Gå til innhold

Vektere leker politi - typisk?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ve7mdM77
Nå virker det ikke som politiet mener dette er metoder som anbefales, så hvis sikkerhetsbransjen gjør det er det vel heller verd en ny artikkel om ukulturen der.

 

Hvor har du denne påstanden fra? Det eneste jeg har sett av uttalelser fra politiet hittill i denne saken har vært svært vage uttalelser på generelt grunnlag om generelle ting, som er klippet sammen av en journalist slik at det skal se ut som om politiet er kritisk, og støtter opp under den vinklingen pressen allerede har bestemt seg for. Men hvis du kan vise til en offisiell kilde i politiet som uttaler seg på offisielt grunnlag om at maktbruken vekterne i dette konkretet tilfellet utførte, var utført på gal måte, så vil jeg gjerne vite det, for da må alle i selskapet mitt kurses på nytt.

 

Det å bli pågrepet, enten det er av politi eller vektere, er ikke gøy. Folk som blir pågrepet reagerer med sinne og aggresjon. Dette ser skremmende ut for folk flest, men vekterne som gjorde jobben sin her, gjorde den bra (ihvertfall ut i fra hva videoen viser). Har det vært noe kritikkverdig vekterne gjorde, må det ha skjedd før filmingen begynte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo helt vanvittig hvordan media prøver å krisemaksimere hendelsen. "Stjal salat - brutalt lagt i bakken" er en klassisk overskrift der offer blir til skyldig og omvent. Og fortsatt er det ikke kommet frem konkret informasjon om hva som skjedde før pågripelsen, noe som er realtivt viktig for å fastslå om vekterne handlet kritikkverdig eller ei.

Lenke til kommentar
Som fagutdannet vekter blir jeg flau over hva vekterne gjør i denne situasjonen. Dersom de ikke tok tyven på fersk gjerning eller ferske spor har vekterne gjort en ulovlig pågripelse i denne situasjonen. En anmeldelse fra butikkeier holder ikke mål. I tillegg er pågripelsen forferdelig uforholdsmessig. Trenger de virkelig så mange vektere, og alle disse latterlige teknikene for å pågripe? For min del håper jeg de mister jobben.

 

 

Hva med å sette seg inn i saken før du uttaler deg. Gjerningsmannen ble pågrepet på ferske spor, det er utvilsomt.

 

Hvordan ville du taklet en tilsvarende situasjon? Hadde du havnet i et basketak med en potensielt farlig person, ville du da satset på å håndtert det alene og håpet at det gikk bra, eller ville du tilkalt assistanse for å få hjelp? Jeg ville tilkalt hjelp, og det tipper jeg du også ville gjort. Bedre å være føre var.

 

Å forhåndsdømme andre basert på en video som langt i fra viser hele hendelsesforløpet er tull!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Vel, om jobben de har gjort er bra eller ei er da avhengig av hva som skjedde i forkant av videoen. Hvis det viser seg at de har vært i overkant aggressive og at salat-tyven ikke har gjort noe som tilsier bruk av vold, så er det jo selvfølgelig ikke positivt det de gjør i videoen.

Lenke til kommentar
Hvor har du denne påstanden fra? Det eneste jeg har sett av uttalelser fra politiet hittill i denne saken har vært svært vage uttalelser på generelt grunnlag om generelle ting,

På NRK står det at "Politihøgskolen underviser ikke lenger i bruken av mageleie som en metode for å passivisere en gjenstridig person.", og da kan det vel neppe kalles en anbefalt metode.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.4298094

Lenke til kommentar

@fusel er fest: det virker som du overvurderer nødverge-lovgivningen.

Den tillater maktbruk kun og kun når man ikke har andre utveier, kan man snu seg og trekke seg unna så gjør man det først.

Det er en vesens forskjell om politiet blir angrepet eller om sivile mennekser, herunder vektere, blir det.

Politiet som er den eneste instutisjonen som har lovt til å utøve maktbruk, foruten i ekstreme tilfeller noe dette ikke var.

Først og fremst så har de kompetansen til å gjør det, da deres utdanning er betydelig lengre enn et to-ukers kveldskurs.

Videre har de også andre årsaker til å gjøre det, nettopp for å beholde sin autoritet.

