Gå til innhold

Er det egentlig så viktig med HDMI?


vegesim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du skal se noe forskjell på bildekvaliteten, bør du ha stor TV/PJ av god kvalitet. Greia med HDMI er at både lyd og bilde blir overført digitalt via en kabel. Komponent krever tre kabler for bilde, og en optisk kabel for surround. Hovedargumentet for HDMI er altså mindre kabelrot. :)

 

Jeg har ikke flat skjerm en gang! Så jeg kommer ikke til å se noe forskjell ? Men går det ann å få tak i den samme kvaliteten på en anna måte enn HDMI ?

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har flatskjerm så har ikke TV-en din HDMI-inngang. Beste kvalitet får du da antakelig med en SCART-kabel som kan overføre RGB-signal. :)

Så nei, du trenger ikke HDMI.

 

så jeg bør bruke den SCART greia jeg fikk med?? :)

Det finnes en egen SCART-kabel som sender RBG-signaler. Dette gir bedre bildekvalitet enn kompositt (gul kabel). Denne kabelen koster ca. 250 - 300,-.
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har flatskjerm så har ikke TV-en din HDMI-inngang. Beste kvalitet får du da antakelig med en SCART-kabel som kan overføre RGB-signal. :)

Så nei, du trenger ikke HDMI.

 

så jeg bør bruke den SCART greia jeg fikk med?? :)

Det finnes en egen SCART-kabel som sender RBG-signaler. Dette gir bedre bildekvalitet enn kompositt (gul kabel). Denne kabelen koster ca. 250 - 300,-.

 

kan du sende meg en link, om hvor jeg kan finne denne/ kjøpe? :)

Endret av vegesim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det står i navnet, en kabel som sender RGB-signaler, som gir best mulig bildekvalitet om du ikke har HDTV.

Rent konkret og enkelt forkalrt, kabelen som fulgte med maskina er kompositt, en kabel som øverfører hele bildesignalet i ett signal. EN RGB-kabel deler bildesignalet opp i 3 biter/signaler(rød, blå og grønn). Dette gir en bedre fargegjengivesle i spillet, og du slipper at at fargene går over i hverandre.

 

Forskjellen er ikke overveldene stor, når du bytter kan det godt tenkes at du ikke ser noe forskjell en gang. Men forskjellen er så pass at du hade trolig sett den om du hadde fått to fjernsyn rett ved siden av hverandre. Legger med noen bilder som viser forskjellen:

post-58162-1197813554.png

post-58162-1197813563.png

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
tjalla! henger meg på her

 

Jeg har en 48 tommer samsung med HDMI!

Han jeg bor sammen med har ps3 og jeg har xbox 360 uten hdmi. grafikken på fifa til ham er en god del bedre til ham en den er hos meg.. Går det ikke ann å få hdmi på den jeg har?

 

Slenger meg på her, jeg også. Jeg har også en Samsung 42" (R72-serien) med HDMI og Xbox 360 UTEN HDMI (gamle premium utgaven)

Lenke til kommentar
tjalla! henger meg på her

 

Jeg har en 48 tommer samsung med HDMI!

Han jeg bor sammen med har ps3 og jeg har xbox 360 uten hdmi. grafikken på fifa til ham er en god del bedre til ham en den er hos meg.. Går det ikke ann å få hdmi på den jeg har?

 

Slenger meg på her, jeg også. Jeg har også en Samsung 42" (R72-serien) med HDMI og Xbox 360 UTEN HDMI (gamle premium utgaven)

 

Det er ikke mulig å lage HDMI-utgang på en 360 som ikke har det.

 

Det finnes adaptere som kan gjøre analoge videosignaler til digitale HDMI-signaler, men kvaliteten blir aldri så god som et "ekte" HDMI-signal.

Lenke til kommentar

Faktumet er at det er IKKE mulig å få HDMI på konsoller som ikke har det fra før, men kvalitetsforskjellen mellom komponent/VGA og HDMI er minimal eller ikkeeksisterende.

