Gå til innhold

likestilling, er det noe tull?


chil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke misforstå, jeg er for likestilling, men da skal det også være likestilling! chicksa kan ikke bare bitche til seg alle fordelene uten å få med alle ulempene på lasset, som i dag. Eks: Militæret.

Jeg er for kvinner i millitæret :D Jeg vil dit (jeg er ei jente på 14, bare så det er sagt)

Men egentlig er jeg jo i mot krig, så... hva hvis ingen land hadde hatt noen hær? Bare en tanke. Men jeg skjønner at det ikke ville fungert.

Lenke til kommentar
Siden likestillingsloven kun spesifiserer seg mot bedring av kvinners rettigheter i samfunnet, så er jeg ikke for likestilling.

 

Like rettigheter for alle, for helvete.

 

Du burde ikke være mot likestilling pga det! Det kan endres! Hvis samfunnet er tilstrekkelig for likestilling (for begge kjønn selvfølgelig!) blir det vel endret!

Lenke til kommentar
Ikke misforstå, jeg er for likestilling, men da skal det også være likestilling! chicksa kan ikke bare bitche til seg alle fordelene uten å få med alle ulempene på lasset, som i dag. Eks: Militæret.

Jeg er for kvinner i millitæret :D Jeg vil dit (jeg er ei jente på 14, bare så det er sagt)

Men egentlig er jeg jo i mot krig, så... hva hvis ingen land hadde hatt noen hær? Bare en tanke. Men jeg skjønner at det ikke ville fungert.

Alternativet hadde vært å ha en hær basert på frivillige vervede. Er det for mye å be om?

 

Siden likestillingsloven kun spesifiserer seg mot bedring av kvinners rettigheter i samfunnet, så er jeg ikke for likestilling.

 

Like rettigheter for alle, for helvete.

 

Du burde ikke være mot likestilling pga det! Det kan endres! Hvis samfunnet er tilstrekkelig for likestilling (for begge kjønn selvfølgelig!) blir det vel endret!

Lovfestet likestilling er til for å brennes på bålet. Dessuten: Hvis samfunnet er "for" likestilling; hvorfor ha en lov bare for å ha en lov?

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt litt, hvorfor skal menn og kvinner være likestillte? vi er da ikke like? vi har ulike kvaliteter. Men er tøffere fysisk. Og kvinner har et større innstink for og ta vare på barn. Den kjønnsrollen som vi opprinnelig hadde er noe som har utviklet seg. Hadde det ikke vært naturlig, så hadde det heller ikke skjedd...

...

 

Det er egentlig en ganske opplagt oppfatning, synes jeg. Hvis menn og kvinner ikke er like, hvorfor skal de da likestilles? Jeg har svært vanskelig for å se hvorfor det er ønskelig med 50 % kvinnelige snekkere, toppledere osv., og 50 % mannlige førskolelærere, dagmammaer og sykepleiere.

 

For meg er det ubegripelig at det liksom skal være et problem at menn og kvinner er ulikt representert i forskjellige sammenhenger. Det er jo det som er naturlig, siden menn og kvinner generelt har ulike evner og egenskaper og dermed velger forskjellige veier.

 

La menn og kvinner ha samme muligheter til å velge utdannelse, stille til valg, søke stillinger osv.; det er dét som er likestilling. Men la nå folk få velge selv det de er best tjent med.

Lenke til kommentar
Siden likestillingsloven kun spesifiserer seg mot bedring av kvinners rettigheter i samfunnet, så er jeg ikke for likestilling.

 

Like rettigheter for alle, for helvete.

 

Du burde ikke være mot likestilling pga det! Det kan endres! Hvis samfunnet er tilstrekkelig for likestilling (for begge kjønn selvfølgelig!) blir det vel endret!

 

Jo, det burde jeg. Jeg jobber heller for likebehandling og gir en lang faen i likestillingsloven.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt litt, hvorfor skal menn og kvinner være likestillte? vi er da ikke like? vi har ulike kvaliteter. Men er tøffere fysisk. Og kvinner har et større innstink for og ta vare på barn. Den kjønnsrollen som vi opprinnelig hadde er noe som har utviklet seg. Hadde det ikke vært naturlig, så hadde det heller ikke skjedd...

