Gå til innhold

Bruker får ikke tilgang til enkelte mapper "han" selv eier


Anbefalte innlegg

På serveren min får plutselig ikke brukeren min "server" tilgang til sin egen mappe.

 

snapshot2pt8.th.png

 

"server" har alltid vært eieren av "server" mappa, og alt innenfor der, innenfor "disk" partisjonen. Men så hadde jeg plutselig nektet tilgang med mindre jeg er root (f.eks. "sudo nautilus"). Selv om "server" er eieren er det likevel ikke tilgang, også selv om jeg har gjort lese og skrivetilgang.

 

Noen som kan hjelpe meg med det?

 

Bruker Ubuntu 7,10

 

Edit: Kan være litt forvirrende skrevet, men håper noen skjønner.

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at det med eierrettigheter har noe med at jeg kjører FTP-server på serveren. Jeg har merket at brukerene jeg har satt opp i server-programmet (GPROFTPD eller noe) dukker opp i bruker-lista til systemet. Så har jeg oppdaget at noen av mappene jeg har delt plutselig eies av en av brukerene på FTP.

 

F.eks. brukerene anonymous og sharedadmin har tilgang til /media/hdb1/home/server/shared/. Anonymous er uten passord og har kun lesetilgang mens sharedadmin trenger passord og har skrivetilgang og er brukeren jeg bruker når jeg skal laste opp en fil via FTP som jeg skal dele med resten av verdenen. Men så har sharedadmin plutselig fått eiertilgang for alle filer og mapper innenfor mappen shared. Konsekvensene for det er at brukeren anonymous får se filene, men ikke åpne de, eller blir bedt om passord for å se filene i det hele tatt.

 

Har ikke fått prøvd forslagene ennå for jeg er ikke hjemme hos serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...