Gå til innhold

Spørsmål angående lyd fra pc til hjemmekino annlegg


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter å vurderer å kjøpe meg et hjemmekino annlegg(DVD med forsterker pluss høytalere). Sitter med et Creative X-Fi Fatal1ty lydkort i Pc`n som "tuner" opp lyd/musikk til surround selv om det i utgangspunktet ikke er det på filen som spilles av. Men hvordan blir dette dersom jeg skal sende signalet til et slikt hjemmekino annlegg? Vil jeg få lyd overe alle høyttalerene slik jeg får på surround anlegget mitt som kobles rett til PC`n? Eventuelt hva slags kabler burde jeg bruke mellom PC og hjemmekino anlegg? Har forresten tenkt på dette anlegget eller noe lignende.

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anlegget du linka til har ein virtuell surroundmodus, vil ikkje dette gi noko av den samme effekten?

 

Såg ikkje om anlegget hadde inngang for analoge signaler, men kan du ikkje bruke lydeffektane i lydkortet ved bruk av digitale utganger?

 

Er det Dolby Logic Music eller noko sånt på lydkortet som tar med senterhøgtalar og bakhøgtalere i musikken?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye greie på dette med lyd, derfor jeg spør :p Vet at det er noe EAX greier i som gjør at lydkortet kan kjøre musikk ut i alle høytalerene, men det vanlige anlegget mitt får lyden fordelt på tre jack-plugger. Hvordan blir dette da når jeg skal sende lyden til et hjemmekinoanlegg? Kan jeg kan jeg eventuelt kjøpe en sånn modul som jeg plugger i lydkortet som har digitale utganger? Vil musikken da bli omformet? Som sagt, er ikke dette jeg kan mest om, så er derfor jeg spør. Veldig glad for alle svar =)

 

-Snuggis

Lenke til kommentar
Du har vel digitale utganger på lydkortet?

 

Hmm. Har jack-utganger pluss en port som ligner veldig på den gamle porten som ble brukt til kontroller, joystick osv før i tiden. Bilde her av kortet. Ser ikke ut som om noen av dem er digitale? Men vet at det går ann å kjøpe en slik en. Da skal jeg kunne få digitale utganger, men som sagt. Er ikke noe inne i dette med lyd/lydkort.

Endret av Snuggis
Lenke til kommentar
Dei er ikkje digitale nei, men det er ikkje noko poeng i å digitalisere analoge signaler igjen, då kan du like godt bruke dei analoge rett inn på anlegget.

 

Men kan vi kanskje komme til poenget? Er det mulig å få lyd i alle høytalerene når jeg hører på musikk slik som jeg får når jeg bruker det vanlige høytalersettet mitt fra logitech som er koblet med tre jack-plugger i lydkortet? Vil jeg også få full surround-lyd i hjemmekinoanlegget fra PC`n? Eventuelt hva slags kabel burde jeg bruke for å koble PC`n til hjemmekinoanlegget?

Lenke til kommentar

jeg har samme spørsmål...

jeg har et creatice x-fi xtreme gamer fatal1ty procard i PC-en og jeg bruker en vanlig analog kabel med splittet...

dette kjører jeg i aux men får noe rart da...når jeg hører lyd så fungerer ikke center, og det som skal være for eks. front left blir spilt av på både rear left og front left....når jeg prøver å plugge i en av de andre inngangene så er det plutselig bare front left eller center som funker, eller så funker ingen....

har skjekket surround anlegget (philips) og alt er sånn som det skal, har prøvd åtweake på instillinger i creative audio mixer programmet og har prøvd div- instillinger i windows, har også nyeste driver installert...men fortsatt så funker det ikke sånn som det skal, så hva er problemet?

kabelen setter jeg inn i aux inngang på surround anlegget...

Lenke til kommentar
Men kan vi kanskje komme til poenget? Er det mulig å få lyd i alle høytalerene når jeg hører på musikk slik som jeg får når jeg bruker det vanlige høytalersettet mitt fra logitech som er koblet med tre jack-plugger i lydkortet? Vil jeg også få full surround-lyd i hjemmekinoanlegget fra PC`n? Eventuelt hva slags kabel burde jeg bruke for å koble PC`n til hjemmekinoanlegget?

 

Situasjonen er egentlig ganske enkel:

 

Kortet ditt har faktisk en digital utgang. Dette er en såkalt delt mini-jack utgang. Jeg bruker selv et lignende kort og har skaffet meg en liten fysisk adapter som gjør at du kan koble til en coax-ledning fra lydkortet til forsterkeren (coax lar deg overføre lyden digitalt). Dette forutsetter naturligvis at forsterkeren også har en coax-inngang. Hvis du ønsker surroundlyd er digital overføring i praksis det beste alternativet. Du velger da SPDIF out eller Digital IO på lydkortet.

