Gå til innhold

Kulturo: Shoot 'Em Up


Anbefalte innlegg

Har ingen tillitt til en side som slenger ut 10/10 til en slik ålreit actionfilm.
Dette tror jeg du må utdype litt nærmere. Hvordan går en karakter på tilliten løs? Skribenten gjør rede for hvorfor karakteren er som den er. Han velger å ta filmen for det den er, nemlig et eksempel på hvor godt det kan gå å ta selve actionfilmen a la Hollywood på kornet og briljere i sitt segment. En slik bevisst holdning til både filmen og karakterbruken mener jeg kan forsvares, og går etter min mening ikke løs på verken vår troverdighet eller tillit.

 

Dog vil jeg presisere at vi ytterst sjeldent rykker ut karakterene 9 og 10 i løpet av ett år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En hver mening er selvsagt subjektiv, men må holde med de som sier at 10/10 er kansje litt overkant for denne filmen.

 

Det er derimot ikke sagt at det ikke er meget bra undeholdning, men selv om hovedrolle innehaveren gjorde jobben sin, så var det få av de andre så var på par, da er i min mening Die Hared 4.0 bedre på alle måter, og den er i alle fall ikke en 10/10.

 

Men, som sagt, dette er MIN subjektive mening :).

Lenke til kommentar
Har ingen tillitt til en side som slenger ut 10/10 til en slik ålreit actionfilm.

vel det var vel en enkeltpersons mening, ikke den samlede kulturo's mening. og det er allerede nok av folk som mener den fortjener 10/10.

 

skulle ønske flere folk kunne respektere anmelderes meninger og heller bruke de som en guide til å se filmer framfor en fasit for hvor god den er. det er jo derfor de skriver så mye om filmen framfor å bare gi en karakter og gå videre til neste film.

 

det er det jeg mener :)

Lenke til kommentar
vel det var vel en enkeltpersons mening, ikke den samlede kulturo's mening. og det er allerede nok av folk som mener den fortjener 10/10.

 

At folk presterer å gi Shoot 'Em Up karakteren 10/10 (eller full pott i hvilken som helst annen skala), tror jeg sier mer om disse folkene enn om filmen.

 

Jeg klarer ihvertfall ikke å ta noen anmelder, selv ikke en utelukkende action-film fan & anmelder, seriøs, om de mener Shoot 'Em Up er action-filmens perfeksjonisme.

Lenke til kommentar

Helt enig crs, det blir bare for drøyt å gi denne filmen full pott.

 

Så denne akkurat, og syns den ikke fortjener noe særlig mer enn 6/10. Selvom plottet er temmelig tynt, kan filmen bli bra, men filmen failer. Det er masse av action, ja, men det er aldri fet action som man vil se om og om igjen, ei funker ikke "de kjappe setningene" hans heller. Ja, jeg vet det skal være kult, men det funker ikke.

 

Kan skjønne at en gutt på 10 år digger dette, men jeg forventer virkelig litt mere seriøsitet av kulturo i fremtiden.

 

Positivt av soundtracket var litt mere rocka enn orkestermusikk som man ofte finner i filmer, men jeg syns mange av sangene ikke passet inn.. meh

Lenke til kommentar
vel det var vel en enkeltpersons mening, ikke den samlede kulturo's mening. og det er allerede nok av folk som mener den fortjener 10/10.

 

At folk presterer å gi Shoot 'Em Up karakteren 10/10 (eller full pott i hvilken som helst annen skala), tror jeg sier mer om disse folkene enn om filmen.

 

Jeg klarer ihvertfall ikke å ta noen anmelder, selv ikke en utelukkende action-film fan & anmelder, seriøs, om de mener Shoot 'Em Up er action-filmens perfeksjonisme.

du misforsto innelgget mitt litt tror jeg. du mener filmen ikke fortjener 10/10. det er helt greit, ingen har helt samme smak. anmelderen på kulturo mener den fortjener 10/10. det er også helt greit.

 

går du rundt på gata og klager på alle som har kjøpt en lue du ikke liker? klager du på naboen fordi han malte huset sitt i en farge du ikke liker?

