Gå til innhold

Sette sammen en stasjonær. Budsjett=ca 30000,-


Anbefalte innlegg

Har fått godkjent innkjøp av sterk stasjonær av jobben. Driver med komplisert 3D tegning og illustrasjoner så det er enorme krav til maskinen. Skal stå hjemme, så den skal også fungere som en spill-pc.

Helst fra komplett.no

 

Har ingen spesifike krav da jeg aldri har satt sammen noen pc før, men har noen generelle krav:

 

- Kan godt være vannkjølt hvis det senker støy

- Vil ha minst 4 gb ram, gjerne mer

- Den beste prosessoren og skjermkort man får. (sånn ca)

- Skal være slik at den er bra i mange år framover

- Mus, tastatur og skjerm velger jeg selv

- 2x 750gb harddisker

- 2 stk dvd/cd brennere

- Utseende på kabinettet er absolutt uvensentlig

 

Lest litt her og den nye 8800 kortet kommer ut i midten av desember? Venter med å kjøpe til det kommer ut.

 

Hvis noen kyndige har lyst til å hjelpe meg med å sette sammen en pc hadde det vært utrolig flott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handlevogn

Her har du ett spinnvilt oppsett. Kraftig overdrevet spør du meg ;) Men over til fakta, med dette kan du dra hva som helst, og kjøre kraftige 3D programmer med god ytelse. Du finner knapt nok bedre pc til privatbruk. Men noe du bør tenke over er at snart kommer GeForce 9xxx serien, med DX 10.1. Kan være greit å vente til det og vurdere å bytte HK også.

Lenke til kommentar

Komplett.no har en egen kategori for CAD/CAM-skjermkort, og det var vel kanskje her du skulle sett dersom du skal ha en jobbmaskin.

 

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10484

 

 

Men så vil jo du sikkert spille også, og da vet jeg ikke hvordan de kortene fungerer. Vet heller ikke hva som gjør at disse kortene er mer egnet for CAD-tegning, men det dyreste kortet koster 178.000,- så noe må det jo være :wow:

Lenke til kommentar
Har fått godkjent innkjøp av sterk stasjonær av jobben. Driver med komplisert 3D tegning og illustrasjoner så det er enorme krav til maskinen. Skal stå hjemme, så den skal også fungere som en spill-pc.

Helst fra komplett.no

 

Har ingen spesifike krav da jeg aldri har satt sammen noen pc før, men har noen generelle krav:

 

- Kan godt være vannkjølt hvis det senker støy

- Vil ha minst 4 gb ram, gjerne mer

- Den beste prosessoren og skjermkort man får. (sånn ca)

- Skal være slik at den er bra i mange år framover

- Mus, tastatur og skjerm velger jeg selv

- 2x 750gb harddisker

- 2 stk dvd/cd brennere

- Utseende på kabinettet er absolutt uvensentlig

 

Lest litt her og den nye 8800 kortet kommer ut i midten av desember? Venter med å kjøpe til det kommer ut.

 

Hvis noen kyndige har lyst til å hjelpe meg med å sette sammen en pc hadde det vært utrolig flott.

 

Når du skal bruke maskinen til CAD/CAM kan du (nesten) glemme gaming kortene. Skal du ha skikkelig ytelse må du over på spesialkortene. Da mister du dessverre det meste av spill ytelse. Dette er to grafikk løsninger som er lite kompatible dersom du faktisk krever ekstrem ytelse.

Se Nvidia's tabell over ytelse og egenskaper: http://www.nvidia.com/object/IO_11761.html

Googler du litt finner du at 8800GTX slåss med FX1500 på ytelse. Ultra high end kortet FX3500 skulle ligge i din prisklasse: 8500

Slevsagt kan du sjekke om en SLI/CF løsning med GTX kan konkurere men jeg tviler.

 

Jeg antar du skal kjøre dette på 64bit OS, ellers er det lite vits i mer enn 3GB (4 2x2GB for dual channel)

Du bør også vurdere noen raske raptor eller SCSI disker til slikt bruk. Store tegninger tar tid å laste. Et par 15krpm disker i Raid0 gjør sikkert susen.

Så kan du bruke en av 750G diskene til backup.

 

Jeg har ingen gode forslag til komplette oppsett men kikk litt rundt på leverandører av arbeidstasjoner. Selv var jeg innom Dell og fannt at flere brukte typisk server utstyr som SAS disker og Xenon CPUer.

 

Å bruke opp 30k er hvertfall ingen sak når man snakker om proff arbeidstasjon.

Lenke til kommentar

Takk for mange tips. Bar fyr løs videre om det er noen som har flere meninger.

 

Det største valget slik jeg forstår, ligger i om jeg skal ha cad eller gamingkort. Der er jeg veldig usikker selv, men siden jeg skal betale 10k på denne selv blir det nok til at jeg tar med 2 gode gamingkort og håpe det gir tilfredstillende ytelse på cad fronten. Dette må jeg uansett sette meg mer inn i.

 

Angående skjermer så får jeg 2 stk 24" av jobben. Det er det samme som jeg bruker på jobben og er kjempefint å jobbe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...