Gå til innhold

[Worklog] - GSM-cellesniffekoffert


Anbefalte innlegg

Aner ikke hva den kostet meg (har egentlig ikke lyst å vite det - særlig siden min pvr røyk i kveld og jeg nå må bestille nytt hovedkort prosessor og ram) :D GPS-modulen kjøpte jeg på Elfa her i Oslo og kostet under 300 kr. Det jeg bestilte fra Kina var en TLL<->RS232 signalkonverter. Den kostet hele 6$ :)

 

Mål: 25x15x10 ca

Vekt: ca 2kg

 

Den hadde nok veid langt mindre om jeg hadde funnet en aluminiums boks som passet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størrelsen var da ikke ille. Kanskje ikke direkte kompakt, men langt mindre enn hva jeg forventet etter å ha studert bildene. Kanskje et års tid med testing får deg til å lage en v3 der målet er å gjøre alt mindre og forbedre eventuelle svakheter? Bare optimal lengde på kablene kan gjøre boksen mer kompakt.

 

Hvor store er antennene du bruker?

Lenke til kommentar

Jupp. Størrelsen er langt i fra optimal. Problemet var bare at jeg i løpet av en hel måned ikke klarte å finne noen optimal boks. Jeg så på ca 500 forskjellige elektronikkbokser i aluminium og plast, og alle sammen var enten for store eller for små. Boksen jeg bruker nå er faktisk et gammelt tysk førstehjelpsskrin i tre jeg fant på en brukthandel her i Oslo :D

Om jeg en gang kommer over den perfekte boksen så bygger jeg nok en v3 ja :)

 

Antennene er ikke rare greiene. GPS antennen er 2x2x1 cm og GSM antennen er en sånn liten tynn fjert, ca 5 cm høy. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte en kombinert GPS/GSM antenne, men jeg gidder ikke bruke mer penger på antenner nå.

 

Dog er jeg nå meget forvirret over priser på elektronikk. GPS antennen kostet faktisk mer enn selve GPS-modulen, men det som er enda mer sykt er at kabel + kontakter som er brukt mellom GPS-modul og kontakten på utsiden av boksen faktisk kostet nesten like mye som GPS-modulen. Jeg får det rett og slett ikke til å rime.

Lenke til kommentar

Hei cyclo.

 

Dette var et spennende prosjekt som jeg definitivt vil følge med på.

 

Hva som gjennstår å gjøre?

[...]

2) USB-tilkobling. Modemet og GPSen blir tildelt /dev/ttyUSB0 og /dev/ttyUSB1 om hverandre. Jeg ønsker om mulig å låse enhetene til en bestemt device, slik at jeg slipper å manuelt redigere koden hver gang systemet settes i drift.

Dette kan du fint fikse ved å lage en udev-regel som tildeler et device-navn basert på produsent-ID (vendor) og produkt-ID (vid/pid) til USB-enheten (som du finner med lsusb).

 

Her er en eksempelfil (f.eks. /etc/udev/rules.d/40-my-gps-symlink-rule) for en GPS-device med abcd:1234 som USB-vid:pid og som alltid skal monteres som /dev/ttyGPS i stedet for /dev/ttyUSB%p

# Udev device map on GPS device hotplugging
SUBSYSTEM=="usb", ACTION=="add", \
SYSFS{idVendor}=="abcd", SYSFS{idProduct}=="1234", \
SYMLINK+="ttyGPS"

Et slikt udev-script kan sørge for at både GPSen og GSM-modemet får et fast navn uansett hvilken rekkefølge de plugges inn.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Takk for tipset, men det hjelper ikke. Jeg trodde jeg hadde skrevet dette i førsteposten, men jeg har tydeligvis glemt det:

 

Årsaken til at det ikke fungerer er ganske enkelt at både GSMmodemet og GPSen bruker samme RS232->USB chip, derfor har de samme vendor og product id. Jeg har dog løst det på en tilfredstillende måte ved å "spørre" først om enheten er modemet, og dersom den ikke svarer innen 1 sekund, spørre om den er GPSen.

 

Hadde egentlig håpt å hatt programvaren til boksen ferdig nå og fått lagt ut en detaljert beskrivelse, men desverre så røyk hovedkortet på PVRen i begynnelsen av uka, så hele uka har gått med på bygging av ny PC og reinstallering av systemet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-376f9
For guds skyld ikke ta med den på flyplassen x]

 

Veldig kreativt prosjekt!