 

De fleste hjemmekinoforsterkere idag kan lage surroundlyd fra stereokilder: Hvis forsterkeren f.eks. støtter Dolby Pro Logic II kan du får 5 kanalslyd fra stereokilder. Dette er ikke 'ekte' surround, siden det eksisterer bare 2 kanaler i utgangspunktet, men du får allikevel en surround-effekt.

 

Video og lydkilder med surroundlyd som spilles av på PC-en din vil naturligvis bli spilt av i ekte surround, hvis du bruker digitalutgangen ved oppkobling til en ekstern forsterker (f.eks. avspilling av filmer med lydspor i Dolby Digital eller DTS format).

 

Alt dette bør forøvrig være forklart i manualen til lydkortet :) (det var ihvertfall det i min manual)

Lenke til kommentar
jeg har samme spørsmål...

jeg har et creatice x-fi xtreme gamer fatal1ty procard i PC-en og jeg bruker en vanlig analog kabel med splittet...

 

Jeg anbefaler heller en digitalkabel. Det er mer praktisk og du får bedre lyd. Å kjøpe et slikt kort og koble det analogt opp til en forsterker er omtrent som å kjøpe en sportsbil med 40 hesters motor.

 

dette kjører jeg i aux men får noe rart da...når jeg hører lyd så fungerer ikke center, og det som skal være for eks. front left blir spilt av på både rear left og front left....når jeg prøver å plugge i en av de andre inngangene så er det plutselig bare front left eller center som funker, eller så funker ingen....

 

Det skyldes nok måten du har splittet opp signalet på. Som sagt, bruk heller coax og konfigurer kortet til å sende lyden digitalt.

 

Kjøper du en coax-kabel må du også kjøpe en adapter som gjør at du kan putte coax-ledningen i minijack pluggen på lydkortet. En slik adapter kan fåes i de fleste databutikker eller steder som f.eks. Clas Ohlson. Du må også påse at forsterkeren din har en coax inngang.

Lenke til kommentar
Når du slår på S/PDIF sender altså kortet digitale signaler i staden for analoge på ein av minijack-utgangane? Snedig.

 

Ja :) Jeg oppgraderte nylig til Win XP Pro x64, så jeg bruker ikke den tradisjonelle Creative lydkonsollen lenger, men hvis du leser i manualen eller leter litt vil du finne konfigurasjonsmenyen for digitale utsignaler. En annen fordel er at hvis du har en forholdsvis bra forsterker, vil den gjøre en bedre jobb enn lydkortet når det gjelder konvertering av det digitale signalet til analogt (mer påkostede D/A-konvertere, samt bedre utgangstrinn). Kobler du kortet opp analogt vil D/A-konverteringen skje internt på kortet, og her er signalet mer utsatt for interferens (for ikke å snakke om at den analoge kabelen kan føre til økt støynivå).

 

Kva er forresten den rektangulære, mangepluggen til på kortet?

 

Fant nettopp frem manualen for kortet. Dette er en AD_Link connector, som lar deg koble kortet til en IO-konsoll. Denne X-Fi konsollen lar deg bl.a. sende digitale signaler optisk fra kortet til forsterken (Toslink. Den har også coax/Toslink innganger, men det er ikke så interessant i denne sammenhengen).

 

Alle spørsmålene du har stilt så langt er forøvrig besvart i manualen :) Hvis du leser avsnittet "Decoding with an external decoder or home theater receiver" så får du en fin oversikt over hvordan kortet skal konfigureres og kobles opp.

 

EDIT: Trodde du var Snuggis, det er grunnen til at teksten er skrevet som om den var rettet mot ham :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
jeg har samme spørsmål...

jeg har et creatice x-fi xtreme gamer fatal1ty procard i PC-en og jeg bruker en vanlig analog kabel med splittet...

 

Jeg anbefaler heller en digitalkabel. Det er mer praktisk og du får bedre lyd. Å kjøpe et slikt kort og koble det analogt opp til en forsterker er omtrent som å kjøpe en sportsbil med 40 hesters motor.

 

dette kjører jeg i aux men får noe rart da...når jeg hører lyd så fungerer ikke center, og det som skal være for eks. front left blir spilt av på både rear left og front left....når jeg prøver å plugge i en av de andre inngangene så er det plutselig bare front left eller center som funker, eller så funker ingen....

