Gå til innhold

Sniktitt: LG GGC-H20L


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BTW: Er det noen som har funnet en løsning for å spille av HD DVD/Blu-ray i Linux?

 

Hørte rykter om at Mplayer+ffmpeg nærmer seg dette målet, mulig tidlige alfaversjoner med støtte allerede kan installeres fra svn...

 

En annen ting er at 1080p uten hardwareakselerasjon er TUNGT! Min C2D 4400 @ 3GHz sliter fremdeles med høy-bitrate 1080p med ffmpeg i linux/ffdshow i windows. 2-kjernestøtte eller hardwareakselerasjon i ffmpeg blir gladnytt!

 

Edit: Tungt med h264 ihvertfall. Blu-ray-film i mpeg2 går som en lek.

Endret av thoering
Lenke til kommentar
Simen1 og Ubergoliath: Nesten alle Blu-Ray- og HD DVD-filmer inneholder både 720p- og 1080p/i-bildespor. Så når det gjelder om avspillere støtter dette, så støtter nok denne 1080 og andre spillere, men begrensingen ligger i apparatet det skal sendes ut til og ikke minst grensesnittet (HDMI, DVI, compositt osv).

 

Virkelig? Framstår for meg som en formidabel sløsing med plass når man bare kunne skalert ned 108p-signalet, plass som kunne vært bedre brukt på noe annet.

 

AtW

 

Ingenting er sonefritt, men det har ikke noe å si. AnyDVD tar seg av den saken.

 

Simen, selvsagt kan den spille av 1080P. Ellers ville det ikke vært en HD-spiller. Dette er bare drevet, og den sender det som er på platen til videre behandling i datamaskin og skjermkort. Den brenner verken Blu-Ray eller HD-DVD, dette er en avspiller som bare brenner vanlige DVD-er og CD-er. Og jeg brukte vel rundt 40 minutter (hvis jeg husker riktig) på å kopiere Spider-Man 3 til harddisken (med AnyDVD Ripper).

 

Så ripping er mao smertefritt både med HD-DVD og blu-ray (ink bd+)? Det er isåfall godt nytt, og noe som gjør formatene vesentlig mer aktuelle.

 

AtW

Lenke til kommentar
Simen1 og Ubergoliath: Nesten alle Blu-Ray- og HD DVD-filmer inneholder både 720p- og 1080p/i-bildespor. Så når det gjelder om avspillere støtter dette, så støtter nok denne 1080 og andre spillere, men begrensingen ligger i apparatet det skal sendes ut til og ikke minst grensesnittet (HDMI, DVI, compositt osv).

 

Virkelig? Framstår for meg som en formidabel sløsing med plass når man bare kunne skalert ned 108p-signalet, plass som kunne vært bedre brukt på noe annet.

 

AtW

 

Jeg har vært borti en god del HDDVDer og BDer og har virkelig aldri opplevd at det har ligget to videospor i hhv. 1080p og 720p. Videosporet er som regel 1080p (i noen tilfeller har jeg sett 1080i men det er SJEEELDEN) og spilleren skalerer. Lydspor er derimot noe annet, med diverse kombinasjoner av språk, DTS-HD, TrueHD, E-AC3.

 

Ingenting er sonefritt, men det har ikke noe å si. AnyDVD tar seg av den saken.

 

Simen, selvsagt kan den spille av 1080P. Ellers ville det ikke vært en HD-spiller. Dette er bare drevet, og den sender det som er på platen til videre behandling i datamaskin og skjermkort. Den brenner verken Blu-Ray eller HD-DVD, dette er en avspiller som bare brenner vanlige DVD-er og CD-er. Og jeg brukte vel rundt 40 minutter (hvis jeg husker riktig) på å kopiere Spider-Man 3 til harddisken (med AnyDVD Ripper).

 

Så ripping er mao smertefritt både med HD-DVD og blu-ray (ink bd+)? Det er isåfall godt nytt, og noe som gjør formatene vesentlig mer aktuelle.

 

AtW

 

Du kan rippe BD+ BluRays, men det er foreløpig ikke mulig å gjøre noe annet enn å spille av filene du ripper. Med andre ord er det foreløpig ikke mulig å komprimere BD+ filmer til et annet format.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Du kan rippe BD+ BluRays, men det er foreløpig ikke mulig å gjøre noe annet enn å spille av filene du ripper. Med andre ord er det foreløpig ikke mulig å komprimere BD+ filmer til et annet format.

 

Så rart, har du noen teknisk forklaring på dette? Man kalrer åpenbart å lese dataene siden man kan rippe, hvorfor kan man ikke bruke de leste dataeen til å sende inn i et program som komprimerer, like gjerne som å sende det til en fil? Ligger ikke selve videofilene som et "vanlig" format på platene?