Hva er problemet? Sitter akkurat nå på Gardermoen med 6 mobiltelefoner som det gikk helt glatt å få gjennom sikkerhetskontrollen. (Og takk til NetCom/Luftfartsverket som ikke har tettet hullet og fortsatt lar meg bruke det trådløse nettverket gratis.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Spørmålet mitt er hvorfor du sitter på Gardermoen med 6 ulike mobiler? Må jo være litt av et syn der du sitter.

 

Tar jo ikke fram alle samtidig da. Forresten er det 7, jeg har jo med Huaweien min også.

 

Me det jeg egentlig mente var at det tydeligvis ikke er noen restriksjoner på hvor mye elektronikk man kan ha med seg.

 

PS. Gratis internett på Værnes også!

Lenke til kommentar

Altså, det er ikke noe problemer å ta med slikt utstyr på flyplassen. Eneste kjip er at jeg ikke kan ta med blybatteri (tillates ikke på fly). Jeg har flydd med langt verre ting enn dette her, når det gjelder teknisk utstyr.

For 8-10 år siden så måtte jeg alltid gjennom manuell kontroll av baggasjen fordi det var så mange tekniske dippedutter der.

Nå for tiden er de som jobber i sikkerhetskontrollen blitt langt flinkere til å se hva slike ting er for noe (det er sikkert blitt mer vanlig å ha alt mulig rart teknisk utstyr i baggasjen).

 

Forøvrig så var prosjektet lagt på is i hele høst (pga studier), men jeg er nå i gang med v 3.0 av prosjektet (jupp - jeg har forkastet den sorte boksen - den ble litt stor, tung og upraktisk).

 

Ideen slo meg nettopp her forleden dag. Jeg bestillte meg nemlig en Neo Freerunner.

 

Så grovt sett blir det slik:

 

Minipc-en forkastes til fordel for openmokoen. Programvaren skal kjøres på telefonen. Årsaken er ganske enkelt størrelse, samt at på telefonen har jeg en orntlig skjerm, gjør ting litt mer praktisk enn den LCD-skjermen jeg brukte på v 2.0.

 

Nytt batteri er bestillt. Det nye batteriet veier mindre enn blybatteriet, og jeg kan ta det med på fly.

 

Resten av utstyret (gsm modem, gps og dc-dc converter bygges inn i aluminiumskabinettet til en ekstern harddisk jeg hadde stående. Årsaken til at jeg ikke bruker gsm-modemet i Freerunneren, er at den rett og slett ikke fungerer til funksjonene jeg trenger. Grunnen til at jeg ikke bruker GPS-en i Freerunneren er at den er rett og slett for dårlig. Bruker fryktelig lang tid på å få kaldstartsfiks (selv med ekstern antenne). Dessuten har den ikke orntlig backup, slik at den kjører en kaldstart hver gang telefonen startes. GPS-brikken jeg har liggende kjørte varmstart i går, etter å ha ligget i et skap hele høsten. Fikk fiks på under 15 sekunder.

 

Regner med at jeg kommer med litt bilder og forklaringer i løpet av julen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har du vurdert å laste opp dataene du logger til opencellid.org?

 

De mest komplette databasene med celle id og posisjoner jeg kjenner til, er det Google og Nokia som sitter på. Yahoo har også noe, men tror ikke de har så god dekning i Norge/Europa. Dette er semi-åpne databaser med sterke føringer i TOS.

 

Jeg er stor tilhenger av at dette kan bli informasjon tilgjengelig for alle gjennom åpne API'er, og da virker opencellid.org som et av de bedre alternativene.

 

Hva slags tanker/planer har du for dataene du samler?

Lenke til kommentar

Vell. Det er to problemer slik jeg ser det med opencellid. For det første er det de samler av data bare et lite utsnitt av det jeg samler, for at jeg skulle laste opp data til dem ville medføre at jeg først måtte kjøre en del ganske tunge prosesser for å konvertere dataene til det utsnittet. For det andre har de, meg bekjent, ingen beskyttelse mot fake injection.

 

Google sitter også på rimelig mye bra materiale på det feltet her.

 

Nå kan jeg røpe så mye som at jeg endelig har surret meg til å begynne på å ta en master, og har skaffet meg en oppgave omhandlene nettopp dette. Så etterhvert som jeg får kommet i gang med den vil det gjennomføres datainnsamling i en langt større grad. Det prosjektet vil med all sannsynlighet resultere i en åpen community-database (både jeg og veilederen min er ivrige tilhengere av open source). Hvor det ender vil fremtiden vise, men en ting er sikkert, og det er det at jeg nå høster godene av å ha hatt dette so hobby i mange år. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...