Et vekterselskap skal ikke jobbe for å anskaffe seg denne posisjonen.

 

Videre så er arrestasjonen nesten bra utført. I det man får fotlås på en kar, så er det tilstrekkelig å bruke håndmakt for å holde beina i ro.

Vekter nr.2 hoppet på foten, som forårsaker stor smerte i og rundt kneet.

Selv med å forutsette at nødvergparagrafen kommer til anvendelse i denne saken, så er et slik manøver av vekter nr 2 langt utover hva som er nødvendig for å beholde kontroll på vedkommende.

 

Slik jeg forstår det, så er det ikke vekterne handler mot en butikk tyv som skaper oppstandelse. Reaksjonen er måten det blir gjort på, da vi verken vil eller kan ha et privat maktorgan.

Noe politiet selv sier klart i fra om når de påpeker at vekterbransjen ikke bestitter noen form for reaksjonsmyndighet utover hva andre sivile mennekser gjør.

 

Og forøvrig så formidler Aftenposten saken, men det Scanpix som har laget den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Litt rart at så mange har bestemt seg for faktisk å forsvare tyven i dette tilfellet. Greit nok at han har rettigheter som alle oss andre, men når du prøver å slå ned en vekter så må du nesten forvente å bli lagt i bakken. Regner med at fyren var ruset eller noe.

 

Fascinerende at så mange sier "vekterne har ikke mer rettigheter enn meg" når de ikke er klar over hvilke rettigheter en vanlig borger har i slike tilfeller.

 

Jeg vedder forøvrig høyrearmen min på at minst en av de vekterne har kurset gjennom militærtjeneste og derfor har lært arrestasjonsteknikker osv. Det lærte ikke vi på kurset.

Lenke til kommentar
Vel, om jobben de har gjort er bra eller ei er da avhengig av hva som skjedde i forkant av videoen.

Egentlig ikke. De har kontroll på karen og allikevel bruker de unødvendig har makt for å passifisere vedkommende enda mer.

At han begrunnet eller ikke havnet i bakken i første omgang kan vi ikke si noe om, men vi kan si alt om hva som skjer når han ligger der.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti vektere en god del i forbindelse med jobben jeg tidligere hadde. Har faktisk vært borti 4 forskjellige vaktselskaper over tid. Og jeg må si at alle sammen var svært så forsiktige med maktbruk. Ingen av de flere 100 vekterne jeg har vært i kontakt med har var "coyboys". Dog finnes det sikkert eksempler på "bad eggs" også.

 

Og til de som sier at det er feil at vektere har håndjern vil jeg bare si at det er en selvfølge at de skal ha det. Det handler om din og min sikkerhet. Vektere som jobber på de rette stedene kommer stadig ut for situasjoner hvor man har valget mellom å passifisere en person ved hjelp av håndjern og risikere at personen skader seg selv eller andre.

 

Når det gjelder slike saker som dette, er man nødt for å ta det med en klype salt. Media ønsker selvsagt å selge aviser, og er langt i fra noen objektiv part. I tillegg vil media vanligvis aldri ha alle fakta om saken.

For å illustrere hva jeg mener kan jeg fortelle om en sak jeg pratet med en av vekterene jeg var i kontakt med på jobben om. En av kollegaene hans hadde få dager før blitt hengt ut i media for å ha "banket opp" en narkoman med lommelykt. Mannen ble forhåndsdømt til de grader av avisen (han ble frikjent etter etterforskning), og jeg må ærlig innrømme at etter å ha lest avisen hadde jeg inntrykk av at vekteren absolutt måtte straffes.

Men det jeg ble fortalt (som selvsagt ikke avisen skrev) og som senere frikjente vekteren var følgende: Vekteren stod med ryggen til veggen med den narkomane forann seg, like i forkant av episoden. Den narkomane hadde blitt truende, og trakk deretter opp en blodig sprøyte fra lomma og truet vekteren med denne. Det var først da at vekteren slo vedkommende i armen med lommelykten.

Dette var framstilt i avisen som om vekteren helt uprovosert hadde grisebanket den narkomane med lommelykt.

