Gå til innhold

Ved hvilket trykk går Nitrogen over til flytende form?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mye morsommere å lage selv enn å kjøpe da.. Og bor du på studenthybel i Trondheim er det SiT som betaler strømmen allikevel  :wink:
Skal være enig i at det det må være morsommere å lage det selv, og at SiT betaler for strømmen, men de kjøper da ikke peltierelementer, strømforsyninger og vannkjøling for tusner av kroner til deg...
Lenke til kommentar
Kan man ikke bare gå på f.esk Apoteket å kjøpe? :shrug::roll:

Tviler på de har sånnt på apoteket. Se heller etter universiteter, storindustri som bruker elektronmikroskoper, kjemiske fabrikker som på mongstad, eller hos din lokale gass-forhandler. Søk i gule sider (IKKE google for en gangs skyld)

Eller?? Hvordan kan man kjøle ned lufta så mye da??? LOL

Les litt lengre opp i denne tråden så finner du det ut.

Lenke til kommentar

Hadde vært stilig å laget til en peltier løsning som produserte flytende luft!

 

Et problem er at vismut tellurid baserte elementer som vi får kjøpt hos div. webbutikker ikke er laget for ekstreme temperaturer. Virkningsgraden, Z, synker drastisk:

 

ref3.jpg

 

En kombinasjon av kompresorkjøling ( -30 grader ) og peltier element er jo også en løsning.

Lenke til kommentar

Hondaen: Det hadde vært gøy å lage en nitrogen-maskin ja. Jeg ser dog noen større utfordringer når det gjelder å bruke peltier til å gjøle med. (I hvertall om Z i det diagrammet du viste er i lineær målestokk 0-1. Om man skal produsere i veldig liten målestokk (ala 1 liter i døgnet), så kan kansje peltier være løsningen, ellers ser jeg for meg et flertrinns kjøleanlegg med kompressorer i flere trinn.

 

Hmm.. Eller kanskje man skulle slå opp en plass og skaffe seg noen tips som hvordan dette gjøres industriellt før man tenker på å lage en metode selv. (Kjedelig å finne ut at man har gjort dobbeltarbeid, og kanskje kommet frem til en langt dårligere løsning)

 

15000 kroner? Er du sjuk? :)

Man får vel låne/leie beholder av de du kjøper det av vel?

 

Er ikke sjuk jeg... Man må som regel ha en beholder selv, hvem gidder å låne bort den dritdyre beholderen sin?

En vanlig termos til 50 kr burde vel holde i lange baner, som det også ble nevnt tidligere.

De nitrogen-termosene vi ha her på jobben er 30L men jeg aner ikke hva de koster. Til sammenligning får man plass til hele 300L for samme prisen dersom de 50kr-termosene tar 1 L hver. (Det vil nok fordampe litt raskere, men men det er ikke så nøye om man skal bruke nitrogenet samme dagen)
Lenke til kommentar
15000 kroner? Er du sjuk? :)

Man får vel låne/leie beholder av de du kjøper det av vel?

 

Er ikke sjuk jeg... Man må som regel ha en beholder selv, hvem gidder å låne bort den dritdyre beholderen sin?

En vanlig termos til 50 kr burde vel holde i lange baner, som det også ble nevnt tidligere.

 

Mente en sånn stor beholder. Ikke en venlig liten termos.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

jeg kjøpte flytende nitrogen av AGA på forus (stavanger) i forbindelse med et prosjekt i fysikk. Skulle knuse ting, og lage følte is osv....var gøy....men men

tror eg betalte rund 700 for 10 liter.....var md tank oxo da.....men den leverte jeg seff tilbake etter bruk.....

 

 

-- fluxie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...