Gå til innhold

Nokia N82 og GPS


staagri

Anbefalte innlegg

Hei,

Hjelp!!

 

Idag oppdaterte jeg min N82 til siste firmware, Jag hadde Mobile XT ver 4.10.60 installert.

Da jeg etter N82 oppgraderingen oppgraderte Mobile XT til Ver 4.10.80 fikk jeg meldingen kan ikke starte pga sikkerhetsgrunner n�r jeg pr�vde og starte mobile XT.

Pr�vde s� og installere Ver 4.10.60 p� nytt men da f�r jeg ikke muligheten til og velge intern GPS. Har Nokia sperret for tredjepart's GPS programmer eller hva har skjedd?

 

mvh

Geir

 

Høres rart ut. Du kan jo prøve å resette telefonen og starte forfra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Hjelp!!

 

Idag oppdaterte jeg min N82 til siste firmware, Jag hadde Mobile XT ver 4.10.60 installert.

Da jeg etter N82 oppgraderingen oppgraderte Mobile XT til Ver 4.10.80 fikk jeg meldingen kan ikke starte pga sikkerhetsgrunner når jeg prøvde og starte mobile XT.

Prøvde så og installere Ver 4.10.60 på nytt men da får jeg ikke muligheten til og velge intern GPS. Har Nokia sperret for tredjepart's GPS programmer eller hva har skjedd?

 

mvh

Geir

Prøv å skru av assistert GPS på GPS instillingene på telefonen. Prøv deg litt frem der.

Lenke til kommentar

Har i det siste hatt trøbbel med GPSen. Når den søker etter satelitter blir ikke de tre gule blinkende lysene grønne, ergo satelitter blir ikke funnet. Jeg lurer på om det er noen innstillinger jeg har tuklet med som jeg ikke burde ha gjort. Eller om det er noe feil med lokaliseringsserveren (OneCall WAP) min...

 

Innstillinger på telefonen:

Har aktivert lokaliseringsmetodene: Assistert GPS, Integrert GPS og Nettverksbasert

Lokaliseringsserver: OneCall WAP, Serveradresse: supl.nokia.com

Nettverksmodus: Dobbelmodus (UMTS og GSM)

 

Er det noe mer man må ta hensyn til vedr. GPS-instillinger?

 

Noen som kan hjelpe meg?

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det mulig å bruke andre kart enn nokia sine på denne telefonen? Eller MÅ ein betale nokia for at det skal virke? Synnst det er dyrt da ein kan kjøpe seg ein tomtom til 1100kr uten at ein må abonnere på kartet. Blir drøyt å måtte betale 4000kr for ein tlf + tlf.abon. + gps abon...

Går det an å få fotoboksvarsler til den?

 

Eg har ikkje oppdatert telefonen min siden eg kjøpte den i desember. Er dette noke eg bør gjer?

Lenke til kommentar
Hei,

Hjelp!!

 

Idag oppdaterte jeg min N82 til siste firmware, Jag hadde Mobile XT ver 4.10.60 installert.

Da jeg etter N82 oppgraderingen oppgraderte Mobile XT til Ver 4.10.80 fikk jeg meldingen kan ikke starte pga sikkerhetsgrunner når jeg prøvde og starte mobile XT.

Prøvde så og installere Ver 4.10.60 på nytt men da får jeg ikke muligheten til og velge intern GPS. Har Nokia sperret for tredjepart's GPS programmer eller hva har skjedd?

 

mvh

Geir

 

Etter å ha kjørt 4.10.80 oppdateringen på PCen, må du innstallere fila \garmin\apps\symbian\res\garminmobilext.sis på telefonen. Etter det kan du kjøre Garmin 4.10.80. :thumbup:

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Hvis jeg legger inn en kart ref på min N82, så havner jeg helt feil. Når jeg kjører stemmer kart og virklighet helt riktig. Men kartref er helt feil. Hvis jeg går inn på tlf og sjekker min gps pos og sjekker på kart eller annen plotter stemmer ikke kartreferansene. Men ellers funker jo selve navigeringa. Men nytter da selvsagt ikke å legge inn egne punkter. Bruker tlf eget rutenett? Er det mulig å forandre dette?

 

Gjelder både i Nokia maps og når jeg bare bruker gps uten prog

 

Noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Hvis jeg legger inn en kart ref på min N82, så havner jeg helt feil. Når jeg kjører stemmer kart og virklighet helt riktig. Men kartref er helt feil. Hvis jeg går inn på tlf og sjekker min gps pos og sjekker på kart eller annen plotter stemmer ikke kartreferansene. Men ellers funker jo selve navigeringa. Men nytter da selvsagt ikke å legge inn egne punkter. Bruker tlf eget rutenett? Er det mulig å forandre dette?

