Gå til innhold

Hva CPU-kjøler egner seg best til socket 755?


Mutex0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328057

der har du en God Kjøler.

Har den selv så jeg veit hvor bra den er .

 

Gamle CPU : 39-49 grader

Nye 20-29 grader så jeg anbefaler den :)

Ja, jeg kjører den der!

 

Men kabinettet mitt har masse vifter utenom også:

Front:

3 x 12cm papst vifter

Bak:

1 x 12cm papst vifte

 

PSU:

1 x 12cm vifte

1 x 8cm vifte

 

Kabinett topp:

1 x 8cm papst vifte

 

CPU:

Noctua NH-U12F noctua 12cm viften, push

 

Pentium D930 (org 3ghz) @ 3.7ghz idler da på 35 grader celsius.

Samme cpu @ 4ghz idler da på 39 grader celsius (med v.core 1.398)

 

@4ghz @ load (100%), så går den mellom 59 og 60 grader.

En nyere cpu, ville nok utviklet mye mye mindre varme..

Og nå har jeg jo clocket fra 3 til 4 ghz på to cores, 65nm :p

 

Så feks 45nm, dualcore... bør jo bli riiimelig kaldt!

Jeg bruker også "ikealim" (org kjølepasta).

 

Skulle hatt enda en vifte, push/pull kombo.

 

Ps. jeg testet push vs pull, en vifte.

Med push (blåser inn i ribben), så var den som sagt 35 grader celsius @ 3.7ghz idle (700mhz overclock)

Pull, gav derimot 39 grader celsius (samme som 0.2v og 300mhz ekstra gav i pull).

 

Jeg kan vel anslå at push+pull, ville gitt meg et par grader lavere temp, kanskje 33-34.

Ville sikkert tjent litt på artic silver også.

 

Nå kan man jo si at mitt kabinett har masse vifter og god kjøling (coolermaster cm stacker, forrige gen), men til gjengjeld, hadde jeg ikke på sideveggen! Jeg mistet derfor overtrykket.

 

I fremtiden skal jeg også montere to stk 8cm vifter i bunn av hovedkortet :-)

Ps. PC-en er veldig stille!! (gode vifter).

 

Jeg fiklet ikke med vifte-styrings-mekanismer, men jeg kunne jo feks satt target temp ned til la oss si 30 grader.

Da ville jo viften gått som et jetfly, men ville fått lavere temp.

Lenke til kommentar
Den beste luftkjøleren du kan kjøpe er Noctua u12...

 

 

Noctua test

 

Vell, ihvertfall de extreme overklokkerne anbefaler Noctua U-12 (som han jeg quoter, anbefaler).

Den er diger, som veldig mange andre, men er best.

Har hatt Big Typhoon VX og en uten VX, Zalman 9700 og Thermalright'en....og noctua'en knuser alle.

Problemet er bare det at den blir for stor.....jeg hadde et antec p190, og den var aaaaaltfooor stor, men fikk dog plass til Big Typhoon VX, og den sitter på nå. OG er helt OK, jeg kjører Q6600 GO på 3.5, helt greit. Husker ikke heelt hva den ligger på load men skal hente frem info.....

 

Har du plass nok, så er Noctua U-12 å anbefale....BTW: Har det ikke kommet en ny modell, toppmodell, fra Noctua? Den ville da vært tøft å teste.....

 

Zalman-greiene når ikke opp mot Thermalright Ultra120Extreme eller Noctua kjølerne så fort vi tar støy med i beregningen.

mhm enig. Dog Zalman viftene ser mye penere ut...men dette er vell ikke så altfor viktig...

Lenke til kommentar
Pavel Neved: Noctua kjøleren er -ikke- bedre enn TRUE, så enkelt er det, men den er fremdeles mer enn bra nok for normal bruk, så hvilke av de man velger er igrunn hipp som happ.

Altså jeg snakker om erfaring, jeg har hatt Big Typhoon, jeg har hatt Zalman 9700, jeg har hatt Noctua U-12, jeg har hatt Thermalright.....dog ikke den heelt sist....

 

Og en kamerat av meg hadde TRUE, og på Q6600, og han ville og inrømte at en Noctua u-12. var bedre..

PS: Jeg hadde alle mine tidligere CPU-kjølere på en Q6600.

 

BTW: Thermalright'en er litt vanskelig å bedømme, det kommer ganske mye an på hvilken vifte du har på den....jeg hadde en goood papst vifte, Tror det var den som vant Hw's test om 120 mm vifter....

 

Ihvertfall, den kan nok bli bedre med en bedre vifte enn den jeg hadde.... :hmm:

 

Den er diger, som veldig mange andre, men er best.
Morsomt at du er så bastant når du i tillegg tar feil, i ren ytelse presterer nok Thermalrights toppmodell hakket bedre. Den er dog dyrere, og det følger ikke med vifte.

Hehe, det kommer veeeldig mye an på hvilken vifte som sitter på den.... :yes:

Lenke til kommentar
Altså jeg snakker om erfaring, jeg har hatt Big Typhoon, jeg har hatt Zalman 9700, jeg har hatt Noctua U-12, jeg har hatt Thermalright.....dog ikke den heelt sist....

 

Og en kamerat av meg hadde TRUE, og på Q6600, og han ville og inrømte at en Noctua u-12. var bedre..

PS: Jeg hadde alle mine tidligere CPU-kjølere på en Q6600.

Så hele grunnlaget for at du bastant mener at at Noctua-kjøleren din er den beste på markedet er at du har hatt tre CPU-kjølere. Jeg kommer ikke over at du ikke ser problemet i det.

 

Uoversiktlig graf:

 

stress-sm.png

 

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Her er den helt nye Noctua NH-U12P som akkert har kommet i butikken, med den nye NF-P12 vifta som blåser:

Acoustical Noise 19,8 dB(A) - Airflow 92,3 m³/h

Acoustical Noise 12,6 dB(A) - Airflow 63,4 m³/h

 

Er ganske sikker at dene er den beste viftkjøleren du får til dags dato, jeg bestilte denne forje uke :thumbup:

Endret av meto4
Lenke til kommentar
Er ganske sikker at dene er den beste viftkjøleren du får til dags dato, jeg bestilte denne forje uke :thumbup:

Hvorfor ikke bare sjekke en test? Det er nesten ikke forskjell, men rett skal være rett - Thermalrights heatsink er hakket mer effektiv.

 

Overall, the Noctua NH-U12P lagged behind the Thermalright Ultra 120 consistently. The difference in temperatures was at most 2°C at stock speeds when using the same fan configuration. Things get a bit worse when overclocked, resulting in a maximum difference of 5°C when using the same fan configuration.

 

Men for all del, begge er veldig gode kjølere, og det er nok veldig liten praktisk forskjell.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Pavel Nedved: Bare litt variasjon i hvordan du monterte kjøleren eller påførte kjølepasta vil gi deg en variasjon på flere grader på cpu ved last, så jeg tar dine erfaringer med en stor klype salt når vi ser anerkjente testere komme frem til et litt annet resultat enn deg.

 

EOD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...