Gå til innhold

når Canon 5DmkII i Norge etter PMA08?


Anbefalte innlegg

PMA 08 begynner i slutten av januar. Jeg har ikke drevet med fotografi lenge og har ikke mye erfaring med Canons utslippsmetoder. Man regner med at 5D Mark II blir lansert i PMA 08, eller noen dager før, men utifra tidligere erfaringer, når vil man finne dette kameraet i norske butikker om dette skjer? Jeg begynner på en fotoskole 5 februar, jeg får selvfølgelig ikke tak i 5D Mark II på under to uker, men lurer på hvor lenge jeg må klare meg med min 400D. Hvis jeg vet på forhånd at det vil ta lang tid, går jeg heller for 5D, og det er jo ikke noen vits i å vente for lenge.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry Haraldson, sleit litt med denne tittelen. Bedre nå?

 

Skolen har ikke krav på FF, men tenkt på å gå over til FF lenge nå. Føler at jeg ikke får den bildekvaliteten og dynamiske rekkevidden jeg trenger til bildene jeg tar. Jeg er glad jeg spurte før jeg tok noen avgjørelser, hvis det bare tar 2-4 uker klarer jeg meg fint, hvis jeg ikke hadde ventet ville jeg vel angret noe veldig.

 

Noe annet om 5DmkII, som er helt off-topic: Den nye 5DmkII sies å ha 16MP, mens den gamle har 12MP, selvfølgelig på samme sensorstørrelse, vil dette da gå utover bildekvaliteten negativt, siden det er flere pixels per areal, eller vil den nye sensortypen (DIGIC III om jeg husker rett) gjøre at det fortsatt blir bedre? Vil denne sensoren være mer lyssterk enn min gamle på 400D, på samme ISO-verdier altså?

 

EDIT: takk for respons:)

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

I og med at vi ikke vet hva det nye kameraet heter eller hva det inneholder, så blir det bare spekulasjoner. Men ettersom Canon EOS 1Ds Mk II hadde 16MP sensor; så burde en sjekk av diverse tester gi en noen indikasjoner.

 

Nå vet jeg ikke hva slags optikk du har, men kvaliteten på optikken har også en del å si på bildekvaliteten. Jeg har hatt et par middelmådige objetiver på min EOS 350D, som ga veldig flate og kjedelige bilder (lite dynamikk) i middels vanskelige forhold. At det var optikken, kombinert med billige objektiver, som var årsaken og ikke kamera, fant jeg først ut når jeg begynte å bruke bedre objektiver.

 

Du tar vel alle bilder i RAW og finjusterer de i passende programvare?

 

Tom

Lenke til kommentar

Alt jeg sier om ikke lanserte kameraer er selvfølgelig ren gjetning. Men gitt at det kommer en oppdatert 5D med 16MP som du sier så kan man jo se på følgende spesifikasjoner:

 

Canon EOS 1D Mark III : 28,1 x 18,7 mm

Canon EOS 5D: 35.8 x 23.8 mm

 

Det gir følgende arealer for 1.3 og 1.0 crop:

 

1.3: 525,47

1.0: 852,04

 

Deler du så 852 på 525 får du ca. 1.6

 

Siden 1D Mark III har 10MP får du da 16MP for fullframe hvis man bruke samme pixelstørrelse. Om sensoren er forbedret på det året som har gått siden 1D Mark III ble lansert er vanskelig å vite, men du kan nok regne med i hvertfall samme kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg håper det blir samme kvaliteten, thanks seriksen

 

tomsi42:

-jepp, jeg tar alle bilder i raw. redigerer først i lightroom, deretter photoshop for layermasking og detaljer

 

jeg har nettopp kjøpt meg nye objektiver til å bruke på den 5D'en jeg går for. har ikke råd til bra zoomobjektiver, så jeg gikk for:

-Canon EF 28mm f/1,8 USM

-Canon EF 50mm f/1,4 USM

-Canon EF 135mm f/2,8 Softfocus

 