 

Gjelder både i Nokia maps og når jeg bare bruker gps uten prog

 

Noen som kjenner til dette?

 

Fra "Brukerhåndbok for Nokia N82":

Koordinatene i GPS-enheten uttrykkes i grader og desimalgrader ved hjelp av det internasjonale WGS-84-koordinatsystemet.

 

Det finnes altså flere koordinatsystemer for kart. De har visstnok litt ulike egenskaper hvor WGS-84 passer godt for globalt system mens andre gir bedre nøyaktighet innenfor regioner. Nå er jeg ingen ekspert på dette, har bare lest litt. :p

Lenke til kommentar
Har nå bestilt meg en N82, da savnet etter min N80 ble for stort :p

(Nokia 6120 var ikke noe tess.. )

 

Lurer da på hva som er den beste GPS løsningen, som også er billigst?

Tror ikke det finnes noe enkelt svar på dette. Det finnes så mange løsninger som tilbyr ulike funksjoner og egenskaper. Disse har igjen ulik prispolitikk som gjør dem vanskelig å sammenligne.

 

Mer spesifike behov og ønsker vil kanskje gi bedre svar. :)

Lenke til kommentar
Jeg har fått et litt merkelig problem på min N82 og GPS`en der. Bestilte i januar 3 års stemmestyrt navigasjon, betalte via mobilen. Nå i mars byttet jeg teleleverandør (OneCall til Telenor) og når jeg da skulle inn på GPS mente den at jeg måtte kjøpe ny navigasjon. Antar at det har noe med bytte av SIM-kort å gjøre, men det er jo i såfall utrolig tungvint da jeg antar at det ikke er helt uvanlig å bytte? Noen som har vært borti dette? Har sendt en epost til Nokia, men interessant å høre hvis andre har vært borti dette.

 

Har samme problem og One Call (nytt Sim-kort).Har vært i kontakt med Nokia på tlf.

De skulle sende info på mail og en ny aktivering på navigasjonen.

Dette skulle ta noen dager.Rapporterer tilbake hit når jeg vet noe mer.

 

Så kom lisenskoden min fra Nokia,har formatet CD XXXX XXXX XXXX

Måtte legge den inn igjen,nå virker navigasjonen.Hadde Nokia Maps 2.0 beta (Navtec).Denne var så lite brukervennlig og mangelfull (virket som navnet indikerer;beta versjon=uferdig versjon) at jeg med en del c-moment greidde å gå tilbake til Nokia Maps 1.2 (Teleatlas).Denne versjonen er mindre detaljert,bl a ikke alle gatenummer.Navtec versjonen hadde alle gatenummer.

Anyway,Nokia Maps 1.2 er i allefall mere brukervennlig.

Så lett fikk ikke jeg det. Etter å ha skiftet minnekort, måtte jeg legge inn alle kart og stemmer på nytt. Når jeg så prøver å legge inn aktriveringskoden for Iberia for Europe kart, får jeg melding om at koden er ugyldig. Men hvordan får jeg lagt inn koden da? Valgen e er jo bare "Europe" og "Nordic".

Lenke til kommentar
Jeg har fått et litt merkelig problem på min N82 og GPS`en der. Bestilte i januar 3 års stemmestyrt navigasjon, betalte via mobilen. Nå i mars byttet jeg teleleverandør (OneCall til Telenor) og når jeg da skulle inn på GPS mente den at jeg måtte kjøpe ny navigasjon. Antar at det har noe med bytte av SIM-kort å gjøre, men det er jo i såfall utrolig tungvint da jeg antar at det ikke er helt uvanlig å bytte? Noen som har vært borti dette? Har sendt en epost til Nokia, men interessant å høre hvis andre har vært borti dette.

 

Har samme problem og One Call (nytt Sim-kort).Har vært i kontakt med Nokia på tlf.

De skulle sende info på mail og en ny aktivering på navigasjonen.

Dette skulle ta noen dager.Rapporterer tilbake hit når jeg vet noe mer.

 

Så kom lisenskoden min fra Nokia,har formatet CD XXXX XXXX XXXX

Måtte legge den inn igjen,nå virker navigasjonen.Hadde Nokia Maps 2.0 beta (Navtec).Denne var så lite brukervennlig og mangelfull (virket som navnet indikerer;beta versjon=uferdig versjon) at jeg med en del c-moment greidde å gå tilbake til Nokia Maps 1.2 (Teleatlas).Denne versjonen er mindre detaljert,bl a ikke alle gatenummer.Navtec versjonen hadde alle gatenummer.