 

Eneste muligheten er å selge din gamle konsoll for deretter å kjøpe en ny med HDMI, noe som i min bok er meningsløst.

 

 

Edit :

 

Fant en "test" med tanke på forskjell mellom HDMI og komponent på 360 :

 

HDMI 1080p vs component 1080p/i

We're going to be totally honest here, we hardly noticed a damn difference at all. We figured the best visual test would be playing in 1080p on both HDMI and component video, and we were right. What little difference we did notice, we noticed it with that test. In a couple of darker scenes in Gears there seemed to be a little more depth to the blacks (and a bit more distance detail because of it). But to tell you how subtle it was, we didn't even notice it until we literally started flipping back and forth as fast as we could. Fast motion, spinning, action, all the rest -- it looks almost identical on both consoles.

 

When watching an HD DVD in 1080p on HDMI and 1080i on component, we definitely didn't really notice anything different. The age old question though, right? Is 1080p actually noticeably different? Not to us, and probably not even if you have a 720p set -- assuming you're viewing on anything less than a massive, massive display. By the way, before you make any judgments about perceived visual quality based on our screen caps, please remember that those were taken with a regular camera, not pro screen capturing tools . In other words, what you may think is a big difference in quality may actually just be a small change in light metering or exposure. In other words, you'll kind of have to take our word for it when we say it looks almost identical.

 

Link

Endret av Dragoncrest
Lenke til kommentar
tjalla! henger meg på her

 

Jeg har en 48 tommer samsung med HDMI!

Han jeg bor sammen med har ps3 og jeg har xbox 360 uten hdmi. grafikken på fifa til ham er en god del bedre til ham en den er hos meg.. Går det ikke ann å få hdmi på den jeg har?

 

Forskjellen i grafikk kan vel komme av at maskinene har forskjellig ytelse, og at xbox- og ps3- versjonene av spillet er tilpasset hver sin konsoll? :)

Lenke til kommentar
tjalla! henger meg på her

 

Jeg har en 48 tommer samsung med HDMI!

Han jeg bor sammen med har ps3 og jeg har xbox 360 uten hdmi. grafikken på fifa til ham er en god del bedre til ham en den er hos meg.. Går det ikke ann å få hdmi på den jeg har?

 

Forskjellen i grafikk kan vel komme av at maskinene har forskjellig ytelse, og at xbox- og ps3- versjonene av spillet er tilpasset hver sin konsoll? :)

 

Det skal ikke være noen forskjell på Fifa mellom konsollene, har du koblet opp maskina med komponent? Sjekk også at video innstillingen er satt til 720p eller 1080p avhengig av hva tv klarer.

 

Her er et utdrag fra en sammenligning av versjonene (Fifa 2008):

 

The good news is that the game is virtually identical on both formats, making up just a tad for the laziness of the other EA Sports games we covered in the last round-up. Taking a look at the captured videos of FIFA in the action, the 360 game has a very slight graphical edge thanks to the implementation of anti-aliasing - something that is completely absent from the PS3 code. In terms of detail and fluidity, both games are appear to be pretty much like-for-like, and as per usual with EA Sports cross-platform development, the actual content and gameplay in both games is essentially identical.

 

Link

Lenke til kommentar

Jeg synes man bør ha bedre grunn enn innbilt bedre billedkvalitet for å bruke penger på å bytte ut 360'n sin for å få HDMI. Det finnes langt bedre ting å bruke pengene på - i hvert fall nå før jul hvor det har kommet så mange bra spill i løpet av høsten. Kjøp heller noen ekstra spill.

 

Jeg tør påstå jeg er rimelig opptatt av billedkvalitet, og bruker en 1080p projektor som kaster bilde på et 92 tommer (2 meter bredt) lerrett som jeg sitter litt over 2 meter i fra når jeg jeg ser på film og spiller. Jeg har tilkoblet PS3 via HDMI og Xbox 360 Elite via HDMI. Tidligere hadde jeg 360'n tilkoblet via komponent. Da jeg gikk fra komponent til HDMI var ikke forskjellen så stor og det under de titte-forholdene jeg har her hjemme - altså 2 meter bredt bilde og noe over 2 meter titteavstand - og 1080p projektert bilde.

