Gå til innhold

Software RAID - en disk ødelagt.. program for recovery?


myhken

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var hos en bekjent i dag som hadde en pc som har stått og gått i tre fire år uten problemer. Nå plutselig ville ikke Windows starte mer og pcen restartet hver gang windowsen startet.

 

Det jeg ikke var klar over er at pcen var satt opp med ett software RAID (regner jeg med). For når jeg skrur ut den ene disken og setter den over på en Win 2003 pc jeg hadde med meg, finner den en masse ødelagte sectorer og andre ting, og når jeg endelig får tilgang til disken, er den tom.

Når jeg setter inn WinXP plata i pcen så finner den begge diskene, men oppgir at all diskplassen er ledig på begge diskene.

 

Ut i fra dette regner jeg med at det var en Software basert RAID system. Det er to helt like disker i pcen.

 

Kan jeg redde ut dataene på noen måte? Kan jeg bruke tradisjonelt File Recovery programvare, eller må jeg ha noe eget for RAID? Og hvordan kan jeg finne ut om det var RAID på pcen?

 

Planen i morgen er å sette inn en helt ny disk som jeg legger Windows inn på, og så kan jeg kjøre file recovery derfra, uten å slette noe mer på de to diskene som sto i fra før.

 

Setter pris på alle tips og råd rundt dette her, for personen har mistet en god del viktig data. (ikke IBAS viktig, men likevel...)

Og ja, han kommer nok til å ta skikkelig backup i fremtiden, men gjort er gjort (eller ikke gjort for å si det slik)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et program som reddet utallige GB hos meg var R-studio disk recovery. Anbefales på det sterkeste :)

 

PM meg for mer info.

 

Har allerede R-studio, kjøpte det for noen uker siden da jeg reddet data fra en enkel disk etter virus.

Men har ikke prøvd dette på denne PC-en enda, men kan gjøre det i morgen.

 

Blib: Er det ikke rart at disken er tom da når jeg setter den inn i en annen pc? Den begynner jo å starte windows på den orginale PC-en...

Og når jeg setter inn WinXP plata sier den at begge diskene er helt tomme....

 

Ser ikke noe tegn til hardware RAID når jeg starter opp PC-en..... og hva skjer om jeg legger inn Windows på nytt på hoveddisken får kun opp valget om å formatere, ikke beholde filsystem....?

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...