Greblak Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Jeg har fått en liten oppgave. Lære meg Pay me my money down - Bruce Springsteen Det blir litt kjedelig å slå G og D hele dagen lang... Så tenkte jeg skulle mekke litt improv her og der. Jeg er absolutt ikke noen musikkteoretiker. Musikk er ikke matte for meg, stoler mer på gehøret Men i enkelte tilfeller er teoribakgrunn greit å ha, som for eksempel nå. Jeg har lekt meg litt med gitaren men finner ikke helt skalaen. Kan høre en del av notene, men prøver å finne et område på halsen som er greit å improvisere på. Jeg er vant med bluesskalaen. Den passer ikke heeelt inn Sangen går i G, men er en eller annen variasjon jeg ikke helt får med meg. akkordene G og D gjentas gjennom hele sangen, med et lite unntak hvor de går opp til Bb og F. Men å transponere det er ikke store saken Finnes det en morsom liten formel /tabell o.l. som kan hjelpe meg med dette?
Urmaker Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Musikk er ikke matte for meg, stoler mer på gehøret ...og dette er resultatet?
Bone Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php
Greblak Skrevet 15. desember 2007 Forfatter Skrevet 15. desember 2007 Urmaker... Jeg finner de fleste skalaene, men denne var svært tricky... Bone: Har benyttet meg av den, men finner ikke heeeelt skalaen. Det er G som er grunntonen er det ikke? Er en eller annen funky folk-modifikasjon jeg ikke helt klarer å finne.
Bone Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 Urmaker... Jeg finner de fleste skalaene, men denne var svært tricky...Bone: Har benyttet meg av den, men finner ikke heeeelt skalaen. Det er G som er grunntonen er det ikke? Er en eller annen funky folk-modifikasjon jeg ikke helt klarer å finne. Den der har så godt som alle tenkelige skalaer (men sikkert langt ifra alle, allikevel).. Kanskje artisten har benyttet seg av toner utenfor skalaen til tider.. ?
JacobDW Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 Skal vi se. En låt i G-dur. Hmmmmm G-dur skala kanskje`??
Greblak Skrevet 15. desember 2007 Forfatter Skrevet 15. desember 2007 Skal vi se. En låt i G-dur. Hmmmmm G-dur skala kanskje`?? Som sagt.. prøvd, men er konstant noen ulyder... Mistenker en G-dur variasjon
kjeklulf Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 (endret) Det er ikke en skala som passer over begge akkordene i denne låta. Hvis du hører litt på hva de andre i bandet gjør (soloer, fills etc) så er det omtrent som dette: G = G A (A#) H D E (F) D7 = D E (F) F# A H C Tonene i parentes brukes som regel kun når de etterfølges av tonen over: A# til H (under G), F til F# (ved overgang fra G til D eller under D). Alt dette er forøvrig veldig typisk for stilarten og det er heller ikke uvanlig å blande inn mer kromatikk: D# -> E, D -> C# -> C, H -> C -> C# -> D osv. Endret 15. desember 2007 av kjeklulf
JacobDW Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Ville nå brukt F# istedenfor F på G-en (enda jeg hører F-en forekommer nå og da i soloene). Så kan trådstarter holde seg til en skala, nemlig G-dur. :)låter ikke så galt heller.
Katabombos Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 G -dur pentaton skala funker vel? (Altså blues/pentaton skala i E moll posisjon.)
Greblak Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Skrevet 5. januar 2008 G -dur pentaton skala funker vel? (Altså blues/pentaton skala i E moll posisjon.) Takker for innspill. Måtte øve inn en del andre sanger så endte opp med enkelt fingerspill på akkordene. Kjedeligste... Gøy å jamme sweet home chicago da Innser at jeg må lære meg litt skalateori. Pentatonisk holder lenge, men ikke så veldig langt
KimNK Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Vel, no kan ikkje eg låta sjølv, men eit lite triks her: Hvis det er ei køntrilåt i f.eks E flyttar du pentatonskalaen tre halvtonar ned, dvs. til C#. Instant køntri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå