Gå til innhold

oppgradering Amd 5200 til 6400 ?


hanbjo

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen...

 

Jeg har en AMD 5200 prosessor og har planer om å oppgradere den til en AMD 6400 prosessor...

Vil jeg merke noen stor forskjell..??

 

PS: Har noen tatt 3D Mark 06 testen MED en AMD 6400 prosessor?

 

Takker for svar..

MVH Hans-Magnus..

Endret av HansiFansi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Hei alle sammen...

 

Jeg har en AMD 5200 prosessor og har planer om å oppgradere den til en AMD 6400 prosessor...

Vil jeg merke noen stor forskjell..??

 

PS: Har noen tatt 3D Mark 06 testen MED en AMD 6400 prosessor?

 

Takker for svar..

MVH Hans-Magnus..

 

Fikk inn en 6400+ for noen dager siden, hadde tidligere en 3800+,

I 3dmark06 gikk jeg opp ca 3000 poeng etter oppgraderingen av kun cpu.

Har ikke fått testet så mye ellers, er litt bekymret for tempereaturen i cpuen.

Skal du kjøre denne cpuen, så kjøp noe av det beste du kan finne av cpukjøler, husk at denne kan trekke opptil 125W.

Min ligger å humper mellom 39-42gr når jeg bare sitter å jaller, så at den var oppe i rundt 50gr da jeg spilte battlefield2 her en dag.

Fikk score på 10190 eller no rundt der på 3dmark06.

Endret av Dingo666
Lenke til kommentar
Hei alle sammen...

 

Jeg har en AMD 5200 prosessor og har planer om å oppgradere den til en AMD 6400 prosessor...

Vil jeg merke noen stor forskjell..??

 

PS: Har noen tatt 3D Mark 06 testen MED en AMD 6400 prosessor?

 

Takker for svar..

MVH Hans-Magnus..

 

Fikk inn en 6400+ for noen dager siden, hadde tidligere en 3800+,

I 3dmark06 gikk jeg opp ca 3000 poeng etter oppgraderingen av kun cpu.

Har ikke fått testet så mye ellers, er litt bekymret for tempereaturen i cpuen.

Skal du kjøre denne cpuen, så kjøp noe av det beste du kan finne av cpukjøler, husk at denne kan trekke opptil 125W.

Min ligger å humper mellom 39-42gr når jeg bare sitter å jaller, så at den var oppe i rundt 50gr da jeg spilte battlefield2 her en dag.

Fikk score på 10190 eller no rundt der på 3dmark06.

 

Kult :D

Lenke til kommentar
Har regna ut at hvis jeg oppgraderer fra min gamle 5200 til en 6400, så vil jeg få ca1300 poeng mer i 3D Mark 06.. :D

Hva man får i 3DMark06 totalt kommer mest an på grafikkløsningen. Sammenligninger kan kun gjøres på tilnærmet idendiske oppsett. Med hensyn til måling av ytelse for CPU så vil CPU-score i 3DMark06 være en bedre sammenligning når annen maskinvare er forskjellig. Min AMD X2-6400+ får en CPU-score på 2643.

 

Øvrig maskinvare på denne maskinen er: |Lian Li PC7ASCAND-V3|LC Power, 550W, "Super Silent - Black", 20/24 pins|Asus M2N SLI DL|AMD Athlon 64 X2 Black Edition 6400+ OC til 3.4GHz|Thermaltake Big Typhoon|Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX 4GB (2x XMS2 2GB) PC-6400 (800MHz)| PNY NVIDIA Quadro FX 1500 256MB|Club3D RADON X800 RX 256 MB|2 x Samsung T166 500GB S-ATA|3 x LCD 20"|XP Pro 64E| Legg merke til at jeg kjører under 64 bits versjonen av Windows XP. Total score for denne maskinvaren er kun 2827 i 3DMark06. Denne maskinen er spesiallaget for CAD/DAK og knuser maskinen (se signatur for maskinvare) nedenfor i slike oppgaver.

