Gå til innhold

Canon 40d og autofokus


Anbefalte innlegg

Hei

Driver og testet 40d nå vs 20d.

på 40d så sliter jeg med at hvis jeg ønsker og fokusere på et helt rom, så får jeg bare fokus på deler av rommet...

 

f.eks ta bilde av en person, og så blir bakgrunnen uklar.

noen forslag? eller andre som har testet 40d som har hvert borti dette?

 

Testet med kit linse. tatt inne når mørkt ute. med ekstern blitz 430 og org blitz.

på 20d så blir det bedre.

 

hva har jeg oversett?

Endret av cossiest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke meningen å drite ut en fersking, men det ser ikke helt ut som om du er "klar over blender osv", gitt.

 

Autofokus fungerer dersom den gir skarpt plan der det er ment å være. Med andre ord. Fokuserer du på en person, og han blir skarp, så fungerer autofokus. Om bakgrunnen blir uskarp har ingen ting med dette å gjøre.

 

Blenderåpningen derimot, vil påvirke om bakgrunnen blir skarp. Antagelig har du satt kamera på automatikk, og pga lite lys velger den størst mulig blender, som igjen gir kortest mulig skarphetsplan. Hvis du setter kamera over på blenderprioritet, liten blender (=stort tall) tenker jeg du får se noe rart. Men da bør du nok sette fra deg kamera og bruke selvutløser, eller stativ.

 

Og kompendiet som nevnes i linken er ett av stedene du kan lese mer om slikt...

 

(PS: 24-70 er F2.8. Antagelig vil automatikken din gi deg maks blender, og enda kortere fokusplan en kit-linsen.)

Lenke til kommentar

takker for svar :)

Er det ikke mulig og få et "skarpt" bilde av stort\hele området når man tar bilde inne uten stativ?

 

Sitter med en 20d og 40d, og alle innstillinger og linser er likt, men fortsatt stor forskjell. merkelig.

Sikkert noe jeg har glemt i farta :innocent:

 

 

Hvordan er kompakt kamera vs speilrefleks i forhold der? og hvorfor?

Endret av cossiest
Lenke til kommentar
Sitter med en 20d og 40d, og alle innstillinger og linser er likt, men fortsatt stor forskjell. merkelig.

Sikkert noe jeg har glemt i farta :innocent:

 

 

Hvordan er kompakt kamera vs speilrefleks i forhold der? og hvorfor?

 

Iso hastighet spiller også inn på dybdeskarphet i bildet hvis kameraet får velge blenderen selv.

Mere lys gir også større dybdeskarp hvis hvis kameraet får velge blenderen selv.

Det skal da ikke være noe forskjell når alle instillingene er like.

:)

Lenke til kommentar
I og med at det er forskjeller i autofokus modul; så kan det være at 40D velger andre fokuspunkt.

 

Tom

Men bakgrunnen blir akkurat like uskarp, uansett hvilket fokuspunkt som er valgt, og fokus er satt på samme sted.

Men deter jo det som er poenget her. Trådstarter sier at han fokuserer på hele rommet. Det er en veldig stor sannsynlighet at 20D velger et punkt som gir nettopp det; mens 40D velger et annet punkt som da dekker bare deler av rommet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jo, men når trådstarter sier at han har brukt "samme innstillinger" forventer jeg å kunne regne med at han også tenker på fokus. Når han tross alt har 20D og 40D, vil jeg også forvente å kunne regne med at han vet hva forskjellen på lang og kort lukkertid er, og at han også vet hva et fokuspunkt er.

 

Uansett, du kan prøve å aktivere alle fokuspunktene, eller evt. å bytte til det samme fokuspunkt som er brukt på 20D.

 

Jeg regner med at dette er myntet til problemet med at bakgrunn er mer uskarp på 40D enn med 20D.

 

Sitter med en 20d og 40d, og alle innstillinger og linser er likt, men fortsatt stor forskjell. merkelig.

