Loddebolt Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 Hei! Har satt opp ett testraid med 7 stk Seagate Barracuda 500GB 7200rpm IDE disker i raid 5. Hver disk er utrustet med en Addonics IDE til SCSI koverter som skal støtte SCSI Ultra 160. Diskene er montert i ett eldre Compaq ekstrent scsi hotswap kabinett. Kontrolleren er en Compaq Smart Array 5300 som står i en Compaq Proliant DL360G2. Server har 2stk PIII 1,4ghz 2GB ram og 2 stk 36GB 10k Ultra320 disker i raid1 hvor Windows 2003r2 er installert. Prøvde å kjøre HDtach for å teste ytelsen og den var på skuffende 25MBps på raid 5 settet. Vet at raid 5 har dårlig ytelse, men den burde vel være bedre en dette? På OS diskene med raid 1 ble ytelsen rundt 80MBps og heller ikke det var særlig imponerende (kontroller er Smart Array 5i). Noe gode råd og tips? Mulig at man ikke kan forvente mer i raid 5 pga fler IO forespørsler som skal gjøres til 7 disker. Kan forsåvidt leve med dette da det er lagringskapasiteten som er viktigst. Relativt rimelig 3TB SCSI lagring er det uansett. http://www.addonics.com/products/io/ide_scsi.asp
avo Skrevet 27. desember 2007 Skrevet 27. desember 2007 Hei! Har satt opp ett testraid med 7 stk Seagate Barracuda 500GB 7200rpm IDE disker i raid 5. Hver disk er utrustet med en Addonics IDE til SCSI koverter som skal støtte SCSI Ultra 160. Diskene er montert i ett eldre Compaq ekstrent scsi hotswap kabinett. Kontrolleren er en Compaq Smart Array 5300 som står i en Compaq Proliant DL360G2. Server har 2stk PIII 1,4ghz 2GB ram og 2 stk 36GB 10k Ultra320 disker i raid1 hvor Windows 2003r2 er installert. Prøvde å kjøre HDtach for å teste ytelsen og den var på skuffende 25MBps på raid 5 settet. Vet at raid 5 har dårlig ytelse, men den burde vel være bedre en dette? På OS diskene med raid 1 ble ytelsen rundt 80MBps og heller ikke det var særlig imponerende (kontroller er Smart Array 5i). Noe gode råd og tips? Mulig at man ikke kan forvente mer i raid 5 pga fler IO forespørsler som skal gjøres til 7 disker. Kan forsåvidt leve med dette da det er lagringskapasiteten som er viktigst. Relativt rimelig 3TB SCSI lagring er det uansett. http://www.addonics.com/products/io/ide_scsi.asp Prøvde meg på noe lignende selv en gang for noen år siden, men ende opp med en "vanlig" ide kontroller ekstra og software RAID under win 2000. Fikk bedre ytelse (dobbelt), og følte meg litt sikrere på at det skulle la seg gjøre å flytte disksettet til en annen maskin om noe gikk galt.
Loddebolt Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Skrevet 29. desember 2007 Prøvde meg på noe lignende selv en gang for noen år siden, men ende opp med en "vanlig" ide kontroller ekstra og software RAID under win 2000.Fikk bedre ytelse (dobbelt), og følte meg litt sikrere på at det skulle la seg gjøre å flytte disksettet til en annen maskin om noe gikk galt. Har vurdert å heller statse på SATA raid 5. Diskene koster ikke noe mer, men så var det å finne rett kontroller og eksternt diskkabinett som ikke koster skjorta. Eksisternde server, scsi kontrollere, raidkabinett og annet er ting jeg har fått uten at det har kostet meg noe. En SATA kontroller må være av PCI-X typen i min server. Det du nevner med disksett er ikke noe problem å flytte så lenge man har en Compaq/HP arraykontroller. De ser ut til å igjenkjenne raidsett automatisk som er opprettet på andre kontrollere.
Wibla Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Søk på 3ware på ebay, finner stadig bra prisa pci-x 9500-serie kort der. Jeg får 350MB/s read og 130MB/s write på mitt 9x500GB raidsett på en 3ware 9500S-12 kontroller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå