Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en bil med defekt lambdasonde oppføre seg?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som topicen sier så lurer jeg på hvordan en bil med en defekt lambdasonde oppføre seg? Sliter litt med bilen, men vil ikke si hvordan bilen er før noen her sier noe lurt. Vil sammenligne svarene mot bilen uten at han som svarer vet noe om problemene mine. Bilen er forresten en Audi 80 B4. 2.0liters (ABT)

 

 

Har erfaring fra BMW520i. Bilen startet men gikk meget dårlig og var nesten umulig å kjøre med. Fikk vite at lambadasonden styrte luft/bensin og tomgang. Er sonden defekt vil ikke motoren få den riktige blandingen.

Fikk løst broblemet ved å kobble ut sonden i motorstyringen. Er vistnokk ikke helt etter bok, men det funka. Biltema har sonder tiil de mest kurante merkene.

Lenke til kommentar

En bil med en defekt lambdasonde vil gå dårligere og få ugjevn akselerasjon, eksosen kan begynne å lukte dårlig og bensinforbruket går opp markant. Nå vet jeg ikke om lambdasonden på bilen din er oppvarmet, men er den ikke det så vil den gå helt normalt når den er kald men begynner å oppføre seg merkelig når den blir varm (når lambdasonden har nådd arbeidstemperaturen)

 

Ang. "hemmeligholdingen" så virker det mot sin hensikt, ja skjønner til dels tankegangen bak måten du spør på men den bak kan lett missforstås som mangel på tilitt.

Lenke til kommentar

Jeg stoler fult på det som blir sagt her, men ville spørre før jeg sier hva feilene er. Er så lett å få mange "ja, kan være det som er galt" uten en begrunnelse.

 

Men til saken, bilen min faller i turtall. Går på 500rpm på tomgang, noen ganger stopper den da jeg bare lar den gå på tomgang. Vanlig kjøring holder bilen igjen da jeg kjører, akuratt som at bilen skulle være usikker på hva den skal gjøre. Da bilen er kald har jeg merket at den oppfører seg bedre enn da den er varm. Bensin forbruket har økt. Er jo mye by kjøring, men har brukt opp 70liter på 50mil ca, som er alt for mye. Bilen slipper å ut mye eksos, mer enn vanlig synes jeg. Da den er kald slipper den ikke ut så mye, men da den begynner å bli varm ryker det mer (mer eksos)

Lenke til kommentar
Man trenger ikke merke noe som helst. Man kan oppdage det på EU-kontroll, ved at man har for mye CO i eksosen, og at bilen bruker litt mer bensin.

 

Det kommer helt ann på hvordan motorstyringen fungerer, noen biler går bare over i "closed loop" når lambdasonden slutter å virke, noe som kan være vanskelig å oppdage. Har derimot motorstyringen ingen backup stategi for en defekt lambdasonde så få en slik oppførsel jeg beskrev lengre oppe.

Lenke til kommentar

mange gode forslag her, nå kommer enda ett til

siden bilen din går bra når den er kald og dårlig når den er varm, vil jeg tro at temperaturføleren din er gåen, slik at motoren får for fet blanding når den er varm.

 

hvis du vet hvor denne tempføleren ligger, kan du prøve å koble ut ledningen til den mens motoren går for å sjekke etter symptomer...

Lenke til kommentar

Mange gode forslag her.

 

Bilen tikker litt ja, så jeg må nok bytte ventil tettningene. Lambdasonden blir byttet til tirsdag. Skal så klart gi dere tilbake meld på hvordan bilen blir da. Temperaturføleren byttet jeg i sommer, så håper ikke den er ødelagt alt.

