lukkeren tidligere (for det må den til slutt uansett).

 

Imo. er et kamera med 50.000 eksponeringer for 9000 kroner en bedre deal enn et med 20.000 til 12.500 kroner, nettopp fordi disse 30k eksponeringene går fort som fy uansett, og at de 3500 kronene jeg "tjener" på å kjøpe førstnevnte dekker nesten et helt lukkerskift. Men kanskje jeg bommer litt nå? :ermm:

 

Igjen, skraper og merker bryr jeg meg ikke om, så lenge det fungerer 100% teknisk. Og jeg skal selvfølgelig se RAW-bilder både av kamera og tatt med kamera. (buh, vanskelig forklart.)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Igjen, skraper og merker bryr jeg meg ikke om, så lenge det fungerer 100% teknisk. Og jeg skal selvfølgelig se RAW-bilder både av kamera og tatt med kamera. (buh, vanskelig forklart.)

 

Tingen er at når det er mange skraper, bulker og merker så har kameraet truleg fått hard medfart nokre gongar, dette kan øydelegge ein god del inne i kameraet som kansje ikkje visar seg med det første. Så du kan egentleg ikkje vite om det fungerer 100% teknisk.

Lenke til kommentar
Igjen, skraper og merker bryr jeg meg ikke om, så lenge det fungerer 100% teknisk. Og jeg skal selvfølgelig se RAW-bilder både av kamera og tatt med kamera. (buh, vanskelig forklart.)

 

Tingen er at når det er mange skraper, bulker og merker så har kameraet truleg fått hard medfart nokre gongar, dette kan øydelegge ein god del inne i kameraet som kansje ikkje visar seg med det første. Så du kan egentleg ikkje vite om det fungerer 100% teknisk.

Selvfølgelig, jeg skjønner jo det, men et kamera brukt av en profesjonell fotograf i 2 år, før den selges til en relativt rimelig pris pga. overgang til nyere kamera mk3, tar ikke - imo - særlig stor skade av et par skrapemerker, og litt slitasje rundt avtrekkeren (som er vanlig på kamera brukt mye). Det sies ikke dermed at kameraet er dårlig behandlet. Og når det er 3500 kroners forskjell mellom 17.000 eksp. og 50.000 eksp. mener jeg at saken er klar. 2 ekstra batterier koster ei heller 3500 kroner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...