Gå til innhold

Hdd klikke lyder, kan hovedkortet be to blame?


Anbefalte innlegg

Vel, har en WD120 m/8mb cache (min er stort sett lydløs, btw) og en IBM 60 gb. Jeg har nå hatt problemer med dem i det siste, og hele tiden trodden jeg det var hdd'ene i seg selv, men nå har jeg mine tvil.

 

Saken er at når jeg har en av dem som master så vil den etter en stund (det være dager eller timer) begynne å lage lyder som tyder høres mistenkelig ut som at den restarter eller skrur seg av å på. PCen låser seg så, og jeg har nettopp fått WD min tilbake fra reprasjon da hovedkortet mitt til slutt ikke klarte å finne den under oppstarten. Man hører den "klikker" og så begynner den å spinne igjen.

 

Straks dette skjedde sist gang tok jeg ut masteren og peisa den inn i min romkamerats PC. Vi har samme hoved kort, Abits KG7, og på hans PC gikk hdd'en helt fint som slave. Ikke et knyst. Så jeg lurer på om hdd'ene er helt ok, og at det kanskje er IDE'en som er ødelagt.

 

Prøvde også min romkamerats 256 mb RAM brikke istedet for min, for å sjekke om min kanksje var gåen, uten effekt.

 

Noen som har noen tanker på dette feltet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du!

 

Tror nok det er IBM HD'en din som er gåen. IBM hadde jo som kjent *kjempeproblemer* med GPX60 og 75 seriene sine (rett meg hvis jeg tar feil!). Jeg hadde en 45 GB som funket fin fint i 1 år før den begynte med litt forsiktig "hosting". Du kan laste ned et program fra IBM eller WD sine sider - diskchecker eller noe.... Den fant ihvertfall feil på disken min - som resulterte i en splitter ny disk fra komplett (de har sansynligvis erstatingsdisker fra IBM med sterkere mekanikk)!

 

 

Tronaldo

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd dette. Finner ikke ut av det. Sjkjedde med mine gamle disker, og det har skjedd et par ganger med mine nye disker (samme HK/CPU).

Power saving er slått av... dvs. "Shutdown harddrives" er satt til never i WinXP. Og BIOS har heller ikke dette enablet.

Begynner å lure på at det rett og slett er en bug i VIA chipsetet?

 

Se her: http://www.amdforums.com/showthread.php?s=...threadid=194675

 

Hvilken HW har du ellers??

Lenke til kommentar

har hatt samme problemer før..... er veldig sjeldent det skjer nå men...

tror det er power-supply som er litt liten

 

3*WD7200

2*WD5400

2*CD/DVD

2*KALD KATODE

XP1900+++++

 

Original 340 Chieftec power....

skal prøve og hive inn et 400w power jeg har liggende......men da må jeg klippe satans mye strips :( ......

 

Hvilket Hovedkort har du?

Lenke til kommentar

vel, prøvde å bytte ide-kabelen uten suksees. Kjøper nytt hovedkort i morgen den dag. Kan ikke tro det er noe annet da diskene fungerer fint på andre maskiner og ikke viser tegn til feil ved scanning av diagnose programmer fra ibm og wd. Egentlig tar jeg det ikke så tungt, det er jo over et år gammelt, og man har jo hele tiden lyst på noe nytt. Jeg tar det som en unnskylding for å oppgradere. Å vente til Komplett sender meg et nytt hovedkort for mitt gamle er uaktuelt, hvem vet hvor lenge jeg må være uten PC da? Så nå sikler jeg over nye komponenter. Fordømt at den nye AMD prosessoren skal være så dyr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...