 

Kan å legge til at instrumentet i bilen som viser temperatur på bilen ikke virker. Da jeg kjører og jeg vet at bilen er varm (kjørt noen mil) så står den bare i bunn.. Rører ikke på seg. Men da bilen står stille på tomgang så stiger den opp til 90'C, men så fort jeg begynner kjøre igjen så faller den helt ned

 

Luftmengdemåleren har jeg ikke sett på enda. Eneste jeg har gjort er å rense kontakten som går ut ifra den. Den var faktisk full av olje (ikke spør hvorfor)

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar
Som topicen sier så lurer jeg på hvordan en bil med en defekt lambdasonde oppføre seg? Sliter litt med bilen, men vil ikke si hvordan bilen er før noen her sier noe lurt. Vil sammenligne svarene mot bilen uten at han som svarer vet noe om problemene mine. Bilen er forresten en Audi 80 B4. 2.0liters (ABT)

 

Hvis motoren tikker er det ikke ventiltetingene. Symtomer på det er mye røyk som lokter brent olje. Høyt oljeforbruk. Husk VAG motorer bruker ca en liter olje pr oljeskift. Det kan være kokksing på ventilene,hvis den tikker når den er varm. Den vil tikke nor den er kald. Tar litt tid før det kommer nokk oje til ventilløfterene. Prøv å lokaliser problemet, så er det bare å kontakt igjen. Har selv rettet feil som mye oljerøyk og tikking på VAG motor med stor sukkse.

Endret av Hotto
Lenke til kommentar

Lukter svidd olje av bilen da den står stille ja, og ryker mye. Og bruker MYE olje. Kjøper ofte 4 liters olje kanner. Bilen tikker da den er kald, men da den er varm tikker den ikke. Kan være som du sier at den må få olje over alt. Oljen jeg bruker er halv/del syntetisk olje, 40/5 eller 5/40. Husker ikke hvilken rekke følge.

 

Faren min hadde en Audi 100 med samme problem og da han byttet til vanlig olje, ikke full syntetisk eller halv syntetisk så ble den bra. Hva slags olje burde jeg bruke på bilen?

 

---------------------------------------------------------------------------

Instrument problemene:

 

ok, men jeg mistenker at det kan være vakkel i instrumentet eller at det ikke er helt i orden. For nå igår begynte km/t måleren å hoppe med ca 10km/t opp og ned. Men etter 5-10min ga det seg. Så skal prøve å få byttet det. Dra innom huggern og spørre om han har et jeg kan teste. Er jo nesten en fast kunde der jeg nå :p hehe

Lenke til kommentar
Lukter svidd olje av bilen da den står stille ja, og ryker mye. Og bruker MYE olje. Kjøper ofte 4 liters olje kanner. Bilen tikker da den er kald, men da den er varm tikker den ikke. Kan være som du sier at den må få olje over alt. Oljen jeg bruker er halv/del syntetisk olje, 40/5 eller 5/40. Husker ikke hvilken rekke følge.

 

Faren min hadde en Audi 100 med samme problem og da han byttet til vanlig olje, ikke full syntetisk eller halv syntetisk så ble den bra. Hva slags olje burde jeg bruke på bilen?

 

---------------------------------------------------------------------------

Instrument problemene:

 

ok, men jeg mistenker at det kan være vakkel i instrumentet eller at det ikke er helt i orden. For nå igår begynte km/t måleren å hoppe med ca 10km/t opp og ned. Men etter 5-10min ga det seg. Så skal prøve å få byttet det. Dra innom huggern og spørre om han har et jeg kan teste. Er jo nesten en fast kunde der jeg nå :p hehe

Lenke til kommentar

Du bør nok bytte ventiltettingene.gjør du sånt selv? Kan gjøres på to måter. Av med toppen og gjøre jobben på en benk.Denne fremgangsmåtten har noen ulemper,register reima må av og du må bytte topppakning. Fordelen er at du kan sjekke stemppeltopper og ventilseter. Har med stort hell byttet foringer uten å ta av toppen og registerreim. Du trenger over middels mekk. kunskap,trykkluft ,monteringsverktøy for å ta av og på tettingene og noe til å kommprimere ventilfjerene. Jeg laget dette selv. Har gjort dette på en 1,8l E motor,tror det gå på din også.Gir gjene nøjaktig beskrivelse hvis det er aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...