 

 

Hvorfor skal en mann pumpes inn med østrogen? Og kvinner hardnes til. Får vi et bedre samfunn ved og gjøre menn og kvinner mest mulig like?

 

Jeg tror ikke nødvendigvis det.

 

Jeg er HELT enig med deg!! bra skrevet.. selvfølgelig er man likestilte, det er bare det at man har forskjellige kvaliteter som du sa!

 

Heia det naturlige

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å skjønne meg på kvotering... "Du er egentlig ikke kvalifisert til jobben så du vil nok ikke klare å utføre den, men vi trenger flere kvinner så du er ansatt" :blink:

Enig i det flere sier her med andre ord. Ansett på bakrunn av kvalifikasjoner ikke kjønn!!

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar

Kampen for likestilling i Norge har jo blitt en komedie. Tipper de kvinnene som nå blir kvotert inn i bedriftstyrer føler seg jævlig høye på pæra når folk hvisker bak deres rygg at de kun er der fordi de er kvinner. Eller hva med forslaget om kvotering inn i kommunestyrer og på stemmesedler? Når ble kvotering mer viktig enn demokrati?

 

Som så mange har nevnt, likestilling bør ikke fokusere så mye på at menn og kvinner skal være like, men at de skal ha like muligheter. Kvinner bør ikke kvoteres inn i bedriftstyrer, men det bør legges til rette slik at kvinner kan gjøre karriere. Barnehageplass og større mulighet for far å være hjemme er virkemidler som popper opp i mitt hode.

 

Et godt skritt på vei mot reell likestilling i 2007 var vel at Karita gikk av...

Lenke til kommentar

Morsomt med folk som "er mot likestilling". Hva er det som får dere gutter til å mene at dere skal ha bedre muligheter enn en jente?

 

For det er det det handler om. De samme mulighetene. Det er ingen som skal tvinge gutter til å bli mer feminine eller jenter mer maskuline - det handler om at alle skal ha de samme mulighetene til å bli hva de vil, være som de vil osv. Og problemet med akkurat det har jeg seriøst vanskelig for å se.

 

JA, selvsagt skal alle ha de samme plikter i like stor grad som rettigheter. Det skulle bare mangle, og det kan jeg jaggu ikke komme på å ha sett særlig mange som har vært uenig i (det har vært noen, stort sett fjerne folk).

 

Videre: det har ikke slått dere at det er en grunn til at det fokuseres på kvinners rettigheter? Kan det være at vi lever i et mannsdominert samfunn der kvinner i mye større grad enn menn blir undertrykt?

 

Hånda i været de av dere gutta her som har vært utsatt for seksuell trakassering. Hånda i været de av dere som tjener synes det er greit at kvinner i snitt tjener 15% mindre enn menn? Hånda i været de av dere som mener det er logisk at over halvparten av studentene på universitetene er hunkjønn, mens fire av fem professorer er menn?

 

For å si det med Likestillings- og diskrimineringsombudet, som burde være rimelig troverdige:

 

SaLDO'en i 2007 viser at Norge har :

 

Et mannsdominert statlig styre: 64% av stortingsrepresentantene er menn, 63% av lederne i staten er menn, 56% av regjeringsmedlemmene er menn.

 

Et mannsdominert lokalt styre: 64% av kommunestyrerepresentantene er menn, 84% av rådmennene er menn, 83% av ordførerne er menn og 71% av de høyere administrative lederstillingene er besatt av menn.

 

Et kjønnsdelt arbeidsmarked: i offentlig sektor er 69% kvinner og 31% menn, i privat sektor er 37% kvinner og 63% menn.

 

En kjønnsdelt akademia: 83% av professorene er menn, 87% av professor II er menn, 68% av førsteamanuensis/-lektor-stillingene er besatt av menn.