 

Jeg er svært kritisk til hva media gjør med slike saker. Jeg mener at media faktisk kan forårsake mange livsfarlige situasjoner med sine "heksejakter". En sen kveld for mange mange år siden, satt jeg på Oslo S og ventet på T-banen hjem. Da kom det en "ny landsmann" ned trappa, som jeg straks la merke til siden han hadde 6 vektere bak seg. Mannen var tydelig psykotisk, surret rundt, ropte og skreik og pratet med seg selv. Vekterene bare fulgte etter han med unntak av når han forsøkte å gå på en T-bane eller å hoppe ut i sporet. Da trakk de han 2 meter bak og slapp han igjen. En gang var han nær på å klare å hoppe ut i sporet, det var snakk om at han hang over kanten da vekterene dro ham tilbake. Dette var akkurat da en T-bane var på vei rundt svingen inn mot plattformen. En av vekterene løp bort og veivet med en rød lommelykt og klarte å stanse T-banen.

 

Etter en stund kom det endelig to politimenn løpende ned trappa, deiset mannen i bakken, og fikk på han håndjern.

 

Etter min mening var det helt klart en sak hvor vekterene absolutt burde gått til pågripelse på et tidlig tidspunkt. Jeg antar at grunnen til at de ikke gjorde det var at media den siste tiden hadde skrevet mye om vekterenes "maktmissbruk". Til syvende og sist mener jeg at dette lett kunne blitt en episode hvor media faktisk kostet en stakkars sinnsforvirret person livet. Jeg var så sint da jeg kom hjem at jeg ikke fikk sovet (og dermed gikk glipp av en viktig forelesning dagen etter).

Lenke til kommentar

I Norge er det blitt slik at det er forbudt å forsvare egen eiendom. Leier du derimot inn andre for å forsvare den har de heller ikke lov å forsvare den. Rettighetene til de kriminelle er blitt så stor at det er et samfunnsproblem.

 

De to siste årene har jeg hatt følgende utgifter til småkriminelle:

 

1 sykkel - verdi 8k

1 side speil på bil - 5k

1 innbrudd i bil - tatt saker for 8k

1 mobiltelefon - 2k

 

Saken her er at dette må dekkes av egen lomme, fordi det er lite eller ingen ting å hente på forsikringen. Jeg for min del er LEI av å måtte hele tiden støtte småkriminelle som har mer rettssikkerhet enn meg.

 

Pågår et innbrudd i bilen din mens du kommer har du faktisk ingen rettigheter i det hele tatt, og politiet kan du bare glemme å ringe. Det koster deg og kun ene og alene deg. Forsikring er lite å hente på for småkriminalitet.

 

Dette er superirriterende for oss normale mennesker, og jeg er for å kjøre en mer hard linje.

Personen som her ble lagt i bakken for en liten salat koster oss normale mennesker 5-15k daglig! Og nå skal han fremstilles som et uskyldig offer?

 

Ikke faen i min verden. Jeg bare håper jeg en dag kommer over en som driver med bilen min en natt jeg er ute å lufter bikkja. Da blir jeg nødt til å gjøre det stadig flere gjør i Norge: Tar loven i egne hender.....

 

 

Flaks for den "uskyldige smånaskeren her" at han ble tatt i Oslo og ikke i Bagdad. Da hadde tonen vært en annen. Og alle som syns så synd på han kan tenke seg om med at denne personen er med å grave i DIN lommebok daglig, slik at det du kjøper er DYRERE, du må ha forsikringer i øst og vest og ikke engang da er du sikret mot kriminalitet som går direkte på din lommebok.

 

 

Bli kriminell i Norge. Det lønner seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Pågår et innbrudd i bilen din mens du kommer har du faktisk ingen rettigheter i det hele tatt, og politiet kan du bare glemme å ringe. Det koster deg og kun ene og alene deg. Forsikring er lite å hente på for småkriminalitet.

 

Was? Du kan pågripe fyren og ringe politiet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ve7mdM77
På NRK står det at "Politihøgskolen underviser ikke lenger i bruken av mageleie som en metode for å passivisere en gjenstridig person.", og da kan det vel neppe kalles en anbefalt metode.

