Gå til innhold

Blåskjerm med flett nye OCZ Gold 6400/800.


kjetilfb

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Først og fremst - hvis denne posten skulle vært i "Maskinen virker ikke" - så må den gjerne flyttes. Var usikker.

 

Problemet er nemlig minnrelatert.

 

Kjører følgende oppsett:

 

ASUS P5KSE

E6850 @ 3.0

RAPTOR 10.000rpm 150gb

XFX 8800 GTS 320

Vista Ultimate 32-bit

 

Tidligere kjørte jeg Crucial DDR2 667, men hadde en annen PC som trengte minne - så jeg bestemte meg for å kjøpe nytt til denne maskinen. Gikk for disse

 

Maskinen booter fint og jeg merker marginalt bedre framerate (+2-3) i et par spill. Får ikke testa dem stort, for blåskjermen dukker fort opp. Noen ganger i spill, andre ganger ved normal windowsbruk (surfing, office, Photoshop).

 

Jeg sender dem tilbake til nettbutikken jeg har fått dem fra, ettersom det tydeligvis er noe galt med dem. De innvilger retur, og sender nye. Setter disse inn, og etter et kvarters tid kommer samme problemet.

 

Er jeg bare ekstremt uheldig, eller er det something i am missing?

 

Legger til at maskinen har kjørt knirkefritt i mellomtiden med de gamle crucial-brikkene.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du volten på auto?

De nye brikkene dine krever mere volt enn de gamle.

Nye 1.95 Gamle 1.8

Men det har du sikkert sjekka.

 

Nei, det har jeg faktisk ikke sjekket.

 

Rota rundt i BIOS, men er grønn bak ørene på Voltage-fikling. Fant ikke en dritt i BIOS, ettersom biosen som hører til mitt hovedkort er litt "strippa". :|

 

Noe peil på hvor jeg finner det?

 

takk for svar, forresten.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Hvis du setter AI Overclocking til manual i bios tror jeg volt innstillinge kommer frem

 

Har du overklokka cpu?Burde jo kjøre på 333mhz

Kanskje en bios opdatering vil rette på det ellers må du sette det manuelt.

Kan jo være derfor du får blåskjerm,prøv å sette de til 667.

Endret av lommerusk
Lenke til kommentar
Hvis du setter AI Overclocking til manual i bios tror jeg volt innstillinge kommer frem

 

Var nettopp inne i BIOS og rotet.. Fant ikke AI overclocking. Fant en asus O.C utility. Den ga meg et vindu og ba meg sette inn en floppy for å loade enten preset 1 eller 2. Jeg har ikke noe floppydrive engang..

 

Skal gå inn og se en gang til.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Det står under Advanced-> Jumperfree Configuration

 

Fant det tilslutt, hjertelig takk for hjelpen! :)

 

Mikset og trikset litt, ser dette riktig ut?

 

Det som bekymrer meg at er CPU-Z fortsatt viser brikkene som "PC2 6400 400mhz".

 

Må forøvrig beklage bildekvaliteten, er begrenset med print-screen i bios, og ixuset lå nærmere enn speilreflekset. ;)

 

mvh

kjetilfb

post-91311-1196728125_thumb.jpg

Lenke til kommentar

DRAM frequency skal være 400MHz hvis du ikke overklokker rammen. 400*2 = 800

 

Eh, så at jeg kunne eksportere ut html-rapport fra cpu-z, så får dere se selv.. :roll:

 

mvh

kjetilfb

 

Alt ser helt normalt ut.

 

 

Jeg har selv problemer med å kjøre 4*1024mb OCZ ram på mitt P5k-E, tror at ocz kan ha problemer med kompatabiliteten. prøv med 2 eller 3 brikker.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar
DRAM frequency skal være 400MHz hvis du ikke overklokker rammen. 400*2 = 800

 

Eh, så at jeg kunne eksportere ut html-rapport fra cpu-z, så får dere se selv.. :roll:

 

mvh

kjetilfb

 

Alt ser helt normalt ut.

 

Fine poteter! Det var det jeg ville høre. Tenkte ikke på den DDR2-greia.. - Det er slikt jeg vet, men ikke tenker på.

 

Takk for hjelpen! :)

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Hejsan,

 

Har du fortfarande samma problem efter att du fick sätta volt till 1.95?

Det kan hända, sedan ditt kort inte har Northbridge volt justeringar, att du må köra ram i DDR667 sedan du har 4 brickor. Har du senaste bioset?

 

Hei - ja, jeg har fortsatt problemer. Følgende er oppdaget:

 

Maskinen kjører svært stabilt med +0.15V på DDRAM. Ingen blåskjermer, og merkbar ytelsesøkning i 3Dmark. Problemer kommer når jeg rebooter maskinen, plutselig finner den ikke skjermen, (analog, digital, analog, digital osv. deretter Check Signal Cable). Tar jeg ut to minnebrikker funker den fint igjen. Jeg klarer tilslutt å få bilde på skjermen (1 av 12 ganger kanskje), men da med feilmeldingen;

 

Overclocking failed!

Press F1 to enter setup

Press F2 to load default values and continue.

 

Default values er selvfølgelig 1.8V.. :|

 

Forøvrig så har jeg sett at jeg har noe northbridge greier i BIOS, men har ikke peil på hva det er.. Enlighten me. ;)

 

Kjører Vista ultimate, men vurderer å gå tilbake til XP Pro etter alt rotet, for å se om det kan hjelpe.

 

Forslag?

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Alt ser helt normalt ut.

 

 

Jeg har selv problemer med å kjøre 4*1024mb OCZ ram på mitt P5k-E, tror at ocz kan ha problemer med kompatabiliteten. prøv med 2 eller 3 brikker.

 

Har selv problemer på mitt Asus Striker Extreme hovedkort, får ikke skjermbilde opp en gang.. når jeg setter inn den fjerde OCZ 6400 brikken... dvs.. jeg får til 3GB, booter med POST melding og alt. Men når jeg setter inn den 4de brikken... får jeg ikke bilde... og det kan også ha seg at det piper som f*** av hovedkortet.

Lenke til kommentar
Alt ser helt normalt ut.

 

 

Jeg har selv problemer med å kjøre 4*1024mb OCZ ram på mitt P5k-E, tror at ocz kan ha problemer med kompatabiliteten. prøv med 2 eller 3 brikker.

 

Har selv problemer på mitt Asus Striker Extreme hovedkort, får ikke skjermbilde opp en gang.. når jeg setter inn den fjerde OCZ 6400 brikken... dvs.. jeg får til 3GB, booter med POST melding og alt. Men når jeg setter inn den 4de brikken... får jeg ikke bilde... og det kan også ha seg at det piper som f*** av hovedkortet.

 

Piping har jeg vært borti før, og det er som regel grunnet feil på hardware, eller at hardware ikke er festet skikkelig. I manualen til HK'et ser du hva de ulike pipesekvensene betyr.

 

Jeg prata med en kyndig kar i dag som nevnte at en update til Vista kan hjelpe på 4 gb problematikken, men jeg synes det er merkelig iom at den starter brillefint med mine 4 gb Corsair brikker, men ikke med OCZ brikkene.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...