Gå til innhold

Kjøpt Singstar(play.com) til PS3 til 17.99 pund = ca. kr. 204,- norske kroner? Må eg betale moms?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det alle ser ut til å glemme er:

 

Det er kun når _varen_ har verdi over kr 200,- at det skal betales mva (av vare + frakt) og dermed også fortollingsgebyr. Koster varen eks frakt under 200,- (og det kommer frem i pakkseddel/ faktura), er det ikke noe problem.

play.com har gratis frakt. Gjennstanden koster kr. 17.99= litt over kr. 200

Lenke til kommentar
Eg har nettopp bestilt Singstar til PS3 for 17.99 pund. Eg ser på nettbanken at dei har trekt. kr ca kr. 204 og nokon ører. Det eg lurer på no er om eg må betale moms + gebyrer til posten for dette spillet? Dette spillet er bestil hos PLAY.com i england.

 

Vil Play.com skrive på pakken at den koster 17.99 pund? Eller vil dei nedskrive beløpet med å trekke fra engelse moms?

 

Er det nokon med erfaring?

 

 

Er posten grei når det gjelder denne grensen på kr. 200,-, når den overstiger så lite?

Posten i seg selv er ikke greie i forhold til denne grensen (det har de heller ikke lov til å være; De er lovpålagt å ilegge mva etter gjeldende regler), men det varierer veldig hvor mye de som grovsorterer pakker til fortolling/direkte utsendelse følger med når det er mindre avvik fra grensen for mva-fritak som følge av den gjeldende valutakurs.

 

Forøvrig ligger Singstar PS3-settet under mva-grensa hos Amazon UK (£17 etter at VAT/britisk mva er trukket fra), uheldigvis er fraktprisen for spill derfra ganske høy (fremdeles basert på 'gamledager' da spill primært var PC-spill, og alle kom i store pappesker med en halvkilos brukerveiledning og en kubikkmeter tomrom), totalt £21.98 med frakt.

Lenke til kommentar
Eg har nettopp bestilt Singstar til PS3 for 17.99 pund. Eg ser på nettbanken at dei har trekt. kr ca kr. 204 og nokon ører. Det eg lurer på no er om eg må betale moms + gebyrer til posten for dette spillet? Dette spillet er bestil hos PLAY.com i england.

 

Vil Play.com skrive på pakken at den koster 17.99 pund? Eller vil dei nedskrive beløpet med å trekke fra engelse moms?

 

Er det nokon med erfaring?

 

 

Er posten grei når det gjelder denne grensen på kr. 200,-, når den overstiger så lite?

Posten i seg selv er ikke greie i forhold til denne grensen (det har de heller ikke lov til å være; De er lovpålagt å ilegge mva etter gjeldende regler), men det varierer veldig hvor mye de som grovsorterer pakker til fortolling/direkte utsendelse følger med når det er mindre avvik fra grensen for mva-fritak som følge av den gjeldende valutakurs.

 

Forøvrig ligger Singstar PS3-settet under mva-grensa hos Amazon UK (£17 etter at VAT/britisk mva er trukket fra), uheldigvis er fraktprisen for spill derfra ganske høy (fremdeles basert på 'gamledager' da spill primært var PC-spill, og alle kom i store pappesker med en halvkilos brukerveiledning og en kubikkmeter tomrom), totalt £21.98 med frakt.

No er det jul så det kan hende at dei ikkje gidder å henge seg opp i pakker som ligger på grensen. Eg regner med at dei vil ha vekk så mange pakker som muligt.

Lenke til kommentar
Det skal uansett ikke betales MVA for porto/frakt. Det er kun prisen på gjenstanden som teller. Merk at det ikke er dagens valutakurs som gjelder heller, men kursen til en referansedato.

Hvis frakt er 'gratis' (som hos Play) er den en del av varens verdi i fortollingssammenheng.

Med mindre han har flaks med den som grovsorterer pakka til fortolling eller ikke må han nok belage seg på å betale mva + gebyr.

Lenke til kommentar
Det skal uansett ikke betales MVA for porto/frakt. Det er kun prisen på gjenstanden som teller. Merk at det ikke er dagens valutakurs som gjelder heller, men kursen til en referansedato.

Hvis frakt er 'gratis' (som hos Play) er den en del av varens verdi i fortollingssammenheng.

Med mindre han har flaks med den som grovsorterer pakka til fortolling eller ikke må han nok belage seg på å betale mva + gebyr.

med min flaks så trur eg nok eg må betale moms med gebyrer

Lenke til kommentar
Finnes ikke noe fasitsvar på dette men jeg fikk nylig 2 ulike forsendelser fra play.com med en stykkverdi på 17.99 uten noe som helst moms eller tollgebyr. Tror nok de har en liten margin og ikke er SÅ pirkete. Det er min erfaring. Lykke til.

Spørs om punden var lavere da enn når eg bestilte?

Lenke til kommentar
Finnes ikke noe fasitsvar på dette men jeg fikk nylig 2 ulike forsendelser fra play.com med en stykkverdi på 17.99 uten noe som helst moms eller tollgebyr. Tror nok de har en liten margin og ikke er SÅ pirkete. Det er min erfaring. Lykke til.

Spørs om punden var lavere da enn når eg bestilte?

 

Mine var da 206 per stykk ifølge Tollvesnets sine satser.

 

Og de finner du her: http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/...;epslanguage=NO

Lenke til kommentar
Det skal uansett ikke betales MVA for porto/frakt. Det er kun prisen på gjenstanden som teller. Merk at det ikke er dagens valutakurs som gjelder heller, men kursen til en referansedato.

 

Det er feil. Du skal betale MVA for porto/frakt hvis verdien av varen overstiger 200,-. Så hvis varen koster 199,- og det er 100,- i frakt, så er det ikke MVA. Men hvis varen koster 201,- og det er 100,- i frakt, så skal du betale MVA av 301,- og ikke av 201,-.

 

Nå har det seg slik at play.com oftest sender slike ting i bobleplast-konvolutter, og de blir sjeldent stoppet i tolla. Så med en passe porsjon flaks, så går dette helt greit.

 

-C-

Lenke til kommentar
Jeg bestilte t-skjorter fra Usa. Ble 224 kroner. Måtte betale moms, toll og gebyr jeg gitt. Så det beror litt på flaksen om du blir avkrevd eller ikke.

 

Klær blir som oftest stoppet av tollen :( dessverre.

Men uansett det folk må huske at for varer under 1000,- kan man selv gjøre fortollingen sånn at man slipper gebyret fra posten som tidligere var 150-200 kr.

 

dette kan faktisk også gjøres online på toll.no. kunne man før ihvertfall så får vi se :)

Lenke til kommentar
Jeg bestilte t-skjorter fra Usa. Ble 224 kroner. Måtte betale moms, toll og gebyr jeg gitt. Så det beror litt på flaksen om du blir avkrevd eller ikke.

 

 

Klær er en av de tingene som er tollpliktig i tillegg til .mva.

 

Har bestilt en hel masse fra paly opp igjennom årene, og min erfaring er at har du flaks så går pakka igjennom, har du uflaks så må du betale .mva.

 

Det sureste jeg har vært borti er når filmen kom på 201,40 NOK og ble stoppa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...