Gå til innhold

Linsevalg til Nikon D300


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nikon D300 er på vei, og jeg er usikker på linsevalg, skal jeg kjøpe 28-200VR eller 17-55 F2.8?

 

Primært bruksområde er hverdagsfotografering av familie og mer sportslig rettede aktiviteter, med andre ord motiver som beveger seg i større eller mindre grad både innendørs og utendørs. Jeg har tidligere heller ikke savnet kraftigere zoom enn standardområdet, men ser jo at det kan være bra i endel situasjoner.

 

Min konklusjon er at mitt bruksområde ikke nyttegjør seg VR og at lavlysegenskaper er viktigst, å således er 2.8-linsa det åpnebare valget. Noen som kan hjelpe meg med valget?

 

Sitter for tiden litt klønete til ift fysiske butikker, noen som kan peke til et bilde av disse to linsene ved siden av hverandre slik at jeg kan få et inntrykk av størrelsesforholdet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp flere objektiver :)

 

18-200 VR er en en grei linse til sitt bruk. Dog er jeg av den formening av d300 brukeren er kanskje litt mer krevende av kvaliteten på sine objektiver og av den grunn aldri har en slik linse på slik kremutstyr. 18-200 VR er en løsning for den mindre kresne brukeren.

 

Kjøp en 17-55 f2.8 (selv henter jeg min på lørdag) i første omgang du. Det er bedre å kjøpe Nikon D40x med en 17-55 enn en d300 med en 18-200 vr....

Lenke til kommentar
Min konklusjon er at mitt bruksområde ikke nyttegjør seg VR og at lavlysegenskaper er viktigst, å således er 2.8-linsa det åpnebare valget. Noen som kan hjelpe meg med valget?
Har du råd, kjøp 17-55. Det er en helt, helt annen klasse på objektivet. Ønsker du å spare noen kroner, kommer det trolig en del slike på bruktmarkedet nå, siden mange D2Xs-eiere har anskaffet D3, og trenger FX-kompatible objektiver (trolig mange av de samme som solgte sine 17-35 f/2.8 for noen år siden). Så kan du kjøpe et annet rimelig teleobjektiv til de gangene du trenger det, 55-200VR er hederlig nok i så måte - selv om det er rimelig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...