 

AtW

Lenke til kommentar
Du kan rippe BD+ BluRays, men det er foreløpig ikke mulig å gjøre noe annet enn å spille av filene du ripper. Med andre ord er det foreløpig ikke mulig å komprimere BD+ filmer til et annet format.

 

Så rart, har du noen teknisk forklaring på dette? Man kalrer åpenbart å lese dataene siden man kan rippe, hvorfor kan man ikke bruke de leste dataeen til å sende inn i et program som komprimerer, like gjerne som å sende det til en fil? Ligger ikke selve videofilene som et "vanlig" format på platene?

 

AtW

 

Såvidt jeg har forstått så fjerner ikke rippingen BD+, den bare kopierer hele beskyttelsen, og da er man avhengig av å spille av filene i en avspiller som f.eks. PowerDVD som er i stand til å dekryptere. Det skal også visstnok fungere å brenne disse filmene inn på BD-plater og spille av på standalone spillere (f.eks. PS3).

 

Jeg har ikke testet selv, men lyd og subtitles går visst i noen tilfeller an å dra ut av disse platene, men videostrømmen er altså foreløpig ikke mulig å komprimere til et annet format. Jeg skjønner ikke helt hvorfor selv, man skulle tro at det holdt å splitte og spille av m2ts-filene med Cyberlink-filterne ved hjelp av Graphedit og dytte de inn i et avisynth-script som en directshow source, men det fungerer altså ikke. Eneste mulighet er å spille av via PowerDVD/WinDVD(?) og ta opp det ukomprimerte signalet på et capturekort med f.eks. HDMI-inngang, men det stiller svært store krav til harddiskoppsett både med tanke på kapasitet og ytelse.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Hva type hardware må til for å spille av HD DVD og Blu-ray egentlig? Jeg har en heimebygget htpc som klarer HD Divx filmer men slik jeg har forstått er det betraktelig mer kalkulasjon ute å går på HD og Blu-ray? Finnes det noe hardwaredekodere for begge formatene som kan evt hjelpe til hvis jeg ikke ønsker å oppgradere selve maskinen?

Lenke til kommentar
De fleste nyere skjermkort har støtte for hardware-akselerasjon av HD DVD og Blu-ray, men jeg er usikker på hva som er tilgjengelig på AGP, dersom det er det du trenger. Hvilken hardware har du i HTPCen?

 

Men da må man vel ha spesiell software/dekoder? FÅr man akselerert om man kjører det igjennom ffdshow feks?

 

AtW

Lenke til kommentar
De fleste nyere skjermkort har støtte for hardware-akselerasjon av HD DVD og Blu-ray, men jeg er usikker på hva som er tilgjengelig på AGP, dersom det er det du trenger. Hvilken hardware har du i HTPCen?

 

Men da må man vel ha spesiell software/dekoder? FÅr man akselerert om man kjører det igjennom ffdshow feks?

 

AtW

 

Det stemmer, software må også støtte akselerering, og i praksis betyr det at man må spille av HD DVD/Blu-ray i PowerDVD.

Lenke til kommentar
De fleste nyere skjermkort har støtte for hardware-akselerasjon av HD DVD og Blu-ray, men jeg er usikker på hva som er tilgjengelig på AGP, dersom det er det du trenger. Hvilken hardware har du i HTPCen?

 

Men da må man vel ha spesiell software/dekoder? FÅr man akselerert om man kjører det igjennom ffdshow feks?

 

AtW

 

Det stemmer, software må også støtte akselerering, og i praksis betyr det at man må spille av HD DVD/Blu-ray i PowerDVD.

Nvidia og ATI har begge sine "dekodere" Pure Video (nvidia) og Avivo (Ati).

MEN... du må ha hardware som er HDCP kompatibelt for å kunne se på HD / Blur Ray filmer.

Lenke til kommentar

Så i utgangspunktet er ikke dekodingen så CPU avhengig hvis man har et nyere skjermkort fra Nvidia eller ATI i mediapcen sin? Jeg kjører nemlig en Pentium M prosessor på 1.7 GHz i min mediaburk og har for øyeblikket ikke noe skjermkort, da jeg vil være sikker på at jeg kan 100% passivt kjøle skjermkortet med kobberblokker og heatpipe koplet mot hFXens digre ribber på siden. Hvis dette er mulig så ser det jo ut som jeg kan gjøre htpc'en min HD-Ready for rundt 2000 kr (HD-dvdrom og et nyere lowend Nvidia skjermkort).

 

Jeg bruker også AnyDVD i mediapcen også, og Nvidia sin dekoder når jeg spiller av vanlig DVD (alt kjøres i Mediaportal).

Endret av johncl
Lenke til kommentar

På nVidia sine sider står det følgende:

 

NVIDIA PureVideo technology is the combination of a dedicated video processing core on the NVIDIA GPU and software in the NVIDIA® ForceWare® drivers that delivers superb video with minimal CPU utilization and low power consumption.

