Gå til innhold

Korleis lage Gateway/Forwarder?


Anbefalte innlegg

Eg har ein Linux maskin som skal bruke Nist Net for å styre lasten i nettverket.

 

Det skal eg gjøre med ein maskin som har to nettverkskort. Eg har satt opp begge to og dei ser ut til å fungere nesten.

 

Maskin 1 ser sånn ut:

eth0 har ip range 192.168.1.2, denne fungerer utmerka og eg kan pinge heile nettverket. Denne får ipadresse av ein anna DHCP server

eth1 har ip 10.0.0.1 og er statisk.

 

Maskin to har ett nettverkskort og ip 10.0.0.2, denne greier ikke å pinge 10.0.0.1

Men maskin 1 greier å pinge maskin 2.

Alle brannmurer er av!

 

Dette er så langt eg har komt nå dei siste 4 timane.

 

Er det noen spessielle ruting innstillinger?

Som Gateway/Broadcast addresse så har eg satt 10.0.0.1 på begge 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom ett skritt nærmere med denne kommandoen

 

# iptables --table nat --append POSTROUTING --out-interface eth0 -j MASQUERADE
# iptables --append FORWARD --in-interface eth1 -j ACCEPT

 

Nokon som veit kva den gjør?

 

Nå greier eg å pinge begge veier osv, men maskina som skal være ruter får ikkje kontakt med andre i nettverket, men dei andre i nettverket for kontakt med den maskina. Maskina som er ruter greier allikvaell å surfe på nettet.

Lenke til kommentar

takk for tipset, men det ser ikkje ut som det blir nokon forskjell. Maskin 2 greier å pinge maskin 1 som har ip 10.0.0.1 og 192.168.1.2, men ikkje maskin 3, 4 eller 5 som har ip 192.168.1.3-5

 

Er utroleg vanskeleg å finne skikkeleg dokumentasjon på dette. Har blant anna brukt altfor mange timer på å få til ipchains som er visstnok depricated? :p

Lenke til kommentar
Kom ett skritt nærmere med denne kommandoen

 

# iptables --table nat --append POSTROUTING --out-interface eth0 -j MASQUERADE
# iptables --append FORWARD --in-interface eth1 -j ACCEPT

 

Nokon som veit kva den gjør?

Den første legger til en regel i postrouting kjeden (chain) i nat tabellen som sier at alt som skal ut på eth0 (ihht. lokal routing tabell) går til target "masquerade" (dvs. NAT, som endrer source ip til ip adr. til eth0).

 

Den andre legger til en regel i forward kjeden som sier at alt som kommer inn på eth1 og skal forwardes (over på et annet interface) skal aksepteres.

 

Det du antakelig i alle fall mangler (tror jeg - husker ikke alt dette i hodet) er en tilsvarende forward for pakker fra eth0 (og som skal ut på eth1), f.eks.:

iptables -A FORWARD -i eth0 -d 10.0.0.0/255.255.255.0 -j ACCEPT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...