 

Om vold, rasisme og hatkriminalitet: 87% av ofrene for seksualkriminalitet er kvinner, 63% av ofrene for voldskriminalitet er menn, 83% av ofrene for vold i nære relasjoner er kvinner, 92% av gjerningspersonene i vold i nære relasjoner er menn

 

og litt mer fra hele rapporten (ligger på http://www.ldo.no/no/TopMenu/Aktuelt/Nyhet...aLDO-for-2006/)

 

Kvinner arbeider i gjennomsnitt 30,5 timer i uken. Menn arbeider i 38 timer (2006). (Indikatoren «Lønnet arbeidstid» i begynnelsen av kapittelet er beregnet fra disse tallene.) Mange kvinner arbeider i deltidsstillinger og de arbeider mindre overtid enn menn. Kun 58 prosent av yrkesaktive kvinner jobber heltid.

(...)

Kvinner tjener i gjennomsnitt 85 prosent av menns inntekt. Dette utgjør en forskjell på 5 000 kroner i måneden for heltidsansatte.

(...)

Menn tjener mer enn kvinner i alle næringer, med unntak av bygg og anlegg hvor menn og kvinner tjener like mye.

 

Noen som ser begynner å se noen tendenser?

 

Og til de av dere som måtte mene at kjønnsrollene er naturlige: Hvorfor har de da forandret seg? :p

 

(Før dere sier det: JA, jeg vil ha likestilt verneplikt. JA, jeg vil ha tredelt fødselspermisjon. JA, det er fysiske forskjeller mellom kjønnene. NEI, det er ikke snakk om at kvinnene skal komme å ta over verden..)

Endret av Shaggy
Lenke til kommentar
alle skal ha de samme mulighetene til å bli hva de vil, være som de vil osv.

 

SaLDO'en i 2007 viser at Norge har :

Et mannsdominert statlig styre: 64% av stortingsrepresentantene er menn, 63% av lederne i staten er menn, 56% av regjeringsmedlemmene er menn.

Et mannsdominert lokalt styre: 64% av kommunestyrerepresentantene er menn, 84% av rådmennene er menn, 83% av ordførerne er menn og 71% av de høyere administrative lederstillingene er besatt av menn.

Kanskje kvinner ikke vil ta på seg slike oppgaver i like stor grad som menn..?

 

Et kjønnsdelt arbeidsmarked: i offentlig sektor er 69% kvinner og 31% menn, i privat sektor er 37% kvinner og 63% menn.

Kanskje mange kvinner foretrekker den tryggheten en offentlig arbeidsplass er, selv om det er noe dårligere betalt?

 

En kjønnsdelt akademia: 83% av professorene er menn, 87% av professor II er menn, 68% av førsteamanuensis/-lektor-stillingene er besatt av menn.

Kanskje kvinner ikke synes det er spesielt spennende å være professor (noe jeg forsåvidt godt ville forstått).

 

Det er ikke "retoriske spørsmål" jeg kommer med, men rett og slett en påminner om at man ikke bare kan komme med en masse "skummel" statistikk og si at det er fare på ferde. Man må gå bak tallene. Når du kommer drassende med denne statistikken, så havner du jo nettopp i gruppen av dem som ønsker likhet fremfor likestilling.

 

 

Kvinner arbeider i gjennomsnitt 30,5 timer i uken. Menn arbeider i 38 timer (2006). (Indikatoren «Lønnet arbeidstid» i begynnelsen av kapittelet er beregnet fra disse tallene.) Mange kvinner arbeider i deltidsstillinger og de arbeider mindre overtid enn menn. Kun 58 prosent av yrkesaktive kvinner jobber heltid.

(...)

Kvinner tjener i gjennomsnitt 85 prosent av menns inntekt. Dette utgjør en forskjell på 5 000 kroner i måneden for heltidsansatte.

Pr time eller totalt med mye kortere arbeidstid? Greit å få med, kanskje. :p

Lenke til kommentar
SaLDO'en i 2007 viser at Norge har :

Et mannsdominert lokalt styre: 64% av kommunestyrerepresentantene er menn, 84% av rådmennene er menn, 83% av ordførerne er menn og 71% av de høyere administrative lederstillingene er besatt av menn.

Kanskje kvinner ikke vil ta på seg slike oppgaver i like stor grad som menn..?

