Gå til innhold

Går VG2 elektronikk, kan jeg bli ROV Op./ teknikker?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Går for tiden VG2 Elektronikk, og vil ut i lære etter endt skoleår. Som i og for seg er det siste året om jeg ikke vil ta serviceelektronikk.

 

Men. Jeg fikk vite av en bekjent at firmaet han jobber i søker etter ROV Opereatører og teknikkere (fagutdanna samt trainees). Kravene var vistnok utdannelse innen automasjon, elektro eller elektronikk.

 

Men det jeg lurer på er egentlig om det er mulig for meg å søke denne/disse stillingene? Hva vil jeg eventuelt få fagbrev innen?

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må ha fagbrev i elektronikk, elektro eller så kan du gå vg2 å bli ROV operatør. Men det er meget vanskelig å få jobb som det iallefal er det vanskelig å få lærlingplass men hvis du ahr gode karakterer kan det nok gå

Selvfølgelig vet jeg at jeg må gå VG2, det er jo VG2 jeg går nå.

 

Det jeg lurer på er helt enkelt om det går an å bli lærling innenfor ROV med VG2 Elektronikk?

Lenke til kommentar
Var nok den stillingen, ja ;)

 

Dumt den allerede er fullsatt. Så jo nettopp annonsen i avisen.

 

Kan være at de allerede hadde folk i jobb. De er pliktig å lyse ut stillingen selv om de ikke behøver flere. Men synes det virker litt rart, siden de har utlyst 30 stillinger til akkurat denne jobben.

 

Synes likevel du skal prøve å søke. Kan hende jeg hadde skrevet en dårlig søknad.

Om du får jobb, må du si ifra til meg over PM. ;)

Endret av ED209
Lenke til kommentar

For å bli ROV pilot trainee må du ha et fagbrev fra før som har noe med elektro, mekanisk eller hydraulikk å gjøre.

 

For å bli lærling er automasjon VG2 eneste vei. Er dette selv nå og jobber med en som gikk elektronikk som du, han fikk lærling plass som survey tech som sammarbeider svært mye med ROV pilotene. Han ville bli ROV pilot også, men det var ikke mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det noen som har erfaring eller vet litt om hva Aker Kværner Well Service driver på med? Skal muligens på utplassering der på nyåret,

 

Tja... Traktorer... :p Du finner informasjon på Aker sine sider, men hvis du ikke kjenner til oljebransjen så kan det kanskje være litt vanskelig å forholde seg til.

 

Og hvis du vil bli lærling så er det ikke noe krav om forhåndsutdanning. Hvis en bedrift tar deg inn som lærling er de ansvarlige for at du får den opplæringen som skal til for at du skal kunne ta fagprøven.

 

Ring til Oceaneering og hør med dem. De fleste bedrifter sliter med bemanning i disse tider, og personlig kontakt som en telefon kan gi deg det du trenger mye raskere.

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring eller vet litt om hva Aker Kværner Well Service driver på med? Skal muligens på utplassering der på nyåret,

 

Tja... Traktorer... :p Du finner informasjon på Aker sine sider, men hvis du ikke kjenner til oljebransjen så kan det kanskje være litt vanskelig å forholde seg til.

 

Og hvis du vil bli lærling så er det ikke noe krav om forhåndsutdanning. Hvis en bedrift tar deg inn som lærling er de ansvarlige for at du får den opplæringen som skal til for at du skal kunne ta fagprøven.

 

Ring til Oceaneering og hør med dem. De fleste bedrifter sliter med bemanning i disse tider, og personlig kontakt som en telefon kan gi deg det du trenger mye raskere.

Er det traktorer i form av jordbrukstraktorer de mener i denne sammenhengen da? :p

Lenke til kommentar

www.rovworld.com

 

Her er mye nyttig informarsjon om ROVverden og bla. hvorfor du IKKE bør dra til Oceaneering!

 

Jeg er selv lærling etter å ha gått GK elektro- VK1 automasjon(altså 94 reformen)

 

Det er desperate skrik etter både survey tech og ROV teknikkere. Som trainee er du i selskapet på 6 mnd kontrakt, så vil du bli vurdert om du er kapabel til å bli tech 3.(nederste grad utenom trainee)

 

Ikke gå i fella å tro at NUI sitt tilbud er noe bra, uti bransjen hjelper det svært lite og at det gir tech 2 kvalifikasjon er ikke riktig!