Jeg angrer ikke på kjøpet, men er ikke fornøyd med hvordan bildene ble på 400D. Det gir jo gode portretter, men jeg var ute og tok cityscapes, og kvaliteten ble faktisk ikke bra før jeg zoomet ned til 25%. Jeg dro ut ved en stor utsikt over Oslo, og pekte stativet på en trafikert vei. Klokka var 09.30 ca. Jeg brukte nedtelling, for å ikke riste. brukte fra 16-32 blenderåpning på alle de forskjellige objektivene. Ingen av bildene fikk noen fine detaljer og det ble veldig støyete og uklare, selv med 100 ISO. jeg brukte autofokus og det var ikke feilen der.

Lenke til kommentar
Jeg brukte nedtelling, for å ikke riste. brukte fra 16-32 blenderåpning på alle de forskjellige objektivene.
Der har du årsaken. Blender 16 og mindre vil forårsake diffraksjon, som vil gi deg mer uskarpe bilder. Skal du teste hvor skarpe disse objektivene er, bør du prøve noen stativbilder på f/5.6-8. Der er alle sammen på sitt skarpeste...
Lenke til kommentar

ok, jeg har fortsatt planer om å kjøpe 5D, men etter å ha lest litt på temaet, har jeg forstått bedre noe jeg har surra lenge med. takk

 

http://www.popphoto.com/popularphotography...e-freshman.html

 

etter jeg leste artikkelen linket til over prøvde jeg så små blenderåpninger (klikk på bildet for bildeserie). hvorfor ser resultatene helt fine ut der, fordi han har forminsket det, eller er noen objektiver bedre på små blenderåpninger?

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
ok, jeg har fortsatt planer om å kjøpe 5D, men etter å ha lest litt på temaet, har jeg forstått bedre noe jeg har surra lenge med. takk

 

er det noen som kan forklare meg hva slags linser som er gode på små blendeåpninger.

Tror det blir vanskelig å finne objektiver som er gode på små blenderåpninger, da diffraksjon er et fysisk fenomen vi ikke kommer unna. Hvis du må ha små blenderåpninger, så må du vel over på storformat, hvor objektivene blir såpass mye større at diffraksjon blir mindre plagsomt.

 

Nå er jeg ikke sikker på hvorfor du ønsker så små blendere; det er mulig at det finnes andre teknikker for å oppnå det du ønsker å gjøre.

 

Tom

Lenke til kommentar
er det noen som kan forklare meg hva slags linser som er gode på små blendeåpninger.

 

Ingen.

Det er ikke objektivene som forårsaker uskarpheten, men effekten som oppstår når lyset skal passere gjennom små åpninger (blenderen). Sensorstørrelsen påvirker også når dette inntreffer. På fullformat er det først et problem rundt f/16 og mindre. Diffraksjon er også grunnen til at kompaktkamera ikke kan blendes ned til mer enn typisk rundt f/8.

Om du gidder kan du lese mer om det her: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...photography.htm

Lenke til kommentar

takk dere to, da har jeg lært mye i dag. jeg sjekket ut den linken tidligere, søkte på google, skjønner konseptet nå. grunnen til at jeg ville ha så små blenderåpninger var fordi jeg ville at fokuset skulle strekke seg lenger. da har jeg også forstått hvorfor jeg ikke liker naturbildene jeg tar med 400D closeup. det som er nærme ser ofte greit ut, men når man f.eks zoomer inn på trær ved fjell kan man se det jeg nå har lært er diffraksjon.

Lenke til kommentar
Sensorstørrelsen påvirker også når dette inntreffer. På fullformat er det først et problem rundt f/16 og mindre. Diffraksjon er også grunnen til at kompaktkamera ikke kan blendes ned til mer enn typisk rundt f/8.