 

På en annen maskin (se maskinvare nedenfor) får Intel X2 E6850 CPU-score på 3090, men en total score på 16062 i 3DMark06. Dette er en ren spillemaskin og den gruser selvsagt arbeidshesten over ved slik bruk.

 

Hvis man bare sammenligner CPU-score nærmere for disse 2 ser man at AMD-6400+ (OC til 3.4GHz) ikke kommer så dårlig ut, kun 14,47% lavere score enn E8650 som er OC til 3.5GHz. Hvis vi setter AMD MHz lik Intel MHz så er forskjellen kun 10,7% i Intels favør.

 

Sammenligner man prisen for de 2 nevnte så vil jeg si at AMD`s X2 6400+ er et bedre kjøp enn Intel`s X2 E6850 når det kommer til ytelse pr. krone. Om det er verdt pengene å bytte fra AMD X2 5200+ til 6400+ er jeg mer usikker på. AMD Athlon 64 X2 5200+ sokkel AM2 klokkes rimelig lett til 3GHz og vil da i praksis yte marginalt dårligere enn AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition . Men det er jo ikke mine penger.:-)

Lenke til kommentar
Har regna ut at hvis jeg oppgraderer fra min gamle 5200 til en 6400, så vil jeg få ca1300 poeng mer i 3D Mark 06.. :D

Hva man får i 3DMark06 totalt kommer mest an på grafikkløsningen. Sammenligninger kan kun gjøres på tilnærmet idendiske oppsett. Med hensyn til måling av ytelse for CPU så vil CPU-score i 3DMark06 være en bedre sammenligning når annen maskinvare er forskjellig. Min AMD X2-6400+ får en CPU-score på 2643.

 

Øvrig maskinvare på denne maskinen er: |Lian Li PC7ASCAND-V3|LC Power, 550W, "Super Silent - Black", 20/24 pins|Asus M2N SLI DL|AMD Athlon 64 X2 Black Edition 6400+ OC til 3.4GHz|Thermaltake Big Typhoon|Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX 4GB (2x XMS2 2GB) PC-6400 (800MHz)| PNY NVIDIA Quadro FX 1500 256MB|Club3D RADON X800 RX 256 MB|2 x Samsung T166 500GB S-ATA|3 x LCD 20"|XP Pro 64E| Legg merke til at jeg kjører under 64 bits versjonen av Windows XP. Total score for denne maskinvaren er kun 2827 i 3DMark06. Denne maskinen er spesiallaget for CAD/DAK og knuser maskinen (se signatur for maskinvare) nedenfor i slike oppgaver.

 

På en annen maskin (se maskinvare nedenfor) får Intel X2 E6850 CPU-score på 3090, men en total score på 16062 i 3DMark06. Dette er en ren spillemaskin og den gruser selvsagt arbeidshesten over ved slik bruk.

 

Hvis man bare sammenligner CPU-score nærmere for disse 2 ser man at AMD-6400+ (OC til 3.4GHz) ikke kommer så dårlig ut, kun 14,47% lavere score enn E8650 som er OC til 3.5GHz. Hvis vi setter AMD MHz lik Intel MHz så er forskjellen kun 10,7% i Intels favør.

 

Sammenligner man prisen for de 2 nevnte så vil jeg si at AMD`s X2 6400+ er et bedre kjøp enn Intel`s X2 E6850 når det kommer til ytelse pr. krone. Om det er verdt pengene å bytte fra AMD X2 5200+ til 6400+ er jeg mer usikker på. AMD Athlon 64 X2 5200+ sokkel AM2 klokkes rimelig lett til 3GHz og vil da i praksis yte marginalt dårligere enn AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition . Men det er jo ikke mine penger.:-)

 

 

Takker for supert svar..