 

Står dessverre ikke noe om hva som er minstekrav på CPU her.. Hvorvidt du kan få hardwareakselerasjon i MediaPortal kjenner jeg ikke til, men jeg mistenker at det i alle fall ikke fungerer "out-of-the-box".

 

Når det gjelder AnyDVD så er du nødt til å oppgradere til AnyDVD HD for å bruke det på HD DVD. I skrivende stund koster det imidlertid ikke mer enn $30.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
De fleste nyere skjermkort har støtte for hardware-akselerasjon av HD DVD og Blu-ray, men jeg er usikker på hva som er tilgjengelig på AGP, dersom det er det du trenger. Hvilken hardware har du i HTPCen?

 

Men da må man vel ha spesiell software/dekoder? FÅr man akselerert om man kjører det igjennom ffdshow feks?

 

AtW

 

Det stemmer, software må også støtte akselerering, og i praksis betyr det at man må spille av HD DVD/Blu-ray i PowerDVD.

Nvidia og ATI har begge sine "dekodere" Pure Video (nvidia) og Avivo (Ati).

MEN... du må ha hardware som er HDCP kompatibelt for å kunne se på HD / Blur Ray filmer.

 

Interessant, men man er desverre uansett låst til et lite antall dekodere virker det som.

 

AtW

Lenke til kommentar

Siste versjonen av PowerDVD er litt spesiell...

Installerte og fikk beskjed om å oppgradere fordi det var kommet noke bedre for hd-dvd og Blu-ray avspeling, jaja tentke eg...

 

Enden på visa blei at eg ikkje får spelt av filmene fra harddisken lengre. Way to go Cyberlink! Eg hadde faktisk ein lovlig versjon, men guess what? eg sendte krav om å få pengene mine tilbake (noke som eg gjorde) og nå blir det pirat for alle penga, når det er slik dei vil ha det så får dei det slik.

Lenke til kommentar

Her var det litt av hvert, men alt blir ikke svart på. En god del av dette kommer det mer om i HDPC-serien som jeg begynner på nå rundt jul.

 

haraldsh: Aner ikke. Den skulle først komme i oktober, men så skjedde et eller annet, og den ble utsatt. Jeg har ikke hørt noe om en ny dato.

 

110kg: Testet med Vista og XP, og avspilling av HD-DVD/Blu-Ray støtter vel i utgangspunktet bare disse to operativsystemene "out of the box" (og kanskje Windows 2000, men det så jeg ikke noe poeng i å teste).

 

_Xorcist: Kul avatar! Det var vel den episoden der Riker hadde en runde kampsport med faren sin? :) Jeg og Mastiff Junior er snart ferdig med femte sesong av TNG og skal se igjennom alt sammen nede i kinoen! Litt kultur må jo gutten få i tillegg til Disney og Fox Kids!

 

CaZper, Onyx: Dette er som nevnt i artikkelen en spiller fra USA fordi den ikke er kommet i Norge ennå. Men den spilte min europeiske Spider-Man 3 greit, også uten AnyDVD. Jeg tror det varierer fra film til film om de håndhever sonen.

 

Onyx: Jeg har ikke sett mer enn ett bildespor på noen av de filmene jeg har. Det er ikke bare det at programmet nedskalerer?

 

Bjornhk: Jeg må innrømme at jeg ikke la så mye merke til det. Men den var iallfall ikke mer støy enn jeg er vant til (bruker stort sett bare NEC's DVD-brennere i alt annet av pc-er), hvis det hjelper litt.

 

ATWindsor: Så lenge man holder AnyDVD oppdatert (de og Blu-Ray selskapene leker sisten), skal det gå smertefritt, ja.

 

johncl: min forrige HTPC (den i den lange HW-serien) klarte ikke å kjøre Blu-Ray jevnt selv med et kort med akselerasjon. Det gikk nesten, men ikke helt. Med et kort uten aksellerasjon var det en lysbildeframvisning med 20 bilder i minuttet... En 1.7 Pentium M tviler jeg sterkt på at vil i jevn avspilling, men jeg skal ikke si det sikkert, for jeg har jo ikke prøvd.

 

Cornel, det er et kjent problem. For 2-3 versjoner siden fikk de ordre av filmselskapene om å fjerne støtten for avspilling fra harddisk av HD-materiale. Men det fins jo måter å omgå det på, selvsagt. Jeg har to metoder, begge vil bli omtalt i HDPC-serien min.

Lenke til kommentar
_Xorcist: Kul avatar! Det var vel den episoden der Riker hadde en runde kampsport med faren sin? :) Jeg og Mastiff Junior er snart ferdig med femte sesong av TNG og skal se igjennom alt sammen nede i kinoen! Litt kultur må jo gutten få i tillegg til Disney og Fox Kids!

 

Det stemmer! Godt å høre at du tar oppdragelsen alvorlig :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...