For de som ikke gidder å lese den utmerkede tutorialen hos Cambridge in Colour (som ganske riktig har en rekke veldig gode tutorials), så må jeg bare påpeke at selv om man kan bruke mindre blenderåpninger på større bildebrikker (altså f.eks f/16 på fullformat mot f/13 på 1.5x crop), så er det slik at dybdeskarpheten er såpass mye større på en mindre bildebrikke at man får mer dybdeskarphet ut av en mindre bildebrikke, selv om blenderen må være større.

 

Capiche?

 

Kortversjon: Dersom man utelukkende ser på dybdeskarphet, så er mindre bildebrikke en fordel.

Lenke til kommentar
Noe annet om 5DmkII, som er helt off-topic: Den nye 5DmkII sies å ha 16MP, mens den gamle har 12MP, selvfølgelig på samme sensorstørrelse, vil dette da gå utover bildekvaliteten negativt, siden det er flere pixels per areal, eller vil den nye sensortypen (DIGIC III om jeg husker rett) gjøre at det fortsatt blir bedre? Vil denne sensoren være mer lyssterk enn min gamle på 400D, på samme ISO-verdier altså?

Sensortypen Canon bruker heter CMOS, DIGIC er prosessoren som behandler data i kamera.

Lenke til kommentar

Men angående kamera.....

Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt en brukt 5D nå. Selv om en ny modell kanskje blir vist i jaunuar, kan det likevel gå mange ukene før den er tilgjengelig. En annen ting er at prisene alltid vil falle litt de første månedene. De som *må* ha det først betaler alltid mest. 5D lå vel på 27-28.000 ny, mener jeg.

Til slutt, det er heller ikke usannsynlig at det drøyer til høsten før den nye modellen kommer...

 

5D er et kamera som tilfredsstiller hvem det skulle være, bildekvalitetsmessig, så å ha en 5D i et halvtårs tid eller lenger før du evt hopper på ny modell, ville jeg anbefalt.

 

...og bare for å fjerne evt tvil - brukt, og ikke ny. Ville ikke funnet på å lagt 20k på bordet for en ny 5D i dag. Du får de vel til rundt 13-14k på bruktmarkedet. :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Ville ikke satset på at 5D`s etterfølger kommer riktig enda. Tror nok at Canons ingeniører jobber febrilsk for å utligne eller overgå ledelsen mange mener Nikon har fått med D300/D3.

 

Uansett, som Ragamuffin sier, så gjør 5D nytten og vel så det.. Du får den til en noenlunde rimelig penge på foto.no`s bruktmarked

Lenke til kommentar
Ville ikke satset på at 5D`s etterfølger kommer riktig enda. Tror nok at Canons ingeniører jobber febrilsk for å utligne eller overgå ledelsen mange mener Nikon har fått med D300/D3.

 

En 5D med live-view og 3" skjerm vil på de fleste områder være et bedre kamera enn 300D. Bedre bildekvalitet kontra værtetting og flere fps. Så jeg tror den kommer nå.

Uansett, som Ragamuffin sier, så gjør 5D nytten og vel så det.. Du får den til en noenlunde rimelig penge på foto.no`s bruktmarked

Det har du rett i. 5D er egentlig et uforskammet bra kamera. Mangler en del av de nye bling-bling featurene som har kommet det siste året; men er fortsatt best i klassen når det gjelder bildekvalitet (D3 og 1Ds MkIII er tross alt i en annen klasse, så stress ned).

 

Tom

Lenke til kommentar

Inntil nå nylig er det 5D som har vært kongen på høy ISO, så da skal det bli spennende å se hva to og et halvt år med utvikling har hatt å bety.

Etterførlgeren vil selvsagt på diverse mer eller mindre unødvendig nips slik 1DIII og 1Ds har fått. Nå skal det sies at ISO sammenligningene, som nå har blitt det eneste det snakkes om på nye kamera, har tatt vel mye av. For litt siden var 'alle kamera så bra at det ikke var noe tema' og nå er det stort sett det eneste som teller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...