Gå til innhold

Spørsmål angående lyd fra pc til hjemmekino annlegg


Anbefalte innlegg

tror jeg har funnet ut problemet, har visst kjøpt feil kabel.... spurte dem på elkjøp om det var rett kabel til et hjemmekinoanlegg fra pc og de sa ja, jaja får vel dra ned å bytte den nå :)

Jeg stusset faktisk på hvorfor den ene av ledningene som skulle inn i dvd spilleren var svart, den skulle jo være hvit! :p

 

jaja, takk for at du svarer på spm da ;)

 

EDIT: har vært på elkjøp nå og de sa det var rette kabelen alikevel, jaja får bare prøve mer da..

 

Hmm, jeg tror nok jeg ville stolt mer på manualen enn på Elkjøp :) Det er ofte at jeg opplever at salgsfolkene der egentlig ikke vet hva de snakker om, selv om de forsøker å gi inntrykk av at de kan og vet alt.

 

Hva slags kabel har du egentlig kjøpt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror jeg har funnet ut problemet, har visst kjøpt feil kabel.... spurte dem på elkjøp om det var rett kabel til et hjemmekinoanlegg fra pc og de sa ja, jaja får vel dra ned å bytte den nå :)

Jeg stusset faktisk på hvorfor den ene av ledningene som skulle inn i dvd spilleren var svart, den skulle jo være hvit! :p

 

jaja, takk for at du svarer på spm da ;)

 

EDIT: har vært på elkjøp nå og de sa det var rette kabelen alikevel, jaja får bare prøve mer da..

 

Hmm, jeg tror nok jeg ville stolt mer på manualen enn på Elkjøp :) Det er ofte at jeg opplever at salgsfolkene der egentlig ikke vet hva de snakker om, selv om de forsøker å gi inntrykk av at de kan og vet alt.

 

Hva slags kabel har du egentlig kjøpt?

 

jeg har ikke manualen for surround anlegget tilgjengelig her men kan få tak i den nærmere jul... :)

 

Det er en "Hama verbindungskabel" 2 rca plugs og 3.5 mm jackplug stereo

Lenke til kommentar

Huff, vart ein lang tråd dette.

 

Med ditt lydkort har du kun to muligheter til å sende ut surround.

 

1: Analoge signaler via 3x minijack med følgande kabel:

 

post-23219-1197648707_thumb.jpg

 

2: Digitale signaler via S/PDIF Coaxial eller Optisk (Toslink). Du må då ha ein Creative SB X-Fi Digital I/O Modul. Og ein av følgande to kablar:

 

Optisk (Toslink):

post-23219-1197649032_thumb.jpg

 

Coaxial:

post-23219-1197649108.jpg

 

Du kan ikkje få surround med kabelen du har (2xRCA til minijack), det er kun for stereo.

 

På mottakarsida (anlegget) må du sjølvsagt ha nødvendige innganger for typane overføring nevnt over. Kva som er best er avhengig av kva anlegg du kjøper, men eg vil uansett anbefale å bruke digitale signaler sidan dei ikkje er utsatt for støy frå PC-en. Eit anlegg i prisklasse 4000 har kanskje betre DAC (digital-analog-converter) enn i lydkortet og.

 

Lydkvaliteten er avhengig av kor god DAC du har. På PC-en er alt digitalt, lydkortet kan enten konvertere signalene til analoge og sende dei vidare på analoge utgangar, eller sende det vidare ubehandla som digitale signaler og la anlegget ta seg av konverteringen.

No kjenner ikkje eg til DAC-en i lydkortet ditt, men trur ikkje den er betre enn i eit anlegg. Kjekkare med ein kabel og i staden for tre (sjølv om det er dyrare).

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Heisann!

 

Du har fått feil kabel, den kabelen du har er til analoge signaler. Den du skal ha har en phono han-plugg i hver ende. Ikke en mini-jack og 2 phono han! Digital Koax

 

Jeg hadde samme problem som deg, med mitt lydkort. Jeg måtte kjøpe en overgang, creative I/O module.

 

-Tet

 

Eit:tekst

 

er det en digital kabel?

for jeg tror ikke jeg har digital inngang på surrounden...

 

Huff, vart ein lang tråd dette.

 

Med ditt lydkort har du kun to muligheter til å sende ut surround.

 

1: Analoge signaler via 3x minijack med følgande kabel:

 

post-23219-1197648707_thumb.jpg

 

2: Digitale signaler via S/PDIF Coaxial eller Optisk (Toslink). Du må då ha ein Creative SB X-Fi Digital I/O Modul. Og ein av følgande to kablar:

 

Optisk (Toslink):

post-23219-1197649032_thumb.jpg

 

Coaxial:

post-23219-1197649108.jpg

 

Du kan ikkje få surround med kabelen du har (2xRCA til minijack), det er kun for stereo.

 

På mottakarsida (anlegget) må du sjølvsagt ha nødvendige innganger for typane overføring nevnt over. Kva som er best er avhengig av kva anlegg du kjøper, men eg vil uansett anbefale å bruke digitale signaler sidan dei ikkje er utsatt for støy frå PC-en. Eit anlegg i prisklasse 4000 har kanskje betre DAC (digital-analog-converter) enn i lydkortet og.

 

Lydkvaliteten er avhengig av kor god DAC du har. På PC-en er alt digitalt, lydkortet kan enten konvertere signalene til analoge og sende dei vidare på analoge utgangar, eller sende det vidare ubehandla som digitale signaler og la anlegget ta seg av konverteringen.

