Gå til innhold

Får ikke til trådløst nett :(


Rndm

Anbefalte innlegg

Jeg har for ca 2-3 måneder siden kjøpt ett nytt nettverkskort etter at jeg knakk den trådløse usb saken jeg brukte før.

Jeg bruker fortsatt den gamle ruteren, og den er ikke satt opp med no passord.

 

Trådløse nettverkskort: http://psdata.no/ps.asp?it=134655&mlevel=181005

 

Ruter: "sparklan wx 6615 x"

 

Problemet er at jeg ikke får kobla meg på. Jeg har installert driverene til nettverkskortet, og den finner nettverket, vel nettverket dukker opp under lister av nettverk. Det står også at jeg er connected til nettverket, men jeg får ikke internett. Jeg har prøvd å pinge nettsider i cmd ( eks. ping www.vg.no) , men det kommer opp at "Ping-forespørsel kan ikke finne vert www.vg.no . Kontroller navnet og prøv på nytt". Så har jeg prøvd å pinge den direkte til ip'n til www.vg.no men da kommer det "Målverten kan ikke nåes".

 

Bare spør så skal jeg svare så godt jeg kan, kan også poste screenshots hvis det er behov for det.

 

Takk for all hjelp!

Endret av kANarIfuGl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Råder deg til å bytte SSID på router og prøve på nytt. Det kan være en gammel nøkkel som henger igjen i Windows.

Er det endel avstand eller vegger / tak mellom så test PC ved siden av routeren i tilfelle det kan være problemer med støy.

 

 

Jeg er ikke sikker på hva SSID er for no eller hvordan jeg får bytta det.

 

Har forresten tatt strømmen på både modem og ruter, og har formatert windows etter jeg kjøpte nettverkskortet.

Det er heller ikke noe galt med selve trådløse ettersom jeg kommer på nett med bærbar pc.

 

Når jeg trykker ipconfig så kommer dette opp:

 

 

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Medietilstand . .. . . . .. . . .. : medium frakoblet

Ethernet-kort Trådløs nettverkstilkobling 3:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks

Automatisk kofigurasjon av IP-adresse . . .: 169.254.41.41

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.0.0

Standard Gateway . . . . . . . :

 

 

Det kommer opp beskjed om at jeg er koblet til nettverket.

 

trenger hjelp...

Lenke til kommentar

Du er koblet til nettverket, men mottar ikke data fra det. En slik 169.xxx adresse betyr at du ikke får tildelt ipadresse fra nettverkskortet. Hvis du ser etter så får du heller ikke tildelt standard gateway (internett gateway).

Kan problemet være at du har feil kryptering eller overføringshastighet?

Sjekk også om du har noen feilmeldinger på hardware (kontrollpanel, system, maskinvare, enhetsbehandling).

Lenke til kommentar
Du er koblet til nettverket, men mottar ikke data fra det. En slik 169.xxx adresse betyr at du ikke får tildelt ipadresse fra nettverkskortet. Hvis du ser etter så får du heller ikke tildelt standard gateway (internett gateway).

Kan problemet være at du har feil kryptering eller overføringshastighet?

Sjekk også om du har noen feilmeldinger på hardware (kontrollpanel, system, maskinvare, enhetsbehandling).

 

 

Viss feil kryptering eller overføringshastighet, skal jeg endre det da? hvordan gjør man i såfall dette?

fikk forresten ikke noe feilmelding på hardware...

Lenke til kommentar

Programmet som du bruker til trådløskortet skal ha et ikon nederst til høyre (ved klokken i Windows).

Velg og åpne det for å sette parametre. For sikkerhets skyld kan du også kjøre Winsockfix det kan fikse tilkoblingproblemer ved kablet eller trådløst nettverk.

Du kan også resette routeren (vanligvis så stikker man en pennespiss inn i et lite hull bak i ca 10 sek).

Lenke til kommentar

Takker for tålmodigheten din :D

 

Jeg har resetta ruteren og slikt, men den vil ikke motta ip fra nettverket mitt... kan ikke skjønne det ettersom det kommer opp under lista over nettverk.

 

hvordan setter jeg parametre? hva er det :p kan godt ta screenshots av programmet for å hjelpe deg hjelpe meg ;)

 

Det programmet du sendte link til funket ikke helt heller, det kommer opp feilbeskjed:

 

"winsock.exe er ikke et gyldig win32-program"

Lenke til kommentar

Jeg kjørte winsockfix to ganger her nå og det gikk fint. Prøv å last ned programmet en gang til for sikkerhets skyld.

(BTW Jeg har standard Win-XP-pro 32bits)

 

Noen screenshots hadde vært fint, kanskje det går an å se noe problem. Du kan trolig finne settings via ikon nede til høyre. Sjekk også at det ikke er noen feilmelding på enhetsbehandling. (kontrollpanel, system, maskinvare, enhetsbehandling).

Lenke til kommentar

Hmmm veldig rart, ser du har en 169.* adresse og ikke noe gateway.

 

Ting du kan prøve (hvis du har XP som jeg er mest kjent med)

 

- Høyreklikke det ikonet til nettverkskortet på oppgavelinjen ved siden av klokken- og velge "Use Windows configuration" eller noe sånt - har du det valget? Da skal Windows selv styre oppkoblingen...

 

- Evt. bruke veiviseren i Windows til å lage en ny kobling (Opprett ny kobling i Nettverktsilkoblinger) - da kan det hende at den klarer å detektere nettet riktig.

 

Ser jo virkelig ut som du er tilkoblet - sikkert at du ikke kjører noe som helst brannmur altså? Og at du ikke har noe mac-adresse-sikkerhet på ruteren som begrenser det når du har fått nytt trådløstkort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...