Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blemme på innsiden av munnen


MK2

Anbefalte innlegg

Hei! Merket for et par uker siden at jeg hadde en blemme på innsiden av leppa/munnen. Tenkte ikke noe spesielt på det, da slike ting bare forsvinner av seg selv. Men nå har jeg hatt den en stund, og lurer bare på om noen vet hva det kan være?

 

Den er ca. 1 cm i diameter og minner om en vannblemme/blodblemme. Den ligger rett innenfor leppene mine i nedre del av munnen. Den er ikke gjennomsiktig, bare rent kjøtt rett og slett. Har ikke vondt i den, merker den knapt, men alltid lurt å sjekke det. Akkurat i dag var den litt blå også.

 

Noen som har noe vettug å komme med? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig er det et munnsår.

 

Det kan være at du reagerer på tannkremen din. Du kan prøve å bytte tannkrem for å se om det kan virke/forhindre nye sår. Det som da vil være aktuelt er en mest mulig såpefri tannkrem, altså en med så lite natriumlaurylsulfat som mulig (eng. sodium lauryl phosphate), som f.eks. Zendium, Denivit og SiKo, dette fordi såpe kan bryte ned proteiner i spyttet som gir det en slimete konsistens. Ellers kan det også være verdt å skifte til en myk tannbørste hvis du har en med medium eller hard bust, og du bør bytte om det er lang tid siden sist du byttet.

 

Du kan prøve et munnskyllevann med klorhexidin som du får på apoteket, det kan forkorte sårets levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...