Gå til innhold

Fotoredigering og organisering for nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp kjøpt et Nikon D40.

Skal nå igang med litt redigering og selvfølgelig etterhvert arkivering.

Så hva skal jeg bruke?

 

I utgangspunktet så har jeg tilgang til Photoshop CS versjon 9.0 og elements 5.0.

Jeg er ganske uerfaren med Photoshop, så jeg er egentlig åpen for alternativer.

OBS:

Budsjettet er lavt! Skal kjøpe blitz og veske....

 

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skyter i RAW-formatet, så er jo RAWShooter Essentials eit alternativ, der er det eit system i bildene dine, og du kan justere farger osv.

 

Om du har tilgang til Photoshop CS så er det jo bare til å begynne å forske litt, Tutorialized. Her er det mange gode tips om bilde redigering og Digital Art, så du kan fort lære!

 

Om du er interessert så kan du sende PM, kan være eg kan hjelpe deg om det er spesielle ting du lurer på!

 

MVH;

Christoffer

Lenke til kommentar

Picasa er enkelt, veldig raskt og gratis.

Det scanner igjennom de katalogene du vil, og man kan scrolle seg igjennom bildene enkelt og greit.

Noen redigeringsfunksjoner finnes, men dessverre stemmer ikke fargene på bildene med virkeligheten.

Det er mye høyere kontrast, fargemetning og litt varmere toner enn om man skulle sett på bildene i andre program.

Men programmet har ikke-destruktiv redigering, så om man endrer på et bilde er det en kopi av originalfila man jobber på og originalen forblir uendret.

 

Adobe Photoshop Elements 6 sies å være veldig enkelt og bra, og er en bra oppgradering fra versjon 5.

 

Adobe Photoshop Lightroom er supert om du primært tar bilder i raw-format.

Har bibliotek, redigering, print og webalbum funksjoner.

Det krever litt maskinkraft, og tar bittelitt tid å sette seg inn i, men når man har gjort det trenger man nesten ikke andre program.

Man kan behandle mange filer raskt og enkelt, og resultatene blir veldig bra.

Man kan også redigere JPG-filer, og alt er ikke-destruktivt så man jobber ikke på originalfila.

 

Pixmantec RawShooter er jo kjøpt opp av Adobe, og har blitt til Lightroom, så om man ikke har registrert seg før det ble lagt ned får man opp et vindu for registrering hver gang man åpner programmet. Denne leser ikke inn JPG-filer, så om man fotografere begge deler er det litt tungvint å måtte bruke ett program for hvwer filtype.

 

Bibble og Phase One har også sine raw-behandlingsprogrammer, de er veldig bra, men jeg finner ikke helt flyten med dem.

Nå har jeg ikke brukt dem så mye, så det kan jo ha litt å si.

Capture One 4 er i gratis betaversjon nå, og det virker lovende.

 

I tillegg finnes det en mengde mer og mindre gode gratisprogrammer, som for eksempel Paint.NET og GIMP.

Disse er bilderedigeringsprogrammer, og ikke arbeidsflytprogrammer som de tidligere nevnte.

De er overraskende avanserte til å være gratis, men om man jobber med flere store filer samtidig går det veldig treg sammenlignet med Adobe.

 

Nesten alle programmer kan lastes ned og prøves gratis i en kort periode, og jeg foreslår at du prøver deg frem til du finner noe du liker.

 

En god katalogstruktur er uansett fint å ha i bunn slik at man ikke er avhengig av et bestemt program for å finne frem bildene.

Jeg organiserer i "År\## Måned\Dato - Beskrivelse".

Så det kan se slik ut: Bilder\20073 - Mars7. Mars - Tur til Kragerø

 

Da er det lett å finne bildene uten å måtte bruke et program med bibliotek.

Grunnen til at jeg bruker nummer foran hver måned er at jeg vil at de skal stå i riktig rekkefølge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Windows (eller Linux) - System for arkivering.

FastStone Viewer - Arbeidsflyt og enkel redigering. (G-E-N-I-A-L-T !!!)

GIMP - Mer avansert redigering.

 

Om arkivering;

 

Jeg benytter et mappenavnsystem som er slik;

ååååmmdd_HendelseNavn

med undermapper for JPEG og RAW. Personlig liker jeg å ha kontrollen over mappene direkte i operativsystemet og ikke la et eller annet bildebehandlingsprogam ta styring. Alle bildene ligger på en server som alle pc'ene i heimen har tilgang til.

 

PS: Misliker totaldominerende programmer som f.eks PhotoShop...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Siden trådstarter har Nikon, vil jeg slå et slag for Capture NX til bilderedigering.

