Gå til innhold

Intel to-/firekjerne + 8GB ram. Fungerer dette bra?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett meg ut en oppgradering til hjemme-PCen og lurer på om dette vil fungere bra sammen.

 

2 sett med Kingston DDR2-667 4096 MB (2 x 2048 MB) 2x 628 kr

2 sett med OCZ DDR2 PC2-6400 Vista Upgrade 4GB-Kit (2x2048MB) 2x 805 kr

Zalman CNPS9500LED 348 kr

Gigabyte GA-P35C-DS3R 799 kr

Intel Pentium E2200 629 kr

SUM: 3386 kr

 

Skjermkort, PSU og alt annet har jeg fra før.

 

Det jeg spesielt lurer på er:

 

1. Går det bra med tanke på multiplikatorer og dividender om jeg overklokker hovedkortet til 1333 FSB og kombinerer det med DDR2-800 på original hastighet? Altså 5:3 hastighetsforhold.

 

2. Er det sannsynlig at jeg klarer å få CPUen opp fra 800 til 1333FSB med god luftkjøling og litt økt spenning? Altså fra 2,2 GHz til 3,66 GHz?

 

3. Vil det fungere greit med 8GB ram (4*2GB DDR2-800) på dette hovedkortet?

 

4. Kan dere anbefale en billigere kjøler som er omtrent like stille og effektiv?

 

5. Med tanke på senere oppgraderinger (Q9450), hvor høy FSB kan jeg forvente å klare med dette hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan slite litt med punkt 5. Opp til 1333FSB går nok helt fint siden FSB:RAM her kan stå på 1:1 noe som alle HK takler helt fint. Q9450 kjører 1333FSB så der kan det bli litt problemer med tanke på overklokking. Har sett ganske mange HK der RAM ikke kan settes lavere enn FSB hastigheten. Gigabyte manualen inneholder kanskje litt info om slikt:

 

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...mp;FileID=17965

Lenke til kommentar

Mar: Ok, så jeg bør bytte ut minnet med DDR2-800? Det skal gå greit. Det koster jo ikke så mye ekstra. Jeg redigerer førsteinnlegget for å ta med den endringen.

 

jimmydandy: Jeg skal endre tittelen til to/fire-kjerne siden tråden handler om begge deler. Først en tokjerne, deretter oppgradering til firekjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...