Gå til innhold

Kamerastativ, hvilket er best til hobbyfotograf?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg stativ til jul og jeg lurte litt på noen ting..

Jeg er bare hobby fotograf da (seriøs hobby fotograf :p) Og lurte litt på hvilket jeg burde velge?

Jeg har lyst på stativ fordi når jeg tar macro bilder så blir de utydelige fordi jeg ikke klarer å holde kamera i ro..

I tillegg så kan jeg ta bilder av meg selv også når jeg er ute på tur og ikke bare hunden min og blomster osv :p

 

Er det samme hvilket kamera jeg har eller passer noen stativ bare til ditt og datt kamera?

Og hva er monopod?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tripod = 3 føtter, monopod = 1 fot.

 

83199_1100_monopod_360.jpgtripod_macro.jpg

 

 

Jeg har begge deler, har gjerne bare med meg monopoden på småturer, da jeg liker hvor lite vekt og plass den tar, og hvor rask og enkel den er å få satt opp.

Koster gjerne en 800-900 for en som er lang og lett.

 

Vanlige tripods koster alt fra 300-uendelig nesten. Jeg har en liten en av de til rundt 400 spenn, dvs, på maks så må jeg bøye knæra litt for å titte i søker (er 188).

Fungerer helt fint til min bruk, men vurderte å kjøpe der du kunne snu senterstaget og sette kamera under i stedet, med tanke på macro bilder, men pga jeg ikke har macro linse enda, og jeg trives med monopod'en, orket jeg ikke betale ekstra for dette per dags dato. Den på bildet over er av annen type igjen, men aldri vært borti, så aner ikke hvordan det er i praksis.

 

De fleste kameraer har standar hull for stativskruen, er jo bare å ta en tur på f.eks japanfoto og se det an litt, ta med kamera og se hva du føler passer.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

Ehm, det jeg lurer veldig på er hvordan slike "gå stokk stativene" klarer å stå.. Ser veldig ut for meg som om at den faller

Den står jo ikke av seg selv, du må støtte den opp. Fordelen er at du klarer å holde kameraet mye mer stabilt, fungerer sånnsett som en slags bildestabilisator mer enn stativ...
Lenke til kommentar

Jeg har monopod (dvs ikke riktig ennå, for det er egentlig en julegave som jeg har forhåndstestet litt) og jeg ser for meg at det er uhyre praktisk på tur. Tripod kan bli litt tungt å drasse rundt på, men det er garantert verd det for de som gidder. Jeg kjøpte også et enkelt manfrotto kulehode til monopoden, og det er vel egentlig noe av det viktigste med hele stativgreia, tror jeg. Altså hvilket hode du velger.

 

Monopod er ubrukelig på lange eksponeringer, mens tripod er unødvendig tungvint hvis man bare trenger å stabilisere litt. Min monopod har tre ekstra føtter, faktisk, men jeg stoler ikke på at de holder hele greia stabilt nok til lange eksponeringer. Det får jeg forhåpentligvis testet ut i romjula.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar

Det finnes nesten uendelig mange måter å bruke en monopod på, har du justerbart hode, finnes det enda flere.

 

Men om du bare kjøper deg en "vanlige" monopod som jeg bruker, er det et par basis "stillinger" som er greie å tenke over.

 

Du kan lage en "tripod av det, med deg selv som de to andre støttene.

 

post-86587-1197845644.jpgpost-86587-1197845650.gif

 

 

Ut ifra situasjonen, kan det være fordelaktig å gå for en av disse i stedet.

 

post-86587-1197845666.jpgpost-86587-1197845672.gif

 

Eller

 

post-86587-1197845685.jpgpost-86587-1197845704.gif

 

 

Ellers har du mange "rare" alternativ folk flest kanskje ikke tenker over, jeg bruker den til å avbalansere kameraet om jeg skal ta bilde der jeg vrir kamera 90 grader og bruker blits (stor clip on jævel), evt kan du støtte i en lomme som her.

 

post-86587-1197845715.jpg

 

 

Bildene er ærlig og redelig hentet via goodle, finner sikkert flere eksempler om du søker litt. Men som sagt, er bare fantasien som setter grenser.

Lenke til kommentar

Oki, takk for svar!

Men hva ville vært greiest om jeg har tenkt å ta macro bilder da?

Er vell egentlig bare det jeg trenger det til, også til å kanskje ta på selvutløser og få meg selv med på bilde også. Da kan jeg ikke akkuratt la en sånn monopod stå alene så da er det vell bedre med 3 føtter?