 

Det er helt korrekt. Mageleie er ikke en anbefalt metode. Da er det som sagt (i det første innlegget mitt over) litt leit at journalister ikke klarer å se forskjell på denne høyst berettigede svært omstridte metoden, og en normal påsetting av håndjern. Mageleie er noe man blir lagt i etter at håndjernene er på. At politiet i det hele tatt benytter seg av den slags metoder er nærmest uforståelig. Når det gjelder Obiora-saken, så dreide dette seg ikke bare om mageleie, men også kvelertak, og grov uforstand i tjenesten. At dette skulle være farlig burde ikke overraske noen. Sammenlign selv

Endret av Slettet-ve7mdM77
Lenke til kommentar
Pågår et innbrudd i bilen din mens du kommer har du faktisk ingen rettigheter i det hele tatt, og politiet kan du bare glemme å ringe. Det koster deg og kun ene og alene deg. Forsikring er lite å hente på for småkriminalitet.

 

Was? Du kan pågripe fyren og ringe politiet.

 

Hvor bor du? Hvertfall ikke i Norge. Du kan jo prøve å ringe polititet når du trenger de, og jeg kan garantere deg at med mindre du har en inbrusstyv med en pistol mot hodet ditt så rykker de ikke ut.

 

Du kan pågripe personen? Muhahahaha.

Joda, hvordan da? Slå han bevistløs? Dessuten er det svært få som i det hele tatt tørr å gå i konfrontasjon med noen.

Og skulle du prøve å pågripe vil det ende i håndgemeng. Skulle du ha kampsport erfaring vil det derimot tale mot deg i etterspillet av denne pågripelsen. Bare spør Steffen Tangstad :)

Lenke til kommentar
Nei, ikke med makt. Er vel kun med grovt tyveri mener jeg.

Den korte tiden jeg jobbet som vekter lærte jeg følgende: (mao, det kan være feil.) Sivil arrestasjon kan kun utføres hvis straffen for hendelsen er bot og fengsel i minst 6 mnd. Dette er strafferammen på grovt tyveri. Noen tror det går en magisk grense på verdier over 2000kr og at det da går fra tyveri/nasking til grovt tyveri. However, Høyesterett hadde en sak der en som hadde nasket ble dømt til bot og 6 mnd fengsel. Dermed kan man hevde at det ikke er noe som heter nasking og at alle tyverier er grove tyverier da det ikke er noen verdigrense. Jeg har ikke tid til å lete etter kilder så ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Hvor bor du? Hvertfall ikke i Norge. Du kan jo prøve å ringe polititet når du trenger de, og jeg kan garantere deg at med mindre du har en inbrusstyv med en pistol mot hodet ditt så rykker de ikke ut.

Hvor bor du hen? I hvertfall ikke i Norge. Politiet er vanligvis svært kjappe med å rykke ut i situasjoner hvor noen har foretatt en sivil arrestasjon, nettopp fordi all erfaring viser at mange farlige situasjoner kan oppstå.

 

Dessuten finnes det metoder for å "fremtvinge" utrykk. Hørt historien om vedkommende som fersket en innbruddstyv, men politiet sa han bare måtte slippe han fordi de ikke hadde kapasitet? Når han sa at "da låser jeg han inn i vedskjulet så lenge, så får dere hente han når det passer", hadde visst politiet kapasitet likevell. (Jeg vet ikke om historien er sann, men det var en tidligere politimann som fortalte den til meg).

Lenke til kommentar

Vel som tidligere dørvakt opplevde jeg ikke at politiet var rask på pletten :)

En annen ting er at jeg var ikke alene om å oppleve dette, og dette var rimelig tøffe situasjoner noen ganger...

 

En annen ting som enkelte her tydligvis ikke skjønner er at når ting skjer, skjer de fort. En innbrudstyv som oppdages og en eventuell påfølgende kamp er over på maks 20 sekunder. Du bruker faktisk lengre tid på å lese dette innlegget. Så politiet er så og si null verdt når du trenger de som mest.

 

Og om man benytter seg av falsk eller uriktig informasjon kan man i værste fall bli tiltalt selv :)

 

Jeg bor i Oslo forresten og jeg snakker av egen erfaring.