Trur jeg venter en stund med å oppgradere prosessoren og heller oppgraderer grafikkortet isteden..

 

Igjen tusen takk for godt svar :thumbup:

Lenke til kommentar

@HansiFansi: Last ned cpu-z og se hvilken revisjon du har av X2 5200+. Hvis du har revison F3, kan du helt sikkert klokke den prosessoren du har ihvertfall opp til 3GHz med marginal økning av spenningen. Du sitter jo med et av de beste hovedkortene til overklokking på AM2 sokkelen.

 

@amiganostalgia: Mener Dualcore Optimizer bare trengs i XP, Vista støtter dualcores/quadcores uten hotfix/optimizer.

 

Link til AMD's nettside.

Lenke til kommentar
@HansiFansi: Last ned cpu-z og se hvilken revisjon du har av X2 5200+. Hvis du har revison F3, kan du helt sikkert klokke den prosessoren du har ihvertfall opp til 3GHz med marginal økning av spenningen. Du sitter jo med et av de beste hovedkortene til overklokking på AM2 sokkelen.

 

@amiganostalgia: Mener Dualcore Optimizer bare trengs i XP, Vista støtter dualcores/quadcores uten hotfix/optimizer.

 

Link til AMD's nettside.

 

 

Har lasta ned CPU-Z, men hvor finner jeg ut om jeg har revisjon F3..

Det står:

 

Family: F og Model: 3...

Har jeg revison F3 da?

Lenke til kommentar
@HansiFansi: Last ned cpu-z og se hvilken revisjon du har av X2 5200+. Hvis du har revison F3, kan du helt sikkert klokke den prosessoren du har ihvertfall opp til 3GHz med marginal økning av spenningen. Du sitter jo med et av de beste hovedkortene til overklokking på AM2 sokkelen.

 

@amiganostalgia: Mener Dualcore Optimizer bare trengs i XP, Vista støtter dualcores/quadcores uten hotfix/optimizer.

 

Link til AMD's nettside.

 

Hm, vel jeg har hatt vista inne men avinstallerte skiten. For folk som har denne nyere amd cpu'er så er det en lett måte å finne ut om dere trenger den amd dual core optimizeren. Og det er rett og slett å bare kjøre 'cmd' ifra 'start/kjør' og f.ex skriv ping hw.no. Får man negativ ping på noe trenger man den.

Lenke til kommentar
Skal stå "Revision" i CPU-Z.

Jeg måtte forresten oppdatere BIOSen på hovedkortet mitt for at den skulle gjenkjenne prosessoren. Fikk "AMD Processor unknown", men alt virket ellers.

 

 

fant det...

men jeg hadde F2.. :cry:

jaja... men trur jeg heller kjøper meg en AMD 6400+ prosessor, så slipper jeg alt styret mad overklokking osv...

Lenke til kommentar
fant det...

men jeg hadde F2.. :cry:

jaja... men trur jeg heller kjøper meg en AMD 6400+ prosessor, så slipper jeg alt styret mad overklokking osv...

Beklager sent svar..

Da bør du i såfall gå for en X2 6400+ ja. Den er varm, men hvis du ikke skal overklokke har det ingenting å si.

 

Er vel samme ytelse av 5200+ i F2 og F3-versjon vel? Forskjellen ligger i effektforbruk (89 vs. 65W) og muligens støy. Men så trekker jo 6000+ og 6400+ 125W...

 

Edit: Kan faktisk se ut som om F2 er kjappere enn F3; se f.eks. her og her.

Revisjon F3 er siste revisjon av Windsor og klokker overlegent mye bedre enn en F2. Det var årsaken til at jeg ba ham finne ut av det, X2 5200+ 65W TDP samt 5600+ - 6400+ er alle F3. X2 5200+ er nok binnet sammen med de høyeste modellene for å klare 2,6GHz med 65W TDP, og er dermed en av de bedre kjøpene, billig og god :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...