Men går det ikke ann å legge stativet sammen på en måte?

Lenke til kommentar

Kan jo fint klappe sammen en tripod. Er faktisk ikke så tungt å drasse på som mange her sier, så sant du har med en sekk å feste den på. Til macrofotografering skal du være så utrolig nøyaktig, så her er det kun tripod som gjelder. Selvutløser og monopod ser jeg lite poeng i, da du garantert ikke klarer å holde kameraet 100% stille med en monopod. Men til macro anbefaler jeg og mange andre en tripod, selvutløser og et godt og sylskarpt objektiv. Have fun!

Lenke til kommentar
Tusen, tusen takk for svar :D

Her har vi japan photo ja, men pappa er vist fan av å bestille slik at jeg må plukke ut av 1000 hvite myke isopor ting som beskytter tingene som han har bestilt som jeg får i presang :p Haha

Jeg får kikke på begge de som er anbefalt her i tråden jeg da :)

Nå har Japan Photo web-butikk så da kan dere begge bli fornøyde :) Personlig hater jeg de derre innpaknings-chipsene - gi meg bobleplast!

 

Tom

Lenke til kommentar
Kan Sherpa'en vippes til siden til "portrett modus" og hvordan er makromulighetene med denne? Noen erfaringer?

 

Jepp, den kan vippes, men løsningen er ikke helt optimal. Som nevnt tidligere kan stativet også brukes i veldig lav høyde, det vil si på bakkenivå (som jo er praktisk for noen former for fotografi, som makro).

 

Med tanke på prisen er det bare å belage seg på at man har inngått kompromisser med tanke på byggekvalitet; jeg er likevel aldri bekymret for at det skal velte over. Du har ikke fleksibiliteten mtp på finjusteringer du får med kulehoder - men heller ikke svakhetene til et "billig" kulehode. En stor svakhet er at bena kun kan stilles i 3 stillinger: helt ut, greit ut og litt ut. De låses heller ikke i denne stillingen, så når du flytter stativet må bena hele tiden dyttes ut igjen.

 

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe stativet fordi det er et rimelig kompromiss og en billig måte å vurdere hva slags type stativ du eventuelt måtte trenge videre. Mye for pengene.

Lenke til kommentar
Kan Sherpa'en vippes til siden til "portrett modus" og hvordan er makromulighetene med denne? Noen erfaringer?
En stor svakhet er at bena kun kan stilles i 3 stillinger: helt ut, greit ut og litt ut. De låses heller ikke i denne stillingen, så når du flytter stativet må bena hele tiden dyttes ut igjen.

 

Det er feil. Kjøpte meg et slik stativ selv for en tid siden etter anbefalinger fra forumet her, og bena kan låses i hvilken som helst stilling du vil.

Vil legge til at jeg er kjempefornøyd med dette stativet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan Sherpa'en vippes til siden til "portrett modus" og hvordan er makromulighetene med denne? Noen erfaringer?
En stor svakhet er at bena kun kan stilles i 3 stillinger: helt ut, greit ut og litt ut. De låses heller ikke i denne stillingen, så når du flytter stativet må bena hele tiden dyttes ut igjen.

 

Det er feil. Kjøpte meg et slik stativ selv for en tid siden etter anbefalinger fra forumet her, og bena kan låses i hvilken som helst stilling du vil.

Vil legge til at jeg er kjempefornøyd med dette stativet. :thumbup:

Sikker på at det er 600R du har? Jeg har også dette, og mitt oppfører seg nøyaktig slik som flippant beskriver.

Lenke til kommentar
Kan Sherpa'en vippes til siden til "portrett modus" og hvordan er makromulighetene med denne? Noen erfaringer?
En stor svakhet er at bena kun kan stilles i 3 stillinger: helt ut, greit ut og litt ut. De låses heller ikke i denne stillingen, så når du flytter stativet må bena hele tiden dyttes ut igjen.

 

Det er feil. Kjøpte meg et slik stativ selv for en tid siden etter anbefalinger fra forumet her, og bena kan låses i hvilken som helst stilling du vil.

Vil legge til at jeg er kjempefornøyd med dette stativet. :thumbup:

Sikker på at det er 600R du har? Jeg har også dette, og mitt oppfører seg nøyaktig slik som flippant beskriver.

 

 

Beklager, min feil. :whistle: Ja, jeg har 600R, men jeg trodde han mente lengden på bena, bredden er noe annet :p Men jeg uenig at dette er noe problem. Bena holder seg der hvis man løfter stativet halt vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...