No kjenner ikkje eg til DAC-en i lydkortet ditt, men trur ikkje den er betre enn i eit anlegg. Kjekkare med ein kabel og i staden for tre (sjølv om det er dyrare).

 

ok, men jeg tror ikke jeg har digital inngang, så hva kan jeg gjøre da for å få surround?

er ikke så opptatt om lyden blir litt klarere og bedre i digitalt, bare at jeg får surround lyd :)

Endret av engjac
Lenke til kommentar

Eg har kikka litt på manualen til anlegget og det ser ut som du ikkje kan få "ekte" surround frå eksterne kjelder, kun via den interne DVD-spelaren.

 

Det du har av innganger er Aux in i form av 2xRCA, kabelen du fekk frå Elkjøp er derfor den riktige (og einaste) du treng.

 

Du må kople kabelen din frå utgangen til fronthøgtalerene på lydkortet til Aux in på anlegget. Om du kan bruke Dolby Pro Logic II som anlegget har på Aux in veit eg ikkje, det må du nesten prøve. Aktiver Aux in, få lyd i det og prøv å slå på Dolby Pro Logic II. Det er eit system som lager "falsk" surround av to kanaler (stereo).

 

Får du ikkje DPLII på Aux in så kan du ikkje få surround den veien.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Eg har kikka litt på manualen til anlegget og det ser ut som du ikkje kan få "ekte" surround frå eksterne kjelder, kun via den interne DVD-spelaren.

 

Det du har av innganger er Aux in i form av 2xRCA, kabelen du fekk frå Elkjøp er derfor den riktige (og einaste) du treng.

 

Du må kople kabelen din frå utgangen til fronthøgtalerene på lydkortet til Aux in på anlegget. Om du kan bruke Dolby Pro Logic II som anlegget har på Aux in veit eg ikkje, det må du nesten prøve. Aktiver Aux in, få lyd i det og prøv å slå på Dolby Pro Logic II. Det er eit system som lager "falsk" surround av to kanaler (stereo).

 

Får du ikkje DPLII på Aux in så kan du ikkje få surround den veien.

 

ok :(

Det er det jeg har gjort så det funker i hvertfall på stereo....

men rart at det funker når jeg bruker scart som har samme type lydkabler til ps3, da blir d surround....

jaja, hvordan aktivrerer jeg pro logic 2?

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt var i og for seg ikke om kabler, men om hvordan det vil bli med lyden. Lydkortet mitt har jo noe programvare som tuner opp all lyd som ikke er surround til å bli surround. Vil dette klare å komme seg fra PC`n til hjemmekinoanlegget og så ut på høytalerene der? Tenkte siden lyden må gjennom forsterkeren og at når jeg bruker dette på de vanlige høytalerene mine må jeg bruke tre jack plugger i tre hull. Der kommer dette med kabel inn. Er det da mulig å bruke èn kabel som får hele lydsignalet istedet for tre, eller kan jeg få koblet tre slike kabler inn i hjemmekinoanlegget? Link til anlegget jeg har tenkt på er i første post.

Lenke til kommentar

I følge spesifikasjonane på Komplett kan du ikkje bruke 3xminijack. Anlegget har Dolby Pro Logic II, eg vil derfor tru at du kan få liksomsurround ved bruk av fronthøgtalarutgangen på lydkortet og slå på DPLII på recieveren (anlegget).

 

Ellers må du over til digitale signaler. Å sende liksomsurround via digitale utganger trur eg vil fungere, gjer iallefall det på eit integrert og eit dedikert lydkort eg har prøvd. Men som sagt, Dolby Pro Logic II i recieveren vil nok fungere. Du kan då bruke ein stykk minijack->minijack/2xRCA, velge to høgtalere på PC-en og slå på DPLII. Eventuelt S/PDIF.

 

1 x USB ( 4 pin USB Type A ) - foran

1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran

1 x SCART ( 21 pin SCART ) - bak

1 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x komponentvideoutgang ( RCA phono x 3 ) - bak

1 x kompositt videoutgang ( RCA phono ) - bak

1 x SPDIF-inngang ( TOS Link ) - bak

1 x HDMI-utgang ( 19-pin HDMI type A ) - bak

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
jeg har nå fikset en ganske god lyd ved hjelp av pro logic 2 via en vanlig stereokabel (husker ikke navnet i farta), jeg merker i selve lydmixer programmet på PC-en så kommer det ikke lyd fra center og bake, men det er lyd i spilling/ musikk, så er fornøyd :)

Det er fordi du sender ut signal til fronthøgtalarane (venstre og høgre) frå PC-en, det er i anlegget lyden må prosesseres og sendes til senteren om du skal få lyd der.

Lenke til kommentar
jeg har nå fikset en ganske god lyd ved hjelp av pro logic 2 via en vanlig stereokabel (husker ikke navnet i farta), jeg merker i selve lydmixer programmet på PC-en så kommer det ikke lyd fra center og bake, men det er lyd i spilling/ musikk, så er fornøyd :)

Det er fordi du sender ut signal til fronthøgtalarane (venstre og høgre) frå PC-en, det er i anlegget lyden må prosesseres og sendes til senteren om du skal få lyd der.

ja har skjønt det nå :)

det er vel pro logic 2 som slår inn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...