Gå til innhold

Luksusproblem - Hvilken jobb skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har nå fått tilbud om fast jobb i 2 it-jobber. Jeg jobber allerede i det ene firmaet, men da som vikar. Tjener ca 28-30000 før skatt i mnd nå, og går vel opp til ca 35000 i mnd før skatt inkl skifttilegg. Det innebærer da at jeg må jobbe både veldig tidlig og ganske sent.

Her jobber med på 1. linje og sitter for det meste på telefon hele tiden..

 

Den andre jobben jeg har fått tilbud om fast jobb på er et ganske mye større og kjent firma, der jeg vil få en bedre stilling og mer ansvar. Vil nok lære mye mer "avanserte" ting, og få mye opplæring og sannsynligvis dekket en del kurs og kanskje utdanning etter hvert. Blir mer 3 linje-aktig. Her jobber jeg da kun normal arbeidstid, og ikke helgejobbing. Tingen er at her er mnd lønn ganske mye mindre, 25000 i mnd før skatt. Jeg vet ikke om noen "goder" man får i firmaet, men jeg går ut ifra at jeg får mobil + dekket abb og sikkert en del andre ting.

 

Jeg sliter litt med å bestemme meg for hva jeg skal velge. Velger jeg alt1 får jeg jo veldig mye penger å rutte med, men jeg ser for meg at jeg kan bli rimelig lei etterhvert av å sitte på 1linje. Alt2 er ganske mye mindre betalt, men fremdeles ikke akkurat dårlig betalt, men jeg ser for meg at jeg lærer utrolig mye mer, og at denne jobben kanskje vil lønne seg mye mer på sikt..

 

Jeg har ikke utdanning og er like over 20, så jeg har jo vært utrolig heldig som har dette problemet.. Jeg heller jo litt mot alt2, men jeg er såpass usikker så jeg tenkte å spørre andre som jobber innen IT om hva de synes..

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville forhørt meg om jobb nummer 2, og om det er noen muligheter for opprykk / kursing, og hvilke planer de har for deg. Gjerne få det skriftlig?

 

Men generelt, ville jeg gått for jobb nummer 2 hvis den er så mye bedre enn jobb nr 1 som det høres ut.

 

Mange goder i form av kurs, utdanning, og mer ansvar teller mye. Men på den andre siden. Du har 120 000 ekstra i året, og det kan du jo ta kurs for selv? Pluss at sikkert jobb 1 vil gi deg mer ansvar etter hvert.

Lenke til kommentar
Tror jeg ville forhørt meg om jobb nummer 2, og om det er noen muligheter for opprykk / kursing, og hvilke planer de har for deg. Gjerne få det skriftlig?

 

Men generelt, ville jeg gått for jobb nummer 2 hvis den er så mye bedre enn jobb nr 1 som det høres ut.

 

Mange goder i form av kurs, utdanning, og mer ansvar teller mye. Men på den andre siden. Du har 120 000 ekstra i året, og det kan du jo ta kurs for selv? Pluss at sikkert jobb 1 vil gi deg mer ansvar etter hvert.

 

Enig med det, det er mye ekstra penger å tjene på jobb 1. Men jeg jobber jo her nå, og kjenner allerede jeg begynner å bli lei. Kan ha noe med at det er halvannen time til juleferie og at jeg ikke har hatt ferie på 5 måneder, men :) Opprykk blir vel til 2 linje, noe som selvfølgelig kan være aktuelt.

 

En annen fordel med jobb 2 er at det er et veldig stort konsern, så det er veldig mange muligheter der. Stillingen jeg eventuelt sier ja til, vil og være en "junior"stilling. Noe ala trainee.

 

Høres kanskje ut som jeg har bestemt meg for jobb 2, noe jeg kanskje allerede har.. Er bare litt i tvil pga store forskjeller i lønn. Men som du sier, etterhvert er det jo sannsynlig å få lønnsøkning etterhvert som kompetansen øker..

 

Skal ikke være lett dette..! :)

Lenke til kommentar

helt klart jobb nr 2, da dette gir best erfaring og garantert mulighet for mer lønn senere, evt bytte jobb etter en stund, som er enda bedre betalt en jobb nr 1.

erfaring er gull verdt, og kan være en investering til senere.

store konsern ser ekstremt bra ut på CV`n, og kan gjøre deg aktuell for stillinger du ellers ikke hadde vært aktuell for(vet om noen som fikk stilling kun pga ett firma-navn på cv`n)

 

bare lurer, hvor er jobb nr 2?

Lenke til kommentar

Ville også gått for jobb nr 2. Hvis du ikke har problemer med lønnen (for høye faste utgifter f.eks.), så tror jeg du vil tjene på det i det lange løp. Alltid bra å måtte strekke seg etter noe. Og siden du ikke har noen formell utdanning, vil det nok hjelpe deg videre i karrieren å ta jobb nr 2.

Sjekk hvordan du gjør opprykk. Der jeg er nå, har man et veldig klart og bestemt system på hvordan man stiger i gradene. Da er det lettere å vite hva man må gjøre for å komme seg videre.

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp sagt ja til jobb 2, tror dette kan bli veldig bra. Lønna er jo tross alt startlønn, den kan sikkert økes etterhvert som jeg blir bedre og bedre. Jobben er i Telenor, så de har sikkert en del "goder" også for ansatte.

 

Takk for svar alle sammen, var greit å få andres synspunkt på saken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...