 

Ellers er jeg enig med Tiltman, programmers som tar over styringen etter eget forgodtbefinnende er ikke mine favoritter heller. Veldig kjekt å bruke det vanlig mappesystemet og åpne med det programmet man måtte ha behov for det og da. Men har man et hardt kjærlighetsforhold til Photoshop, har man kanskje ikke lov til å se på andre? ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje Adobe Lightroom er veien å gå. Der kan man legge inn stikkord i hvert bilde, i selve bildefila (i EXIF). Dette gjør at eventuelle databaser man bygger opp med kryssreferanser, ikke forsvinner dersom man en gang i fremtiden ønsker å bytte program. Tror dette er noe mange ikke tenker på når de begynner å bruke et program som baserer seg på en egen database.

 

Det er VELDIG stor forskjell på å bare legge bildene på en dato og evt. hendelse, og det å kunne skrive inn all verdens stikkord til et bilde.

Lenke til kommentar
Nå er det veldig mange programmer som lar deg legge til informasjon i EXIF.

 

List gjerne opp de bedre programmene som gjør dette. :)

Et søk på "exif editor" i google gir over 10 000 treff, har ikke tenkt å bruke tid på å teste alle for å finne "de bedre". ;)

 

Slik du fremstilte det, virket det som om Lightroom var (nesten?) det enste som lot deg legge til endringer i EXIF.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
List gjerne opp de bedre programmene som gjør dette. :)

 

FastStone blant annet.

 

Men husk at EXIF er en JPEG greie, skyter du RAW så er det ikke sikkert info kan legges til av de ulike progammene...

Lenke til kommentar

Nå legger ikke jeg til søkeord i Exif, mitt lagringsmønster holder for å finne tilbake til bilder så langt. Men ved en nærmere titt på de programmene jeg bruker, fant jeg ut at Nikon Transfer, Nikon Capture NX og Corel Paint Shop Pro Photo lar meg legge til informasjon i Exif. Det samme med Opanda Power Exif (Exif Editor) følger valgfritt med Opanda IExif (Exif viser). Også mitt tidligere overføringsprogram, Photo Mechanic, har mulighet for å legge til Exif informasjon. Ser ut til at det er ganske så vanlig at programmer støtter endringer i Exif.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har til nå brukt en kombinasjon av Windows utforsker (til å bla gjennom, slette og snu bilder) og photoshop, samt et vedlig enkelt program til å resize (Tror det inngår i Powertoys eller noe slikt) når jeg skal ta mange på en gang.

 

Fordi jeg ofte tar veldig mange bilder, ønsker jeg ikke å fikse på hvert enkelt bilde i photoshop, men er på utkikk etter et program der jeg kan gjøre følgende raskt:

-Fikse hvitbalanse (Auto levels + manuelt)

-Fikse kontrast (Auto Contrast / Curves o.l.)

-Sharpness

-Resize (og lagre som kopi)

 

Ønsker egentlig et program der jeg kan gjøre disse tingene superraskt og enkelt (f.eks. bla med piler for neste bilde, fremfor å måtte åpne ett og ett, og ha knapper lett tilgjengelige, evt. snarveier, for de nevnte funksjonene). Er det noen av de nevnte programmene jeg bør prøve da?

 

Har ikke prøvd Photoshop når det gjelder å ta mange filer automatisk (primært for skarphet og skalering), men det er kanskje mulig... (men uansett ønsker jeg også mulighet til å ta ett og ett bilde, og da blir det for vanskelig med photoshop når jeg har mange siden det ikke er noe mappe-system).

 

Har forsøkt Adobe Lightroom, men er ikke helt fortrolig med dette enda, har ikke funnet ut hvordan jeg enkelt skal gjøre de ønskede tingene, inkl. raskt å slette/lagre. Praktisk at bildene vises riktig vei uten at jeg må snu de, men ikke så praktisk når jeg bruker utforskern, for da er de ikke snudd...

Lenke til kommentar
Har forsøkt Adobe Lightroom, men er ikke helt fortrolig med dette enda, har ikke funnet ut hvordan jeg enkelt skal gjøre de ønskede tingene, inkl. raskt å slette/lagre. Praktisk at bildene vises riktig vei uten at jeg må snu de, men ikke så praktisk når jeg bruker utforskern, for da er de ikke snudd...

 

Dette er jo nesten Lightroom sin drømmesituasjon da...

I Library etter import så trykker du på "e" for "loope" mode, så trykker du på "tab" for å maksimere skjermområdet.

Deretter kan du starte å tagge bilder. Første gang bruker jeg f.eks "shift-X" for å merke direkte dårlige bilder med "rejected" og gå videre til neste bilde.

 

Sånn går jeg gjennom alle bildene som jeg nettopp importerte. Når jeg har gått gjennom de trykker jeg "ctrl-backspace" for å slette alle "rejects".

 

Deretter sorterer jeg gjennom de igjen. Tagger de enten med en score fra 0-5 stjerner (trykk på 0-5 på tastaturet), eller med en fargekode.

Man kan legge betydning til fargekodene, slik at "rød" kan være "skal brukes mer tid på", "gul" kan være "klar til print" osv.

