Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

opp mot 70kB/s på ISDN??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Feil!

Kobbertråden (linjen) klarer i beste fall 8 megabit pr. sekund. Har du analog eller digital linje er linjen båndbegrenset til 8 kB/s. Når du installerer xDSL skifter Bravida (?) ut en filter i sentralen slik at båndbredden øker betraktelig.

 

Telenor kjører 155Mbs på kobber i følge en jeg kjenner på Bravida. Hvor god kvalitet det er på dette, veit jeg ikke. :o

Lenke til kommentar

Kobberlinjen har ikke begrensning, det er overføringsteknoligien som setter begrensningen. På analog telefonlinje så er begrensningen 56kbit på grunn av frekvensen ikke er større.

 

Isdn er et digitalt signal og her er bregrensningen satt av en standard. Totalt får hver kunde tildelt 160kb/s dette fordeles på

2x 64kbit "B-kanaler" Dette er hva vanlige abonenter kan benytte.

1x 16kbit servicekanal som sender informasjon til telenor når du har løftet telefonrøret og da gir sentralen deg en summetone.

1x 16kbit "D kanal" denne benyttes av mange butikker til betalingsterminaler. De bruker et spesielt modem som kalles "mia" modem. Det er her sms'ene som sendes via isdn blir sendt. Normalt blir ikke informasjon på denne linjen tellerskritt belastet.

 

Når en adsl linje kobles i sentralen blir ikke noe filter fjernet. Det som skjer er at linjen blir koblet via en "dslam" og ut på internett via fiber. Dermed unngår linjen å gå via sentralen som bare kan gi isdn og analog hastighet. Ringer du går du via sentralen, bruker du adsl går du via "dslam" og ut på nettet via fiber til en eller annen server, nix whatever..

 

I dag finnes det 54mbit vdsl signal som går via kobberlinje. Dette er den høyeste hastigheten på kobber jeg vet om, kanskje noen andre vet om noe raskere? men her er det begrensninger i form av lengde til sentral (maks 800m)

Telenor har kjørt et vdsl prøveprosjekt i ett par år i sandnes området, det ble her bygget ut fiber noder til mange byggefelt for at kundene skulle komme innenfor de 800 metrene. Dette var veldig kostbart og telenor har foreløbig skrinlagt videre utbygging. Koster jo flesk å bygge ut. pga fiberen.

Lenke til kommentar

Saken her er at det er snakk om bits pr. sek. Om du får 70 så er det litt for mye da du kan få 64 maks med ISDN. Han som fikk 100 med dobbel er en ganske logisk fart i bits pr sek.

 

De fleste FTP-program jeg har vært borti bruker nemlig bits pr sek ikke bytes pr sek. Jeg laster f.eks opp med 900-1300kb/s står det i WS_FTP.

Lenke til kommentar

Feil!

Kobbertråden (linjen) klarer i beste fall 8 megabit pr. sekund. Har du analog eller digital linje er linjen båndbegrenset til 8 kB/s. Når du installerer xDSL skifter Bravida (?) ut en filter i sentralen slik at båndbredden øker betraktelig.

 

Telenor kjører 155Mbs på kobber i følge en jeg kjenner på Bravida. Hvor god kvalitet det er på dette, veit jeg ikke. :o

 

Hei, du!

Kobber tillatter ikke mere en 10mbit per frekvens.

Man kan kjøre datan på flere frekvenser men altså 10mbit blir max når det kommer til kobber, så tror ikke det var noe særlig logiskt =)

Lenke til kommentar
Hei, du!

Kobber tillatter ikke mere en 10mbit per frekvens.

Man kan kjøre datan på flere frekvenser men altså 10mbit blir max når det kommer til kobber, så tror ikke det var noe særlig logiskt =)

 

Hvordan forklarer du feks. VDSL da?

Da kan man kjøre opptil 52mbit over standard kobber.

Lenke til kommentar

begrensningene med kobberkabel kommer ann på hvilket utstyr som sender data. I dag er begrensningen 54kbit/s fordi vdsl teknologien ikke tillater mer. Skal telenor henge med i svingene i framtiden må det bli utviklet bedre løsninger som tillater høyere hastigheter på kobber. Ellers vil kabeltv og fiberleverandører bli for stor konkurent i sentrale områder.

Lenke til kommentar

Legg merke til om det står MB/s (Mega Byte per sekund) eller Mb/s (Mega bit per sekund.

 

Om filen ikke lar seg komprimere (mp3, mpg, avi, zip, rar, ace etc.) så skal max være 64 kBit/s (=8KByte/s)

 

Om filen lar seg komprimere og ISDN-kortet og sentralen til operatøren har kompatible komprimerings-protokoller så skal du kunne sende langt raskere. Dvs. det går fortsatt max 64kbit/s over linja, men når dataene er pakket opp så er det langt mere data.

 

Prøv å måle hastigheten på en veldig stor html eller txt-fil og sammenlign med en liten mp3-fil. (Finn f.eks 2 filer a 1 MB) Hva får du da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...