 

Det skyldes nok måten du har splittet opp signalet på. Som sagt, bruk heller coax og konfigurer kortet til å sende lyden digitalt.

 

Kjøper du en coax-kabel må du også kjøpe en adapter som gjør at du kan putte coax-ledningen i minijack pluggen på lydkortet. En slik adapter kan fåes i de fleste databutikker eller steder som f.eks. Clas Ohlson. Du må også påse at forsterkeren din har en coax inngang.

 

prøvde å sende ut digitalt men når jeg har på 5.1 innstilling så kommer det lyd både fra rear og front left når jeg skal a lyd fra front left, samme fra høyre....

2.1 fungerer dog, hvis jeg har den innstillingen...

hva tror du er problemet?

er ikke sikker på om at jeg har digital inngang, er noen år gammelt surround anlegget, kanskje 3-4 år, er ike sikker :)

men takk for hjelpa da :)

Lenke til kommentar
prøvde å sende ut digitalt men når jeg har på 5.1 innstilling så kommer det lyd både fra rear og front left når jeg skal a lyd fra front left, samme fra høyre....

2.1 fungerer dog, hvis jeg har den innstillingen...

hva tror du er problemet?

er ikke sikker på om at jeg har digital inngang, er noen år gammelt surround anlegget, kanskje 3-4 år, er ike sikker :)

men takk for hjelpa da :)

 

Hmm, du sier at du prøver å sende ut digital lyd men det virker ikke som om du har koblet til en digitalkabel? (siden du spør forsterkeren har digital inngang). Da vil ting naturligvis ikke fungere slik det skal :)

 

Ok, for å gjøre ting litt mer oversiktelig:

 

Kan du spesifisere følgende:

 

- Produktnavn på forsterkeren din (ta med hele produktnavnet: Det holder ikke bare å si Philips, det finnes ørten slike produkter :) ). Da kan jeg nemlig finne ut om du har digitale innganger. Hvis anlegget er 'bare' 3-4 år gammelt har du mest sannsynlig en eller annen digital inngang.

 

Bare overse surround innstillingene til lydkortet ditt, de gjelder ikke dersom du bruker en ekstern dekoder: Det viktige er at du sender signalet ut digitalt. Det står forklart i manualen hvordan du stiller inn kortet for å få til dette.

Lenke til kommentar

Philips LX3600D står det på dvd spilleren/forsterkeren :)

har sett litt i manualen og der var det tegnet opp hvordan man skulle koble til diverse høyttalere, men manualen virket ganske lite omfatende, detv var et eneste stort kart der en del av det var det samme på forskjellige språk, men skal se litt til om jeg finer noe om hvordan man gjør dette :)

Lenke til kommentar
Philips LX3600D står det på dvd spilleren/forsterkeren :)

har sett litt i manualen og der var det tegnet opp hvordan man skulle koble til diverse høyttalere, men manualen virket ganske lite omfatende, detv var et eneste stort kart der en del av det var det samme på forskjellige språk, men skal se litt til om jeg finer noe om hvordan man gjør dette :)

 

I den produktinformasjonen jeg har funnet på nettet så står det at spilleren ikke har digital inngang (hverken coax eller TOSLINK/optisk). Men du kan jo sjekke i manualen, der skal det stå klart hvilke innganger systemet ditt har.

Lenke til kommentar
Philips LX3600D står det på dvd spilleren/forsterkeren :)

har sett litt i manualen og der var det tegnet opp hvordan man skulle koble til diverse høyttalere, men manualen virket ganske lite omfatende, detv var et eneste stort kart der en del av det var det samme på forskjellige språk, men skal se litt til om jeg finer noe om hvordan man gjør dette :)

 

I den produktinformasjonen jeg har funnet på nettet så står det at spilleren ikke har digital inngang (hverken coax eller TOSLINK/optisk). Men du kan jo sjekke i manualen, der skal det stå klart hvilke innganger systemet ditt har.

 

tror jeg har funnet ut problemet, har visst kjøpt feil kabel.... spurte dem på elkjøp om det var rett kabel til et hjemmekinoanlegg fra pc og de sa ja, jaja får vel dra ned å bytte den nå :)

Jeg stusset faktisk på hvorfor den ene av ledningene som skulle inn i dvd spilleren var svart, den skulle jo være hvit! :p

 

jaja, takk for at du svarer på spm da ;)

 

EDIT: har vært på elkjøp nå og de sa det var rette kabelen alikevel, jaja får bare prøve mer da..

Endret av engjac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...