 

det blir omtrent det samme her. anmelderen har gitt filmen 10/10 og står ved det. greit, så da må du se filmen og finne ut om du liker den like godt eller ikke. greit at du er uenig, men det er unødvendig å rakke ned på andre folk og klage på meningene deres barefordi du ikke liker det samme.

 

det finnes jo untak da, men da står det gjerne litt mer på spill enn karaktereren på en kinofilm.

Lenke til kommentar
du misforsto innelgget mitt litt tror jeg. du mener filmen ikke fortjener 10/10. det er helt greit, ingen har helt samme smak. anmelderen på kulturo mener den fortjener 10/10. det er også helt greit.

 

går du rundt på gata og klager på alle som har kjøpt en lue du ikke liker? klager du på naboen fordi han malte huset sitt i en farge du ikke liker?

 

det blir omtrent det samme her. anmelderen har gitt filmen 10/10 og står ved det. greit, så da må du se filmen og finne ut om du liker den like godt eller ikke. greit at du er uenig, men det er unødvendig å rakke ned på andre folk og klage på meningene deres barefordi du ikke liker det samme.

 

det finnes jo untak da, men da står det gjerne litt mer på spill enn karaktereren på en kinofilm.

 

Amen.

Lenke til kommentar

Denne filmen gleder jeg meg til, tror jeg kommer til å forelske meg. Håper i hvert fall det.

 

Og jeg er en som gledelig innrømmer å gi Transformers, Independence Day, Jurassic Park m.m 10/10. For min egen del er det fordi jeg anser å ha langt større horisont enn folk flest når det kommer til film og ikke bedømmer utifra et begrensende tunnelsyn (Er jo stor tilhenger av Chaplin, blir imponert av Kurosawa, elsker gamle klassikere som 12 angry men osv). Det kan jo være det er en oppfattelse som er helt bak mål, men det er nå det inntrykket jeg har. Det finnes ikke en eneste sjanger jeg ikke har funnet en film med toppkarakter, selv om det nok totalt er under 20-30 filmer av de flere tusen jeg har sett som jeg gir 10/10. Jeg anser også at jeg har sett langt flere filmer enn de fleste på min egen alder. Har full forståelse for at folk som har andre preferanser mener annerledes, men forstår godt at Raymond kunne finne det i sitt hjerte å gi den 10/10 utifra det han skrev. Forhåpentligvis har jeg ikke begrensninger i min egen smak som gjør at filmen blir mindre underholdende når jeg ser den. Jeg hater virkelig når jeg ser en film som andre elsker men som jeg selv finner feil med som ødelegger. Blir en form for misunnelse. Men det er tydeligvis andre ser annerledes på det og føler seg som overlegne mennesker når de selv ikke evner å like en film like mye som sin sidemann. Hvorfor hovere slik?

 

Det finnes vel kun en "riktig" smak og det er sin egen. Så kan man tolerere at andre mener annerledes uten å bli hoverende og nedlatende. Med mindre man mener man er perfekt da og at det må være noe gale med de som mener annerledes. Det er et fritt land og gjerne men det, men jeg ser ikke poenget. Man må lære seg å bli kjent med anmelderne for å bedømme om filmen er noe for seg selv. Det er viktig å knytte navnet på anmelder opp mot anmeldelsen. Jeg vet for eksempel at Kulturos anmelder Karsten Øvretvedt har en helt annen filmsmak enn meg når det kommer til visse elementer, karen holder jo Bad Boys 2 som Bay sin beste, noe jeg ikke er enig i. Så en Bay film han roser ville jeg nok nølt med å sett, mens en han slakter ville være midt i blinken for meg. Men jeg ville vært langt mer interesert i å lese Karsten sin begrunnelse fremfor en som er enig med meg, fordi det gir meg innsyn til nyansene. Utenom det vet jeg at vi har ganske lik smak (skal jeg tro Facebook er vi vistnok Soulmates når det kommer til film). David Auby Johansen er jeg ganske ofte uenig med og har det i bakhodet (men hans anmeldelse av Ghostrider var mer lik min egen oppfatning enn hva eksempelvis Karsten sin var, så alt har sine unntak). På lik linje vil eksempelvis Karsten ta mine filmbetraktninger med samme forbehold.