 

Ellers så er det ikke allverdens mye elektronikk inni bildet, er litt med styringssytemene og småting, men det er veldig mye mekanisk. Så du må like mekanikk i stor grad, ikke tro at du skal få lodde i vei hver dag og drive med småkabler, her er det mye hard jobbing som er rein mekanisk!

 

Ellers så kan jo en remse opp mange selskaper i norge: DOF subsea, Deep Ocean(snart kjøpt opp av DOF/DOF Subsea), Acergy, Subsea 7, Oceaneering, Fugro, Technocean(usikkert pga. de er utleiefirma, men har nå fått egen båt) ,Tecnip, Sonsub og Nexans.

 

Er vel i mer eller mindre de fleste aktørene på det norske markedet som jeg kommer på i slengen.

 

Videre så er båt å anbefale grunnet mye mer variert hverdag og mange flere spennende jobber enn det som er mulig på rigg!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
For å bli ROV pilot trainee må du ha et fagbrev fra før som har noe med elektro, mekanisk eller hydraulikk å gjøre.

 

For å bli lærling er automasjon VG2 eneste vei. Er dette selv nå og jobber med en som gikk elektronikk som du, han fikk lærling plass som survey tech som sammarbeider svært mye med ROV pilotene. Han ville bli ROV pilot også, men det var ikke mulig.

Bumper denne tråden :)

 

Tørr jeg spørre hva en survey tech driver med?

 

Utplasseringen hos Aker gikk veldig bra! Fikk kun karakterene 5 og 6 av bedriften :) Men fant ut at jeg ikke orker sitte å lodde kretskort dagene lang. Derfor tror jeg ROV-yrket passer meg perfekt, sammen med mye reising! :)

Lenke til kommentar

Survey tech er de som har ansvaret for Survey utstyret på ROV`n. Slikt som altimeter osv. er ganske rein og skjær elektronikk, men det er veldig lite jobb. Hvis du er skikkelig uheldig er du ikke bruk for i 2 uker! Så er jobben for deg som er intressert i elektronikk ned til minste nivå og endel data analysering av elektronikk. Er sikkert mer til det, men det er ikke mye mer! Lønn er mye det samme for ROV og survey! :wallbash:

 

ROV, kan være mye reising og lite reising. Men litt blir det samme som alle andre offshore yrker :) ROV har jo det unike at det er "high end" utstyr og mye varierende. Samtidig som du selvfølgelig har endel rutinemessig, men uansett yrke vil du ha mye som er rutine, men det er mye mindre innen ROV enn f.eks vanlig eletriker yrke! PÅ BÅT!

 

På rig og plattform er kanskje det mest varierende hvor mye utstyr som tar kvelden, og hvor mange breiflabb du fanger. Mens på båt er det masse forandring fra tur til tur :)

Endret av Litek89
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om jeg skal prøve å være kort...

 

Kan vel starte med å si at jeg jobber som ROVpilot nå, men har bakgrunn fra flybransjen, med fagbrev som avioniker.

 

Om du går VK2 Elektronikk nå, og ikke ønsker å søke automasjon og være en i den store søkermassen derifra, kan du ta fagbrev som service elektroniker.. Jeg vet selskapet mitt sier at de ønsker folk med en hvis multiskill, dvs. at du har kunnskap innen mekanikk, pneumatikk, hydraulikk, elektro og elektronikk..

 

Det kan jo være en idé og fortsete på det du allerede kan litt av.. om du går elektronikk nå, så kjenner du kanskje til en superhetrodymotaker, og dens virkemåte.. om du kan feilsøke powersupply, RF, MF osv.. så har du god kjennskap til feilsøking.. bruk det.. ler deg hydraulikk og fysikk.. altså.. du må jobbe målrettet for å nå det du vil.. ingen vil ansette en person som ikke er interessert og har tillegnet seg kunnskap før han søker..

 

Å ta 2FY er ingen heltebragd, samt ? en del mekaniske fag som privatist.. det krever litt ekstra arbeid.. men om du vil så kan du..

 

og husk! det er alltid behov for dyktige folk!

Lenke til kommentar

Har søkt som ROV-operatør allerede. Sjansene som at jeg blir plukket ut er liten. Var visstnok rundt 50 søkere, fordelt på 15 plasser. Så og si kun fra automasjon.

 

Til opplysning så ville jeg fått den automasjonsteorien jeg mangler gjennom opplærlingskontoret. (Kveldskurs)

 

Speider terrenget etter læreplasser innen offshoreindustrien om jeg ikke kommer inn på ROV. Både Aibel og Com-Con har vist sin interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...