Sikkert noe jeg har glemt i farta.

Forskjellen kan ikke være stor, ei heller kan den være liten.

 

Som sagt regner jeg med at en person med kamerautstyr til godt over 20.000 kroner vet hva er fokuspunkt er. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei

Driver og testet 40d nå vs 20d.

på 40d så sliter jeg med at hvis jeg ønsker og fokusere på et helt rom, så får jeg bare fokus på deler av rommet...

 

f.eks ta bilde av en person, og så blir bakgrunnen uklar.

noen forslag? eller andre som har testet 40d som har hvert borti dette?

 

Testet med kit linse. tatt inne når mørkt ute. med ekstern blitz 430 og org blitz.

på 20d så blir det bedre.

 

hva har jeg oversett?

Prøvd å bruke A-DEP innstillingen på hjulet? Vær oppmerksom at kamera velger blender og lukker selv.

Jeg pleier å bruke A-DEP til "boligsalg" fotografering, du kan enten stille inn Blender på 16 selv, eller kjøre AutoISO og A-DEP. Du får også indikasjon i søkeren på hva kamera definerer som fokuspunkt. Hvis du velger å stille inn blenderen selv, fokuser på noe i forgrunnen (ansiktet) og dereter komponer og ta bildet.

 

Men når jeg har dårlig tid bruker jeg alltid A-DEP.

Endret av 999RLUV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Det er ikke så dramatisk forskjell på Fourthirds og aps-c/dx. Forskjell er det, men ikke så stor som mellom vanlig cropformat og FF, så kompaktkamera er nok det riktige hvis man ønsker veldig stor dybdeskarphet. En Canon G9 er i nesten slr-klasse, og passer mye bedre for mange slr-eiere.

 

Også kan ban bruke den med ekstern blits, slik at det kan bli fine innebilder.

Endret av Slettet-q5ES5fDk
Lenke til kommentar

hehe ja vet hva autofokus og fokus punkter er :)

skal forsøke og få lagt ut noen bilder så dere kan se forksjellen.

 

*Det er ikke så dramatisk forskjell på Fourthirds og aps-c/dx. Forskjell er det, men ikke så stor som mellom vanlig cropformat og FF, så kompaktkamera er nok det riktige hvis man ønsker veldig stor dybdeskarphet. En Canon G9 er i nesten slr-klasse, og passer mye bedre for mange slr-eiere.*

 

-hvis du vil ha alt i et rom skarpt(rellativt skarpt) så kan du kjøpe et kompakt kamera, eller et 4/3 system, da mindre bildebrikke gir større DOF

 

Så det er grunnen til at det blir skarpere med komapkt kamera?

Lenke til kommentar

Ja, det er grunnen til at det blir større dybdeskarphet, men det oppveies til en stor grad av å bruke stativ, lang lukkertid og liten blender på større formater. Det blir nok litt for mye for daglig fotografering for de fleste.

 

Kanskje du blander begrepene litt, men jeg tar sikkert feil om det. For de som ikke vet så kan jeg gjenta noe som vi ofte har opplyst om. Ingen kompaktkameraer er skarpere enn et slr, hvis ikke slr har dårlig objektiv. Jeg opplevde riktignok det da jeg sammenlignet min nye 20D med en Nikon Coolpix 8700 for to og et halvt år siden. Det viste seg at jeg hadde et dårlig eksemplar av et dårlig objektiv, for å si det slik (EF-S 18-55). Med et riktig justert objektiv blir ikke et kompaktkamera skarpere enn et slr, men har som oftest mer digital oppskarping i etterkant. Det er derfor noen tror at bildene er skarpere når man bruker kompakt, siden de glemmer at slr krever litt mer skarping i Photoshop el. lign. før de er ferdige for print. Forlater man default innstillinger av skrarping så kan man få samme effekt fra en slr som et kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...