Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke rattet 100% rett


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihå.

 

Satte på det gamle rattet på min golf 2..har hjulene rett fram..men det virker som om når eg kjører at rattet

ikke er heeeelt 100% beint.

 

Noen som har noen lure råd på hvordan eg kan få det helt ordentlig,er litt plagsomt å kjøre når det ikke er

helt skikkelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde samme problem på en audi jeg hadde (heldigvis hadde).

 

En guru mente det var på grunn av spissingene i forstillingen. Er ikke alle mekanikere som kjenner audi forstillingene godt nok til at det blir helt rett. Det var det jeg opplevde. Jeg gav bæng i det :)

Skrevet

Hvis bilen går helt rett og ikke drar til en av sidene kan du jo skru av rattet og justere det et eller noen hakk. Hvis den ikke går rett fram er det noe med forstillinga di som må justeres.

Skrevet

Det er sjelden man treffer rett ved å flytte rattet et hakk. Man må justere styrestag/endeledd, slik at "rett fram" på rattet tilsvarer rett fram med hjulene.

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra NAF om at noen kuler måtte spisses i rattet, mener det var kuler de sa. Og dette ville også rette opp rattet som var skjevt.

Da jeg fikk bilen tilbake var rattet enda skjevere. Men som shivac sa, så bryr det meg egentlig ikke. Bilen går rett fram og det er vel det som teller.

Skrevet

Hos meg var det for grove hakk til at jeg kunne justere rattet rett, ble heller mere skjevt den andre veien. Golfen har vel ikke airbag. Napp ut tute greia og skru opp, se om du kan justere noe på på rattet inne i bilen.

 

Hvis ikke spør en mekaniker venn, eller få den til et verksted :)

Skrevet

når disse forstillingene skal justeres, skal det settes inn et spesielt stag mellom karoseriet og styresnekka som nøyaktig låser rattet i senterposisjon... tydeligvis ikke alle som er klar over det...

Skrevet
når disse forstillingene skal justeres, skal det settes inn et spesielt stag mellom karoseriet og styresnekka som nøyaktig låser rattet i senterposisjon... tydeligvis ikke alle som er klar over det...

 

Aldri brukt slik stag og det er ikke snekke på golf 2. Hvis golfen din har vært brukt riktig har du ikke bytte endeledd på bilen før. Dvs du får kun justert på den ene siden. På disse må man flytte på rattet, men ellers skal det være unødvendig og løsne rattet i det hele tatt. Fins mange metoder for og få det rett.....

 

Jeg tror det er dekka dine. Prøv og kryssbytt hjula foran. Har du rotasjonsretning så bytt med de bak. Hva skjer da?

Skrevet
når disse forstillingene skal justeres, skal det settes inn et spesielt stag mellom karoseriet og styresnekka som nøyaktig låser rattet i senterposisjon... tydeligvis ikke alle som er klar over det...

 

Aldri brukt slik stag og det er ikke snekke på golf 2. Hvis golfen din har vært brukt riktig har du ikke bytte endeledd på bilen før. Dvs du får kun justert på den ene siden. På disse må man flytte på rattet, men ellers skal det være unødvendig og løsne rattet i det hele tatt. Fins mange metoder for og få det rett.....

 

Jeg tror det er dekka dine. Prøv og kryssbytt hjula foran. Har du rotasjonsretning så bytt med de bak. Hva skjer da?

 

Det enkleste er å bytte det faste styrestaget slik at en kan justere endeleddene på begge sider. Først må rattet sentreres på tannstanga, dvs at en skal kunne dreie rattet akkuratt like mange omdreininger til begge sider fra senter. Så skal endeleddene justeres slik at spissing er korrekt sammtidig som rattet står rett ved kjøring rett fram. Av erfaring ser det ut til at de fleste bilversktes gir direkte beng i dette og lar det stå slik det står etter at spissing er korrekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...