 

Hvis kvinner ikke vil styre i så stor grad at menn har 5 ganger mer lyst, så er det kanskje en grunn til å spørre seg hvorfor?

 

En kjønnsdelt akademia: 83% av professorene er menn, 87% av professor II er menn, 68% av førsteamanuensis/-lektor-stillingene er besatt av menn.

Kanskje kvinner ikke synes det er spesielt spennende å være professor (noe jeg forsåvidt godt ville forstått).

 

Men derimot synes de det er spennende å gå på universitet, i så stor grad at det er flertall av dem blant studentene, men likevel er det fem ganger så mange menn som blir professorer, selv om de er færre i utgangspunktet? Jeg tillater meg å stille spørsmålstegn...

 

 

Det er ikke "retoriske spørsmål" jeg kommer med, men rett og slett en påminner om at man ikke bare kan komme med en masse "skummel" statistikk og si at det er fare på ferde. Man må gå bak tallene. Når du kommer drassende med denne statistikken, så havner du jo nettopp i gruppen av dem som ønsker likhet fremfor likestilling.

 

Men det er jo nettopp det du gjør i alt for liten grad! Se bak tallene da! Hvorfor styrer menn fem ganger mer enn kvinner? Når det er så store forskjeller vil det slå de fleste at det er en grunn til det - eller kommer det av seg selv?

 

Kan det være fordi "kvinner skal være hjemme å passe barna?" Eller, for å komme med en påminner av din sort: Er det ikke en liten fare for demokratiet når halvparten av befolkningen ikke er representert i så liten grad?

 

Og nei, jeg vil ikke ha likhet fremfor likestilling. Spar deg for billige retoriske poeng...

 

 

Pr time eller totalt med mye kortere arbeidstid? Greit å få med, kanskje. :p

 

Selvsagt totalt. Det kan være verdt å merke seg faktoren "økonomisk uavhengighet" inni dette her... En faktor som generelt har vært viktig for likestillingen, og selvsagt vil fortsette å være det.

 

Pluss alt det du valgte å ikke kommentere, selvsagt.

Lenke til kommentar

Men jeg tror at kvotering må til for å åpne dører, akkurat som integrering. Det motiverer andre kvinnfolk til å ta en utdannelse de kanskje ikke hadde tatt hvis de visste at det kun skulle være mannfolk i det yrket osv. Er da ingen som lider nød av den grunn? Synes kvotering er ett "must" for å åpne øyer, dører og veier. Nå mener jeg kun for en tilvenningsperiode såklart.

 

I mitt yrke søker de spesifikt etter flere menn, jeg er for kvotering for begge kjønn!

Lenke til kommentar
Hvis kvinner ikke vil styre i så stor grad at menn har 5 ganger mer lyst, så er det kanskje en grunn til å spørre seg hvorfor?

Ja, DET kan man godt. Men at det skal være noe problem i seg selv at det er fler menn enn kvinner i bedriftsstyrer ser jeg ikke. Det fine med et fritt samfunn, er at også kvinner står helt fritt til å skape sine egne selskaper og styre dem - noe som jo skjer i økende grad.

 

Kan det være fordi "kvinner skal være hjemme å passe barna?" Eller, for å komme med en påminner av din sort: Er det ikke en liten fare for demokratiet når halvparten av befolkningen ikke er representert i så liten grad?

Nei, hvis kvinnene synes mennene gjør en kurant jobb og sier seg fornøyd med det, så synes jeg ikke det er noe å henge seg opp i. Kvinner har helt like muligheter som menn til å engasjere seg. Faktisk blir kvinner tatt veldig godt i mot hvis de _velger_ å engasjere seg.

 

Pr time eller totalt med mye kortere arbeidstid? Greit å få med, kanskje. :p

Selvsagt totalt. Det kan være verdt å merke seg faktoren "økonomisk uavhengighet" inni dette her... En faktor som generelt har vært viktig for likestillingen, og selvsagt vil fortsette å være det.

Hvis det er totalt, så betyr det altså at kvinner tjener 85% av menns inntekt, men jobber bare 80%, så det høres litt snodig ut.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...