Gå til innhold

Det er ingen kjerne å smøre pasta på e6600


slimer

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har akkurat gått til anskaffelse av E6600 og lurer på en ting

Har tilnå bare hatt emd og der er kjernen synlig midt p CPU-en og det er der pastaen blir smørt utover.

Men på E6600 så er det ikke slikt.Mitt spørsmål blir da:

 

Skal jeg da smøre pasta over hele CPU toppen eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

artic silver er jo bortimot 100% rent sølv, så det går nok ikke ut på dato med det første. jeg har en artic silver 3 tube som jeg har sikkert hatt i 5-6 år nå, om ikke mer, og den funker helt fint enda

 

edit, har jo et par tuber med AS 5 også da :p. 3'ern bruker jeg på maskiner som ikke har behov for en like god pasta, i den grad det er noe spesielt stor forskjell.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvor viktig er det med kjølepasta?

 

Det fulgte ikke med kjølepasta til prosessoren og hvis det ikke er så viktig så behøver jeg ikke bestille det. Det bli en film/videoredigerings maskin så ikke noe særlig spill/hard bruk.

 

Vil ikke anbefale deg å slurve på det punktet. Kjølepasta har en viktig misjon, blir liksom litt cowboy-aktig å blåse i det? :)

 

Tror endel webbutikker har ordninger/velvillighet til å sende kjølepasta som brev, dvs. til rimelig porto.

 

 

På de nyere CPUene er det noe som heter for IHS(Internal Heat Spreader) som sprer varmen utover metallflaten for å kunne overføre varmen bedre til hele kjøleren, samt beskytte kjernen(e).

 

Så ja, du skal legge et tynt og jevnt lag utover hele den flaten. :)

 

Vel, er Heat Spreader som gjør at man ikke lengre trenger smøre utover hele flaten, ifølge ArticSilver. Det gjaldt på gamle prosessorer der selve kjernen var synlig (dvs. man måtte dekke hele kjernen med pasta)

 

På prosessorer med Heat Spreader holder det med "halvannet riskorn" eller "ei stripe" (alt ettersom hvilken prosessor det er snakk om), så vil kjøleren gjøre jobben med å fordele dette utover når den blir presset ned og festet.

 

Sånn ser det f.eks. ut på en singlecore AMD: (heat spreader forøvrig tatt av)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-10740-1199569893_thumb.jpg

 

 

ArticSilver; "Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner."

 

> How to apply Artic Silver 5 (pdf.fil)

 

Intel dual core CPU w/heatspreader;

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruc...l_dual_wcap.pdf

 

Intel quad core w/heatspreader;

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruc...l_quad_wcap.pdf

 

AMD dual core w/heatspreader;

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruc...d_dual_wcap.pdf

 

AMD quad core w/heatspreader;

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruc...d_quad_wcap.pdf

 

 

Er man dog skeptisk til denne fremgangsmåten, kan man forsatt bruke murer-sleiva sjøl og fordele pasta'n utover. :)

 

edit: kan se ut som linking direkte til .pdf dokument ikke fungerer(?) så bruk da denne linken i stedet;

 

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
På de nyere CPUene er det noe som heter for IHS(Internal Heat Spreader) som sprer varmen utover metallflaten for å kunne overføre varmen bedre til hele kjøleren, samt beskytte kjernen(e).

 

Så ja, du skal legge et tynt og jevnt lag utover hele den flaten. :)

 

Eh, Internal? Nei, den er ikke invendig. Integrated derimot. :)

Lenke til kommentar
så lenge den ikker blitt til "pulver" så kjør på :p

 

Uten kjølepasta har den en tendens til å bli VELDIG varmt, og cpu vil nok ganske sikkert sette seg fast i cpu kjøleren, så kjølepasta MÅ du ha :)

 

CPU'en din er død svært lenge før den har "brent" seg fast i kjøleren. Cobber har et smeltepunkt på 1084.62 °C, og Aluminium på 660.32 °C, og dette er laaaaaaaaaangt over det både Intel og AMD's prosessorer tåler. De typiske tilfellene på eldre PC-er, hvor du opplever at kjøleren har satt seg fast i prosessoren, er vanligvis på grunn av at mange produsenter av ferdige PC-er brukte termisk lim til å montere kjølerene sine med, slik at ikke kunden selv skulle "klusse" med dem. Det er også enkelte "vanlige" (egentlig umulig å generalisere over kjølepastaer) typer kjøle pastaer som blir ganske så limaktige etter noen år.

 

Kjølepasta BØR man ha. Er mange som har kjørt PC-er i årevis uten, og aldri hatt problemer med det, fordi de ikke overklokker, og ikke er sykelig opptatt av idle/load temperatuerer. I tillegg vil moderne prosessorer throttle seg ned om de nærmer seg overoppheting.

 

De mest fancy kjølepastaene er mest vesentlig ved overklokking, siden man da kjører systemet utenfor de betingelsene det er beregnet på, og det således er langt større sjanser for at noe går galt.

 

Så lenge du alltid har hatt på "proppen" på tuben med kjølepasta, så vil jeg tro at den har svært lang holdbarhet, men f.eks. Arctic Silver eller andre sølv og aluminium baserte produkter kan muligens være utsatt for oxydering i kontakt med luft. Men nå skal det legges til at AS5 ikke er "95% sølv" som mange skal ha det til. Derimot er det sølvet som brukes til å lage den av 99.9% renhet. 88% av AS5 er "temperatur overførbart materiale" og resten er der for å gi den konsistensen (og kanskje også gi den holdbarhet?), og deler av disse 88%'ene er sølv og aluminium.

Lenke til kommentar

kjølepasta ha begrenset levetid hvis den ligger stille da de tunge/metallliske elementene vil synke ned i bunnen av tuben. Jeg aner ikke hvor lang tid det er snakk om, det er sikkert avhengig av forskjellen på tettheten til komponentene i pastaen. Har tuben ligget flere år ville jeg nok valgt å kjøpe ny hvis effekten er viktig da det tross alt ikke er snakk om et stort beløp. Det går jo an å tømme tuben og røre i den så alt blir blandet godt igjen, men da ville jeg kastet det som ikke skal brukes med en gang og kjøpt ny tube til neste gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei..

Jeg har akkurat gått til anskaffelse av E6600 og lurer på en ting

Har tilnå bare hatt emd og der er kjernen synlig midt p CPU-en og det er der pastaen blir smørt utover.

Men på E6600 så er det ikke slikt.Mitt spørsmål blir da:

 

Skal jeg da smøre pasta over hele CPU toppen eller?

Er en del filmer f.eks. på Youtube som viser det live også. Her for eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=drwH08jP0-k...feature=related

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...