 

For å trikse med mange bilder på en gang, eller å fort gjøre noe med bildene bruker du "Quick Develope" under Library... Der kan du raskt stille grovt på de vanligste innstillingene og se hvordan det blir, gjerne se om det er verd å bruke ekstra tid på dette bildet...

En annen måte er å bruke presets som du kan laste ned eller lage selv. Disse kan du legge til på ett bilde og så med sprayboksen spraye de på de bildene du vil, eller du kan synkronisere alle bildene, slik at alle får de instillingene...

 

Når du er fornøyd med bildene dine, så merker du de du vil ha ut i jpg og gjerne i mindre størrelser og velger "export".

 

Lightroom er enkelt. Men det er også avansert på samme tid.

Det krever at man tar den tiden som trengs for å sette seg inn i det. Men det er et veldig effektivt program om man tar mange bilder.

Det er lettere enn PS å lære seg, og det finnes mange gratis ressurser på nettet.

 

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
List gjerne opp de bedre programmene som gjør dette. :)

 

FastStone blant annet.

 

Men husk at EXIF er en JPEG greie, skyter du RAW så er det ikke sikkert info kan legges til av de ulike progammene...

FastStone er gratis, norsk versjon og er suveren til å laste inn bilder og bla gjennom mapper.

Den har også en fyldig, lettlest og veldig bra guide til hvordan du bør organisere bildene, last ned og ta en titt!!

Jeg følger dette og er veldig fornøyd...

 

Ellers bruker jeg Elements til selve organiseringen og editering, med tagging av bildene som er MEGET effektivt!!

SUVERENT beste jeg har vært borti for hurtig å legge på nøkkelord på bildene, som gjør det lynraskt å finne igjen det jeg skal. Tar litt tid å finne en god struktur på nøkkelordene, men det hører med til moroa...

Er kompatibelt med mange andre programmer (lightroom, Vista etc), nøkkelordene lagres også i filene.

Har over 13.000 bilder og det fungerer raskt og fint.

Lenke til kommentar

Hei

Har prøvd diverse DAM produkt til å arkivere/holde oversikt over kva bilder eg har (Fotostation45 (maks 10 000bilder), PS Elements3 (knotete og ikkje ÆØÅ), Picasa (gjorde rare ting med tagging av filene -ÆØÅ), LR og andre), og har endt opp på idimager V4. Har brukt det sidan i vår ('07) sjekk det ut på nettsida deira http://www.idimager.com/

Dei har eit ganske aktivt forum og designeren "Hert" er kjapp med å svare (topp support)

 

I idimager kan ein lage seg keywords i ønska trestruktur eks Norge/Hordaland/Bergen/Bryggen etc så merke bildene og dra dei til ønska keywords på ein veldig kjapp og enkel måte. Topp når ein skal merke hundrevis av bilder i slengen. Programmet lar deg velge om desse keywords kun skal ligge i databasen til programmet eller skrive det inn i bildefila ihht til standard IPTC/XMP info slik at dei er tilgjengeleg for andre program også.

Idimager støtter også ÆØÅ. Den kan også skrive til RAW filer også, funker utmerka til Canons CR2 filer. Veit ingenting om Nikon sine nef filer

Kan justere tid/dato på bilder (feks ved scanning)

Gje dei stjernekarakterer, farge koder etc

Har strålande lysbord for sortering, slideshow, brenning etc...

Har også ein feiande flott downloader for å henta ned bildene frå minnekortet

mao så er eg ganske fornøgd med det

 

Eg arkiverer bildene under:

Mine dokument/Mine Bilder/2007/2007_12_24/20071224_EOS400D_5789.jpg/cr2

så bruker eg idimager, keywords og evt stjerner for å finne bilda eg ønsker

Eg får altså ei bildemappe for kvar dag eg tek bilder, samt at kvar bilde heiter datoen det er teke på samt kameratypen og bildenummeret frå kameraet. Dermed er det lett å finne mappa bildet er i om eg skulle trenge den, samt kjekt å vita kva kamera eg tek det med utan å gå via exif infoen

 

Rune :-)

Lenke til kommentar

Har begynnt å bruke Lightroom selv.

 

Keyword tags og Metadata browseren er utrolige verktøy.

 

Under metadata kan du mer ett museklikk finne hvilke bilder som er tatt med: Hvilket kamera, Hvilket objektiv, Fil type, Brennvidde, Lukkerhastighet, ISO innstilling dato, lokasjon (GPS), hvem som har tatt bildet, egendefinert merking.

 

Utrolig bra funksjoner i rette omstendigheter. Samme med Keywords.

 

Jeg var veldig skeptisk til Lightroom i begynelsen, men det at alle endinger du gjør med filene er reverserbare, og rawfiler blir ikke endret i Lightroom, noe som gjør at de kan åpnes i hvilken som helst annen programvare i etterkant, dersom det kommer noe bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...