 

Det blir jo utrolig kjedelig om man skal forvente at anmeldelser skal sammenfalle identisk med egen smak. Det gir jo null nye innfalsvinkler til ens egen oppfatning og gir null lærdom. Når noen påpeker feil i noe jeg anser som et mesterverk, så øker det min egen kunnskap om filmen. Det samme går for filmer jeg ikke liker som andre mener er mesterverk. Roger Ebert er jo en anmelder som jeg ofte er enig i og derfor blir det ofte kjedelig å lese hans anmeldelser, selv om han muligens er verdens mest kjente på området. :)

Lenke til kommentar
Blir en form for misunnelse. Men det er tydeligvis andre ser annerledes på det og føler seg som overlegne mennesker når de selv ikke evner å like en film like mye som sin sidemann. Hvorfor hovere slik?

 

Jeg venter i spenning på din neste 3-avsnitts avhandling, blir det om at diskusjon.no bør bli nettets svar på Kardemomme by?

 

Har man lagt opp til at folk skal kunne kommentere anmeldelsen, så får man akseptere uenighet og negativ feedback. Tviler sterkt på at folk som har sett eller velger å diskutere denne grove voldsorgien, tar særlig skade av en hoverende filmfjott.

Lenke til kommentar

Jeg setter stor pris på sakligheten, den er som intellektuell stimuli. Popp deg en pils, så kan vi ta en nettskål. Eller scroll fort forbi innleggene om de er en så stor plage. Når man av en eller annen grunn ønsker å bruke tid for å prøve å ødelegge den gode opplevelsen folk har fått, så regner jeg med at man tåler å få stilt spørsmål om hva som er grunnen til akkurat det. For mye fritid? ;)

 

 

Ellers, ble litt skuffet over å finne ut at filmen ikke har premiere før den 25. Men kan trøste meg med at jeg heller kan bruke helgen til å få med meg American Gangster. Er forresten Shoot 'Em Up en film som fort kan få oppfølger?

Lenke til kommentar
Jeg setter stor pris på sakligheten, den er som intellektuell stimuli. Popp deg en pils, så kan vi ta en nettskål. Eller scroll fort forbi innleggene om de er en så stor plage. Når man av en eller annen grunn ønsker å bruke tid for å prøve å ødelegge den gode opplevelsen folk har fått, så regner jeg med at man tåler å få stilt spørsmål om hva som er grunnen til akkurat det. For mye fritid? ;)

 

 

Ellers, ble litt skuffet over å finne ut at filmen ikke har premiere før den 25. Men kan trøste meg med at jeg heller kan bruke helgen til å få med meg American Gangster. Er forresten Shoot 'Em Up en film som fort kan få oppfølger?

 

Skål.

 

Vel, det er ingen hindringer i filmen for å lage oppfølger(e) men filmen har ikke vært noen særlig kassasuksess så langt. Den er vel foreløpig bare såvidt over pluss tror jeg?

Lenke til kommentar

$24 millioner inn er jo heller beskjedent. Men prislappen på filmen var bare $20 millioner. Utifra anmeldelsen skulle jeg trodd det ville gått med mer penger til effekter og slik. Regner med Clive Owen har tatt et par million dollar for jobben også. Kanskje Michael Davis kan være en actionregissør som kan by på noe i fremtiden da. Har ikke sett noen av hans filmer, men med unntak av Shoot 'Em Up, så er det ikke akkurat høye snitt å spore hos IMDB.

Lenke til kommentar
$24 millioner inn er jo heller beskjedent. Men prislappen på filmen var bare $20 millioner. Utifra anmeldelsen skulle jeg trodd det ville gått med mer penger til effekter og slik. Regner med Clive Owen har tatt et par million dollar for jobben også. Kanskje Michael Davis kan være en actionregissør som kan by på noe i fremtiden da. Har ikke sett noen av hans filmer, men med unntak av Shoot 'Em Up, så er det ikke akkurat høye snitt å spore hos IMDB.

 

Det er en god del CGI i filmen, som til tider er ganske dårlig. Spesielt en bil som tok et par rundkast måtte jeg le litt av. Rart de ikke kunne kaste bilen av gårde på ordentlig, den blir jo ganske herpet til slutt allikevel. Jeg ville bli overrasket om det ble brukt mye penger på effektene.

Endret av _crs_
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...