Gå til innhold

Vill lage et " førsteperson online skytespill " hvordan begyner jeg? ( for best mulig resultat )

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Dev-C++ og OGRE + OgreNewt + OpenAL + noe random nettkode (Q3 feks)

sammen med Deitel C++, How to Program + Game Programming Gems 1-7 + et par grunnleggende spillprogrammerings-bøker bør gi deg litt innsikt i hvordan man programerer et slikt spill.

Et spill som Crysis tar noen ti-tusen arbeidstimer å lage, for ikke å si hundre-tusen :)

EDIT: dette etter man "kan" sakene sine.

Glemte også å nevne at du må bli godt kjent i et 3Dmodeleringsprogram som feks Blender eller Maya, både for ren statisk modelering og animasjoner. Dersom du ikke er trygg på grunnleggende vektormatte/fysikk i 3 dimensjoner bør du plukke med deg noen bøker på dette emnet også. Og selvfølgelig bør du ha kjennskap til noen scriptspråk i tillegg til kjernespråket (C/C++), feks Python, LUA eller Ruby. Er et par hundre artikler på http://www.gamasutra.com/ og http://www.gamedev.net/ som bør leses også.

GLHF

Kanskje en veldig dumt spm, men de bøkene og programmene du nevner.

Det er vel må vel man betale for å kunne bruke/lese de. Eller er det mulig å finne de bøkene gratis på nette et sted?

Sitter på jobben hvor nette er litt begrenset på hvilken sider jeg kan stikke innpå =/

Er forresten veldig interessert i å begynne å lese å lære litt om feks C++ og det jeg må for å lære det basiske med å feks lage ting i Maya.

Lurte på om denne boken var verd å kanskje kjøpe Beginning C++ Game Programming

Endret av zeus5k
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at du prøver deg litt innenfor 3D design, level design og koding, og så fortsetter du med det du liker best. Etter litt så blir du god nok til å bli med å lage modder, og der lærer du veldig mye. Etter å ha arbeidet med modder i mange år så er det dette jeg anbefaler deg å gjøre. Jeg har lært veldig mye innen level design og 3D, og har vært med på veldig mange modder gjennom årene :)

Skrevet

og lage et spill er en svært stor jobb, vertfall fps, det er anbefalt at du har masse erfaring(lagd noen andre spill for med koding og alt det der) og at du har med deg masse folk som kan det... da kan det bli noe... men ellers så er det vanskelig du kan prøve deg på tekstbasert spill det er det enkleste spill typen som er og kode, men fortsatt vanskelig..

Skrevet (endret)

Å lage et spill er ikke bare bare, det er jo en grunn til att det mange ganger jobber flere hundre mennesker for å lage ett spill.

Hvorvidt dette spillet blir lansert online vet ikke jeg, men å lage et spill krever utrolig lang tid, man har designere, kodere osv på ett team. Så å lage ett spill helt alene, ligger alt for høyt for deg.

Jeg anbefaler å lære basics først, og heller stige lengre og lengre ettersom du blir bedre, men du kan ikke unngå å ha et team bak deg når du lager spill.

Ta Blizzard for eksempel, i mine øyne verdens mest suksessfulle ''spille-lagere''. De har flere hundrevis av arbeidere hver dag. Med hovedbase i Frankrike, Storbritania og USA.

Blizzard bruker veldig lang tid på spillene, og flere hundre forskjellige mennesker arbeider hver eneste dag, noen ganger i flere år før spillene slippes.

Men skulle du lage ett 2d spill, ambefaler jeg Game Maker som ChuckNorris sa.

Lykke til! ;)

Endret av Romis
Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_XNA

XNA Game Studio er kanskje ikke så dumt. MS har mye greier klare for å begynne å lage litt småting.

XNA er gratis å laste ned. Du har endel ferdige greier som gjør at du kommer kjapt igang. spillene kan kjøres på PC eller Xbox360.

Ikke legg lista for høyt når du starter. Start enkelt og utvid etterhvert. Men forbered deg på mange timer med foran pc før du har noe særlig å vise fram.

Skrevet

Mye bra er sagt, men jeg vil også legge til at Java ME har et veldig greit API for å lage spill til mobiltelefoner.

Det er mye koding, som alle andre spill også, men dersom du bruker netBeans har den en egen spill design versjon.

Skrevet

Dette her var storartet trådstarter! Sug til deg mer kunnskap om hvordan man lager FPS og stå på! Kanskje du er mannen som skal utvikle Crysis 3 etter hvert?! Utrolig bra! :new_woot:

Skrevet (endret)

off-topic: Robz, du kommer til å få advarsel fra moderator pga. signaturen din... tror maks lengde er 3 linjer.

ontopic: som sagt, lær deg å kode om du vil ha et unikt spill. Hvis ikke, bruk gratis programvare alà FPSCreator(eller noe sånt).

Endret av Bjohansen
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...