Lenke til kommentar
Dessuten finnes det metoder for å "fremtvinge" utrykk. Hørt historien om vedkommende som fersket en innbruddstyv, men politiet sa han bare måtte slippe han fordi de ikke hadde kapasitet? Når han sa at "da låser jeg han inn i vedskjulet så lenge, så får dere hente han når det passer", hadde visst politiet kapasitet likevell. (Jeg vet ikke om historien er sann, men det var en tidligere politimann som fortalte den til meg).

 

En bekjent av meg fant en full person klatrende i stilas på bygget han jobbet. Han ringer politiet som ikke har kapasitet, som kanskje ikke overrasker kl 01 natt til søndag.

Fyren blir bedt om å komme ned nok en gang hvor han svarer at det skal han så skal han drepe de på bakken.

Politet blir igjen oppkalt med beskjed om drapstrusler. Politiet var der før fyren hadde klatret ned.

Lenke til kommentar
Vel som tidligere dørvakt opplevde jeg ikke at politiet var rask på pletten :)

En annen ting er at jeg var ikke alene om å oppleve dette, og dette var rimelig tøffe situasjoner noen ganger...

Det er forskjell på en dørvakt og en privatperson. En dørvakt bør nødvendigvis ha bedre muligheter for å foreta sivil arrestasjon enn den vanlige mannen i gata. Politiet prioriterer selvsagt situasjonen ut fra hvor stor "skade" man tror kan skje.

 

En bekjent av meg fant en full person klatrende i stilas på bygget han jobbet. Han ringer politiet som ikke har kapasitet, som kanskje ikke overrasker kl 01 natt til søndag.

Fyren blir bedt om å komme ned nok en gang hvor han svarer at det skal han så skal han drepe de på bakken.

Politet blir igjen oppkalt med beskjed om drapstrusler. Politiet var der før fyren hadde klatret ned.

Er jo ikke så rart. Som jeg allerede nevnte vil jo politiet prioritere en situasjon med høyt potensiale for skade, over en situasjon med lavt potensiale for skade.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ve7mdM77
Den korte tiden jeg jobbet som vekter lærte jeg følgende: (mao, det kan være feil.) Sivil arrestasjon kan kun utføres hvis straffen for hendelsen er bot og fengsel i minst 6 mnd. Dette er strafferammen på grovt tyveri. Noen tror det går en magisk grense på verdier over 2000kr og at det da går fra tyveri/nasking til grovt tyveri. However, Høyesterett hadde en sak der en som hadde nasket ble dømt til bot og 6 mnd fengsel. Dermed kan man hevde at det ikke er noe som heter nasking og at alle tyverier er grove tyverier da det ikke er noen verdigrense. Jeg har ikke tid til å lete etter kilder så ta det med en klype salt.

 

Det stemmer at det var en slik 6mnd (i praksis 2000kr) regel tidligere. Det er nok en del år siden den ble opphevet. Husker ikke kilder jeg heller, men mener å huske at sporveiens kontrollører var et vesentlig element for å få endret regelverket. Om dette skjedde ved lovendring eller bare endret rettspraksis gjennom en høyesterettsdom er jeg også noe usikker på. Uansett kan man som sivilperson i dag pågripe personer som har stjålet en Fox (som sikkert ikke koster 1 krone lenger), såfremt det gjøres på fersk gjerning eller friske spor. De færreste vektere, eller butikkeiere, er så anale, men i enkelte situasjoner (f.eks der det er et vedvarende problem) gjøres det sikkert.

Lenke til kommentar
Dette er superirriterende for oss normale mennesker, og jeg er for å kjøre en mer hard linje.

Personen som her ble lagt i bakken for en liten salat koster oss normale mennesker 5-15k daglig! Og nå skal han fremstilles som et uskyldig offer?

Nettopp, det er derfor rett og slett kvalmt med folk som sier "jammen stakkars tyv, han tok jo bare en liten salat, la nå mannen få gå i fred..." patetisk.

Ellers må vel innlegget ditt være noe av det mer virkelighetsnære her i tråden, ikke bare basert på "idealistiske" teorier om beskyttelse av de stakkars stakkars tyvene.

Dog mener jeg det er positivt at vi nå faktisk får etterforsket saken slik at man finner ut om det har blitt begått undøvendig voldsbruk. Det finnes jo stygge tilfeller av "råtne egg" i enhver etat og det er fordelaktig om man får luket ut disse.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...