 

Nå - spør deg selv - hvor stor TV har du, og hvor langt unna sitter du i fra den? Tror du at du vil kunne se betydelige forskjeller i ditt oppsett når forskjellene ikke er så store på et stort bilde med kort sitteavstand?

 

Jeg er selvfølgelig ingen fasit for andre. Men jeg veit at en god del folk sitter på 720p TV'er (eller evt. 1080p TV'er) og sitter lenger unna enn det jeg gjør på mitt 92 tommers lerrett. Hvilke forskjeller man i så fall skal se som gjør et slikt bytte verdt det stiller jeg meg derfor spørrende til.

 

Hvorfor byttet jeg - og evt. hvem bør tenke på å bytte?

Jeg byttet fordi jeg da fikk en Xbox 360 Elite, som ikke bare hadde HDMI men også en 120Gb hard disk. Dette kostet meg kun 99 (nittini!) kroner fordi jeg også leverte inn 5 gamle spill jeg aldri gadd spille mer alikevel. Så at det for meg ble omtrent kostnadsfritt da de gamle spillene ikke hadde noen verdi for meg, var viktig. Viktigst var kanskje at jeg slapp ganske mye kabelrot bak forsterker og ikke minst rundt i stua. Jeg hadde allerede en god HDMI kabel på 12 meter gående fra en switch og til projektoren liggende i en skjult kabelgang langs veggen. Mens 360'n komponent kabel var det ikke plass for i denne kabelgangen - og den måtte også "skjøtes" på veien for å nå fram - og det var ikke pent med en slik kabel liggende bortetter veggen opp oppover i taket. Så da jeg fikk 360 med HDMI så løste dette problemet seg ved at det kun ble en skjult HDMI kabel som tok seg av alt - PS3, HD DVD spiller, DVD spiller og Xbox 360 fra HDMI switch og til projektoren.

 

Hva vant jeg billedmessig? Ikke så mye. Jeg ble faktisk litt overasket. Jeg hadde håpet at f.eks dash board på 360 skulle klarne mere opp, men det var ikke mye. Det ER dog mulig at hvis jeg nå koblet til en komponentkabel ville kunne se større forskjeller. Men mitt umiddelbare inntrykk da jeg byttet i høst var at dette var ikke den store oppgraderingen billedmessig. Lydmessig vinner man ingenting, heller ikke om man har HD DVD spiller da kun får samme lydkvalitet som om man hadde brukt optisk utgang alikevel. (True HD, DTS HD MA kan ikke dekodes og sendes som PCM - ei heller som udekodet bitstream fra Xbox 360 selv med HDMI).

 

Men - har man noe å vinne på minske kabelrot, har lange kabelløp o.l. så synes man bør tenke på det.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Jeg fikk min Elite på lørdag og har gjort meg opp noen meninger angående bildekvalitet.

JO, man får bedre bilde med HDMI. Men graden av forbedringer avhenger voldsomt av TV og evt. receiver i kjeden.

 

Forbedringer:

* Fikk svartere enn svart farge og det ble slutt på white-crush

Expanded Reference Levels over komponent fungerte ikke med mitt oppsett. Med HDMI så skjønte enten TVen eller receiveren at signalet kunne være expanded (for hvem kobler egentlig en PC til en TV via component?)

* Skarpere bilde

Med HDMI ble det slutt på overscan, med component fikk jeg ihvertfall 5% overscan. Mindre overscan fører til at flere pixler som blir overført blir vist på skjermen

 

Det er mulig det er innbilt, men jeg syns også at jeg får mindre "banding" med HDMI. Altså smoothere transisjoner mellom farger. Kan dette skyldes Expanded Reference Levels?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...