Gå til innhold

Kommentarer til ny OS disk(er)


Achelous

Anbefalte innlegg

Vil nå bytte ut min ene Seagate 80gb 7200rpm 8mb OS-disk, med enten en eller to nye disker..

 

Jeg vurderer en raptor (eller to) men har ikke lyst på bråket.. derfor har jeg nesten heller gått over til to "Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2, 16MB 7200RPM" eller to "SEAGATE Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM (ST3250410AS)".

 

Har enda ikke bestemt meg for RAID0 eller RAID1, uansett er 250GB overkill for OS disk, så det faller kanskje på RAID1. (går for 250gb fordi de er SATA2 og har 16mb buffer) noen som har kommentarer av dette ?

 

Dessuten blir to av sistnevte billigere enn 1 stk raptor.

 

 

 

Noen som har synspunkter og/eller kjennskap til dette ? Hva vil gi best ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Samsung-diskene er fine.

Bare gå for de.

Er ikke mye forskjell på Raptor og andre disker lenger.

De var "top of the line" for noen år siden, men ikke nå lenger.

Raid 0 gir best ytelse, som du sikkert vet.

 

Ville nå kjøpt meg 2 disker på 500gb.

Har selv 5x500gb Seagate-disker (raid 0+1) og er svært fornøyd med det.

 

Mvh

Endret av Kokidoiten
Lenke til kommentar

har et par 500gb samsung og skal kjøpe et par av de i tillegg nå..

 

men dette er med tanke på bare OS, så da hadde 2*80gb vært nok.. blir nok til et jeg satser på 2*samsung 250gb til OS..

 

RAID0 vil gi bedre skriveytelse, men samme leseytelse.. derfor lurer jeg på om jeg går for RAID1, siden 250GB er way overkill uansett, så har man jo litt sikkerhet i tillegg..

Lenke til kommentar

"RAID0 vil gi bedre skriveytelse, men samme leseytelse.. derfor lurer jeg på om jeg går for RAID1, siden 250GB er way overkill uansett, så har man jo litt sikkerhet i tillegg.."

 

feil. raid 0 gir høyere skrive og leseytelse. raid 1 git høyere leseytelse, men samme skriveytelse. men raid 0 gir ingen sikkerhet om 1 disk skulle ryke. mens raid 1 gir full sikkerhet om 1 disk skulle ryke.

Lenke til kommentar

Nja. RAID0 øker hastigheten på både lesing og skriving da begge/alle diskene sender data. Derimot øker også (den gjennomsnittlige) tilgangstiden til dataene også, slik at OSet ikke nødvendigvis tjener noe på dette.

 

RAID1 speiler som sagt alle dataene slik at skrivehastigheten er lik hastigheten til den tregeste disken. Lesehastigheten varierer dog på implementasjonen. Siden begge diskene har de samme dataene så vil kun en av diskene bli valg når man skal lese en fil (ergo. ingen øking i leseytelse). Skal man lese fra flere så kan kontrolleren lese fra annenhver disk slik at både lesehastighet og tilgangstid bedres. Dette tjener OSet på.

 

Dette er i alle fall min forståelse av hvordan disse to RAID-nivående fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...