Gå til innhold

Vifte bråker og stopper av og til:gainward geeforce 6800LE


Tokse

Anbefalte innlegg

zdj-4-s.jpg

 

 

Det er en veldig bråkete vifte. Lydfrekvensen varierer opp og ned. Nå i det siste så har den begynt å bare stoppe av seg selv innimellom (så temperaturen plutselig kan gå i været). Da får jeg den igang igjen ved å dytte på vifta. Jeg har fjernet støv der, men den stopper fortsatt.

 

JEg har en annen type vifte m/kjøler liggende, men det virker som de røde kjøleelementene på skjermkortet står i veien for å få den på plass. Jeg prøvde å fjerne bare viften på skjermkortet ved å skru på noen små skruer der, men fikk det ikke til..kanskje jeg skrudde på feil skruer eller skrujernet var feil... Er det vanlig å bare skru av vifta og sette på en ny? Andre forslag til hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den viften er søppel, ja. Har selv plukket fra hverandre og oljet kjøleren på et Gainward 6800LE etter at den hadde stoppet, men det var et helvetes plunder. De kjøleribbene ser også ut til å sitte godt, så det er en risiko for å ødelegge kortet hvis man forsøker å ta dem av. Jeg ville ha satset på en Zalmann-klone til 40 kroner (levert). Den burde passe og er sikkert god nok til et slikt kort.

Lenke til kommentar
Den viften er søppel, ja. Har selv plukket fra hverandre og oljet kjøleren på et Gainward 6800LE etter at den hadde stoppet, men det var et helvetes plunder. De kjøleribbene ser også ut til å sitte godt, så det er en risiko for å ødelegge kortet hvis man forsøker å ta dem av. Jeg ville ha satset på en Zalmann-klone til 40 kroner (levert). Den burde passe og er sikkert god nok til et slikt kort.

 

OK, er det mulig at den ikke passer tro, at skruefestene ikke er kompatible i forhold til Zalmann-kjøleren...?

Endret av Tokse
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke garantere det 100% at den passer til det aktuelle skjermkortet (å bytte viften på mitt står ennå på programmet), men braketten har hull som passer 6800-serien generelt sett. Skjellformen gjør at den bør gå klar av kjøleribbene på minnet. Kjøleren er forøvrig helt OK. Kanskje ikke like bra som en ekte Zalman VF700, men så er den mye billigere også (jeg ville ikke giddet å spandere mye mer på et såpass gammelt kort). Viftestyring kan gjøres via Rivatuner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...