Gå til innhold

Dualboot, disk D synes i vista, men ikke xp


Megern

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ordnet meg en dualboot nå med vista og xp. Hadde vista fra før og instalerte xp. Jeg har et noe merkelig problem med at jeg ikke ser disk D i xp, men jeg ser den i vista. Jeg skal laste opp et bilde i xp etter jeg har posta. Det står GPT-beskyttelsespartisjon i xp i enhetsbehandling (tror jeg det heter) på disk D. Jeg vil gjerne nå D disken min i xp også. Dette ble litt surrete føler jeg, så spør vis det er noe som jeg ikke klarte å forklare godt nok.

 

 

post-108748-1196629998_thumb.jpg

post-108748-1196630062_thumb.jpg

Edit

post-108748-1196630540_thumb.jpg

post-108748-1196630549_thumb.jpg

Endret av Megern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel local disk = G som er din Vista disk/partisjon.

På min dual boot er også Vista installert på extended part.

I XP må du muligens tildele stasjons bokstav til den via disk management.

C er vista disken min, G er xp partisjonen. Skal se om jeg får lagt til noen stasjon bokstav, er ikke så god på dette. Takk for svar

 

Edit: Hvordan for jeg lagt til en stasjons bokstav :blush:

Endret av Megern
Lenke til kommentar

Da må du installere Vista som en MBR partisjon ( ikke GPT ) .

Bruk også unike labler på partisjonene dine , bokstaver bytter om mellom OSene.

Når du booter Vista er partisjonen aut. C: selv om det er en annen partisjon egentlig (gjøres av Vista bootloaderen)

Er XP installert først på en basic volume MBR vil Vista installere seg som extended partisjon .

Primary basic partisjon nr. 1 vil være boot/system for begge OS.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Da må du installere Vista som en MBR partisjon ( ikke GPT ) .

Så den eneste løsningen for meg er å instalere vista på nytt. Trodde ikke at det skulle ha noe å si når det er vista som er på C disken og jeg ikke får sett D.

 

Edit: D disken er bare en lagrings disk der jeg lagrer alt "crap". Den bare formaterer jeg støtt og stadig.

Endret av Megern
Lenke til kommentar
14.

Can the 32-bit version of Windows XP read, write, and boot from GPT disks?

No. The 32-bit version will see only the Protective MBR. The EE partition will not be mounted or otherwise exposed to application software.

Så hvordan endrer jeg disken fra GPT til MBR, må jeg formatere den?

Takker for svar så langt, tror jeg begynner å nøste ting sammen her.

Lenke til kommentar

Jeg har 3 OS på maskinen jeg skriver fra alle 3 installert på hver sin partisjon/disk.Ikke noen i extended lengre .

1) Windows XP Pro

2)Vista 32Bits

1+2 på disk 2

3)Vista 64Bits

3 på disk 1

Alle partisjoner er navngitt - se bilde .

Som sagt navngi partisjonene så blir det enklere både under OS Install og etterpå via explorer og disk management.

post-35394-1196631373_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har 3 OS på maskinen jeg skriver fra alle 3 installert på hver sin partisjon/disk.Ikke noen i extended lengre .

1) Windows XP Pro

2)Vista 32Bits

1+2 på disk 2

3)Vista 64Bits

3 på disk 1

Alle partisjoner er navngitt - se bilde .

Som sagt navngi partisjonene så blir det enklere både under OS Install og etterpå via explorer og disk management.

Takker. Skal gi dem egne navn jeg.

Lenke til kommentar
14.

Can the 32-bit version of Windows XP read, write, and boot from GPT disks?

No. The 32-bit version will see only the Protective MBR. The EE partition will not be mounted or otherwise exposed to application software.

Så hvordan endrer jeg disken fra GPT til MBR, må jeg formatere den?

Takker for svar så langt, tror jeg begynner å nøste ting sammen her.

 

 

Du må behandle disken fra Vista. Og ikke bare formatere, du sletter alt og convertere til basic, før du partitionere og formatere.

Fra diskbehandling i Vista, skal du høyreklikke på venstre siden etter du har slettet partitionene, der det står disk nr.

Lenke til kommentar
14.

Can the 32-bit version of Windows XP read, write, and boot from GPT disks?

No. The 32-bit version will see only the Protective MBR. The EE partition will not be mounted or otherwise exposed to application software.

Så hvordan endrer jeg disken fra GPT til MBR, må jeg formatere den?

Takker for svar så langt, tror jeg begynner å nøste ting sammen her.

 

 

Du må behandle disken fra Vista. Og ikke bare formatere, du sletter alt og convertere til basic, før du partitionere og formatere.

Fra diskbehandling i Vista, skal du høyreklikke på venstre siden etter du har slettet partitionene, der det står disk nr.

Takk for at du/dere hjelper meg, men jeg klarer ikke dette. Jeg er veldig dårlig når det gjelder harddisker og lagringsmedier. Tror du at du kan gi en mer detaljert forklaring, eller en link til en guide. Skjønner godt vis dere synes dette blir irriterende, men jeg får det ikke til.

Endret av Megern
Lenke til kommentar

Helt riktig----sovn og skole først. :)

 

edit:

hehe, måtte tenke litt (siden du sa at du får det ikke til) mens du sover, siden du kanskje ikke vil få alternativet om å konvertere fra diskbehandling. (vista ver.)

dvs handling nr 2.

 

Da skal du:

-klikk på… All programms

-klikk… accessories

-høyre klikk på.. command prompt.. og velg …run as admin…

-skrive… diskpart

-skrive…list disk—da skal du se at disken din står merket med * under gpt, og at denne er som …disk 1

-skrive…select disk 1

-skrive…convert mbr

 

alt 2

-skrive…clean... og ikke convert mbr.

Alt nr 2 vil gjøre at når du går tilbake til Diskbehandling, vil disk 1 står som ikke initialisert.

Hvis du da velger å initialisere med å høyreklikk på disk 1, vil du komme dit, hvor du kan velge om du skal intialisere som MBR eller som GPT disk.

Slik vil du kunne se bedre hvordan dette fungerer og få en bedre forståelse av det.

 

Clean.. commando fra Diskpart, gjør at en disk renses for mbr, og det er det samme som om du montere en helt fersk disk.

 

Hvis du skriver….clean all…vil det ta litt tid, fordi da renses disken fulstendig.

 

Når det gjelder commando …select… etterfulgt med disk nr eller partition nr eller volume nr, vil det medføre at du retter focus på det du skal arbeide med.

 

Select disk 1, retter focus på Disk 1.

Hvis du da skriver…list disk…igjen, etter ..select..vil du se at disken 1 er markert med * på venstre siden.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...