Anyway,Nokia Maps 1.2 er i allefall mere brukervennlig.

Så lett fikk ikke jeg det. Etter å ha skiftet minnekort, måtte jeg legge inn alle kart og stemmer på nytt. Når jeg så prøver å legge inn aktriveringskoden for Iberia for Europe kart, får jeg melding om at koden er ugyldig. Men hvordan får jeg lagt inn koden da? Valgen e er jo bare "Europe" og "Nordic".

 

Fordi du kanskje kjøpte navigasjon når du hadde Nokia Maps 1.X installert.Der fikk man kjøpt navigasjon for hele Europa.

På Nokia Maps 2.0 er hele Europa delt inn i mye dyrere småbiter,svindel spør du meg.

Forlang en kode av Nokia som virker,ring support telefonen deres;30-45 min ventetid;etter ca 10 12 dager får du mail med ny kode.

 

Selv om mine kart er lastet ned på forhånd,så er det store mangler ved dem når jeg fjerner meg fra mitt trådløse nettverk (A-GPS utkoblet).Altså telefonen oppfører seg slik at den må ha datatrafikk og genererer kostnader (svært dyrt i utlandet!).

Lenke til kommentar
Såfremt man deaktiverer bruk av nettverk for alle funksjoner som vedrører GPS vil det ikke koste noe ekstra. Dvs.

Under "Lokaliseringsmetoder"; deaktiver "Assistert GPS" og "Nettverksbasert"

Under "Nokia Maps" (kart); sett nettverk til "Aldri"

 

Bruker du andre GPS-applikasjoner som Nokia Sportstracker, Garmin Mobile XT osv. må du også her passe på at den ikke bruker nettverksfunksjoner.

Hva skjer om en ikke deaktivere dem?

Jeg får nemlig ikke til min GPS sammen med Garmin. Finner ikke GPS sier den :-(

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Hva skjer om en ikke deaktivere dem?

Jeg får nemlig ikke til min GPS sammen med Garmin. Finner ikke GPS sier den :-(

Hva kan være galt?

Garmin har lagt inn funksjoner/egenskaper for å forhindre piratkopiering og tilbyr to løsninger:

 

Løsning 1:

Kjøp Garmin Mobile XT på CD (eller last ned fra hjemmesiden). Applikasjonen kan da kun benyttes med Garmins egne fysiske blåtann-GPS'er.

 

Løsning 2:

Kjøp Garmin Mobile XT på minnekort. Applikasjonen er da låst til minnekortet, men kan benytte intern GPS i N82 og N95.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å en GPS mobil istedenfor en garmin 60CSX og følger diskusjonen her.

Mitt bruk blir blandet da jeg både vil bruke den i bil, ta den med

på utenlandsferie og bruke den i friluft.

Først av alt lurer jeg på å kjøpe en Nokia 6110 Navigator for jeg bryr meg ikke om

kamera og walkman egenskaper.

Men har noen ting jeg lurer litt på:

 

Generelt:Har Nokia 6110 Navigator tilsvarende god GPS som N82, eller er det noen begrensninger jeg bør være klar over? Kjøper en N82 om nødvendig.

 

Feriebruk: Jeg vil ta den med til USA og bruke den i storbyer til fots og kanskje litt i bil.Jeg betaler gjerne 60kr eller hva det er for en mnd.bruk der. Men forstår det slik at jeg bør laste ned Nokia Maps hjemme først.Men hvis det blir kluss da gidder jeg ikke (bruke kart&kompass). Forstår jeg rett hvis det som påløper av kostnader utover navigasjons abbonementet er småpenger forutsatt at kartet er lastet ned hjemme?

Og er det nødvendig med navisgasjon for å gå til fots i gatene, eller holder det hvis jeg bruker bare kartvisning og sløyfer abbonement? Slik jeg forstår det her i forumet kan jeg bruke A-GPS (bortimot) gratis for at satelittene raskere skal peiles inn.

 

Fritidsbruk:

Her blir det kortere turer i skog og mark. Det bør kunne lasted inn topografiske kart.

Har Nokia maps slike kart som jeg kan laste ned?

Holder batteriet til noen dagers GPS bruk? Her er det jeg vurderer om f.eks. Garmin 60CSX ville være bedre egnet.

 

Jeg er nybegynner med GPS, så alle gode råd er hjertelig velkommen :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...