Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips til ny router


Anbefalte innlegg

Har en Dlin router nå som jeg er veldig misfornøyd med. Har hatt den en go stund, men det driver hele tiden å henger seg opp. Slik at jeg må ned i kjellern og resete den for at den skal sende signaler igjen.

 

Noen som har noe bra forslag til en ny trådløs router jeg kan kjøpe meg?

 

Krav:

- Må være tråd løs

- Må være enkel å sette opp, ikke alt for mye kødd

- Må være stabil og til å stole på

- Må ikke koste for mye

- Må ha minst 4 vanlige internett kabel inganger i tillegg til at den er trådløs

 

Noen tips?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DGL-4300 er den mest stabile du finner i lav prisklasse tror jeg.

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

Den tåler ca 180 forbindelser mens DIR-655 tåler over 200.

Skal du ha en billigst mulig router som er brukbar så har du WHR-HP-G54

https://prisguiden.no/fritekst_sok....=&pricemax=

Den tåler over 60 forbindelser mot nettet.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

De vil nok (med en stabil firmware) være mer stabil/være raskere ved bruk av bittorrent osv pga kraftigere cpu osv (og sannsynligvis mer minne.

Den siste er vel også en 802.11n router, så den har muligheten til å overhøre på n-nettet som er mye raskere (om klienten også har "n-kort")

Begge routerene har god routing kapasitet.

Lenke til kommentar

Enig med siste, jeg har to stk WRT54GL, den siste i Wireless Ethernet Bridge-modus. Da slipper jeg trådløst kort i PCen og problemer med lag/spikes i spilling, web-tv og så videre.

 

Hadde også DD-WRT, men kjører nå Tomato og synes den er mer stabil og litt enklere.

Uansett er det jo enkelt å prøve forskjellig firmware og så satse på det som fungerer best for deg.

 

Ruteren er helt topp ihvertfall. :thumbup:

Endret av maheath
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg går for linksys.

 

Men en ting jeg lurer på: jeg har nå et Dlink Airplus DWL-520+ Wireless PCI adapter i pcen min oppe som kobles trådløs til routeren nede, vil det forsatt funke hvis jeg kjøper linksys? slik at jeg slipper nytt trådløst nettverskkort oppe.

 

Og når sony123 sier flashe med DD-WRT firmware, hva er det? hva er det man gjør? og er det vanskelig?

Lenke til kommentar

Ja gjør det. :thumbup:

 

Og det du gjør når du flasher med annen programvare er å bytte ut programmene inni den som "styrer" selve routeren. Det er ikke vanskelig men du må vite hva du gjør, tar du feil versjon så kan ruteren bli totalt ødelagt. DD-WRT er bare ett av flere, Tomato er et annet (som jeg foretrekker). Hvis du ikke er så avansert kan du jo se om ruteren funker fint slik som den er i utganspunktet.

 

Du kan jo lese litt her mens du venter: http://www.linksysinfo.org/forums/index.php

 

Og den skal virke fint med trådløskortet ditt, alle støtter samme standard. Jeg hadde et DWL-G510 som funket helt greit.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med de to routerne er de brukervennlige? er det sånn at jeg, som relativt rookie på området, klarer å sette de opp uten problemer? er det bare å sette inn kabla på riktig sted og slå de på så funker de? kanskje innstalere en cd med programvare eller no.. Eller er det sånn at man må være ekspert for å få det til?

Lenke til kommentar
Hvordan er det med de to routerne er de brukervennlige? er det sånn at jeg, som relativt rookie på området, klarer å sette de opp uten problemer? er det bare å sette inn kabla på riktig sted og slå de på så funker de? kanskje innstalere en cd med programvare eller no.. Eller er det sånn at man må være ekspert for å få det til?

 

Ikke kjør i gang noe openwrt osv da i hvert fall. Stabile er de fleste routere.

Lenke til kommentar
Har en Dlin router nå som jeg er veldig misfornøyd med. Har hatt den en go stund, men det driver hele tiden å henger seg opp. Slik at jeg må ned i kjellern og resete den for at den skal sende signaler igjen.

 

Noen som har noe bra forslag til en ny trådløs router jeg kan kjøpe meg?

 

Krav:

- Må være tråd løs

- Må være enkel å sette opp, ikke alt for mye kødd

- Må være stabil og til å stole på

- Må ikke koste for mye

- Må ha minst 4 vanlige internett kabel inganger i tillegg til at den er trådløs

 

Noen tips?

 

 

se itavisen.no så trykker du tester deretter søker du linksys. da kommer det opp en test dem hadde i september.

Tror ikke det er mange rutere som slår den. 6 av 6. og 10 av 10...

 

Har kjøpt en slikt, og har ikke hatt nede tid i det hele tatt siden jeg bytta ruter..

 

vi snakker om wrt350n versjon2.

 

Mvh

Judas06

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...