Gå til innhold

2 PSUer levere strøm til samme system = ok?

Stigma

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg lurer på om det er noen kjennte problemstillinger med å bruke mer enn èn PSU til å levere strøm til samme system.

helt konkret så vil jeg gjerne bruke en av mine gamle PSUer til å levere ekstra strøm på kontaktene på baksiden av skjermkortet mitt, mens hovedPSUen kan ta seg av resten av komponentene.

Det blir dessverre akkurat litt i overkant å la den sterkeste av dem drive alt alene (pga. overklokket SLI + overklokket Q6600).

Sidne 12volten på den ene PSUen nødvendigvis ikke vil være 100% nøyaktig lik 12volten på den andre PSUen så vet jeg ikke om det evt. blir noe problem der... Håper noen kan fortelle meg enten fra erfaring eller fra god innsikt i generell elektronikk hvorfor dette er en god eller dårlig idè :)

-Stigma

Endret av Stigma
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det største problemet ligger vel gjerne i å få plass til to strømforsyninger, med mindre du har et såkalt bigtower-kabinett.

Å koble dem sammens burde jo gå greit. Er antakelig bare å koble sammen pinne 14 (PS-ON) samt jord. Anbefaler ikke å koble pluss mot pluss fordi enkelte strømforsyninger kan ryke hvis de blir tilført strøm feil vei.

Skrevet

microplex selger en fin kabel for dette som jeg skal kjøpe etterhvert ;)

jeg har forstått det slik at det skal være nok om de deler felles jord, på likestrømssiden, noe som jeg tror skal være nok å montere dem i samme kabinett i de fleste tilfeller, men jeg har hatt dem helt separert uten problemer før. Da startet jeg PSU2 først med en binders.

Skrevet

Hei!

På mitt system har jeg hatt 2 psu'er siden P5W-DH og e6600@3300Mhz kom i hus for et drøyt år siden. Den største - Enermax 470 w - driver hk med tilhørende vifter. Den minste/eldste - Enermax 350 w - gir ekstra strøm til skjermkortet (7950GX2) via 4 pins, samt 3 disker, 2 DVDenheter, vannkjøling og kaldkatodelys.

Hos meg har dette fungert utmerket, det gjelder bare å ha plass nok samt være nøye med kabelstrekking for å holde orden.

Jeg fulgte bare en guide lignende den som det er linket til over i tråden og koblet sammen de to lederne som var nødvendig for å starte PSU nr 2 ved oppstart.

torfinn

Skrevet

ja er den. jeg regnet ikke med at den lenken skulle være nødvendig, og den advarselen som står der om at den andre stømforsyniga starter senere mener jeg bare er bajs, men jeg tar ikke noe ansvar om det skulle være reellt :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...