Gå til innhold

[Worklog] - GSM-cellesniffekoffert


Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hepps! Grunnen til det har vært så stille her er at jeg har begynt å studere igjen. Så da har jeg ikke hatt særlig tid til hverken diskusjon.no eller prosjektene mine. Eksamen om en og en halv uke, så snart skjer det sikkert noe igjen ;)

 

Uansett grunnen til at siden er nede er at jeg rett og slett klarte å slette den før jeg hadde tatt backup. Men jeg har brukt et par dager (pause fra eksamenslesing ;) ) til å lage en ny. Regner med den kommer opp i løpet av kvelden eller morgendagen. Denne gangen er kartet basert på yahoo maps og flex (en løsning som fungerer ekstremt mye bedre enn den gamle ajax baserte løsningen).

 

Forøvrig så har jeg ikke hatt tid å lage selve administrasjonsprogrammet på ny (jeg klarte å slette programmet også), så jeg får ikke lagt til nye observasjoner enda. Men etter eksamen så skal jeg lage nytt program igjen.

Lenke til kommentar

Første versjon av ny side er nå oppe på http://www.gsmcellspotting.com. Så nå er det tilbake til eksamenslesning. Det kommer flere oppdatteringer her om en to ukers tid når eksamen er over.

 

PS! Jeg tar svært gjerne tilbakemelding på den nye siden (og særlig det interaktive kartet), men siden jeg må holde meg borte fra diskusjon.no om jeg skal stå på eksamen :) tar jeg det helst på mail. Bruk "contact me" linken øverst på http://www.gsmcellspotting.com

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdattering (12.06.08):v2.0 prosjektet er i gang

I dag var endelig eksamen over, og det er sommerferie. For å feire dette skal jeg nå lage v2.0 av kofferten. I den forbindelse er prosjektet omdøpt til GSM BlackBox v2.0

 

For det første skal den nye versjonen ikke bygges i en koffert men i en "boks" på størrelse med et A4 ark. Dette mest av praktiske årsaker. Den blir mindre, lettere å dra med seg, samt at den vil få ekstern strømforsyning. Så nå blir det lett å bare slenge "boksen" og batteriet i en ryggsekk når jeg er til fots eller på sykkel, og plugge rett i 12V når jeg er i bil.

 

I tillegg er følgende nye componenter bestillt (og kommer forhåpentligvis i posten snart):

-Laptop skal byttes ut med en Aleutia E2 Mini Computer. Denne er langt mindre, har ingen vifte, og kjører på 5V.

-Boksen får en Matrox orbital lcd skjerm for å vise status. Denne har også mulighet for å tilkobles GPI/O. Dermed kan jeg ha knapper på boksen for å gjøre ulike saker, samt koble til LEDS og lignende.

-Inn med en 12V-5V converter slik at både PC og GSM-modem kan suge strøm fra samme strømforsyning.

 

Jeg kommer til å prøve å holde tråden løpende oppdattert.

 

PS! Jeg kommer til å henge på forumet i sommer, så nå tar jeg gjerne tilbakemeldinger i tråden igjen, i stedet for på mail.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Du har jo alltids celtrack for 3rd edition. Den logger jo selvsagt bare cellene du er koblet til da samt dbm. Jeg var hjalp han litt med betatestingen da han først begynnte på 3rd edition versjonen, men har ikke prøvd programmet på et års tid nå. (etter at jeg lagde kofferten min vettu :) )

 

Alternativt er det jo mulig å lage en egen versjon i m-script eller python. Jeg gjorde det før celltrack for 3rd edition kom ut, men det var meget strømkrevende å kjøre et aktivt script slik hele tiden.

Lenke til kommentar

Oppdattering (15.06.08):Første v2.0 oppdattering

Nå har jeg gjort en del endringer i programvaren til boksen.

- Jeg har lagt til alle funksjonene for styring av LCD skjermen (se bilder nedenfor)

- Lagt til funksjoner for å skifte visningsmodus

- Scriptet autodetecter nå GSM-modem og LCD-skjerm, og gjetter at siste porten er GPS slik at programmet kan autostartes ved boot. Jeg kommer til å legge til autodetect av GPS også etterhvert.

 

Pythonscriptet som kjører på mobilen og serveren for denne er skrevet helt på ny:

 

- Tidligere fungerte telefon som server og pc som klient. Det er ganske teit og er endret.

- Serveren er inkludert i samme program som logger. Dette gir sanntidsinformasjon på telefonen og gir også mulighet for styring av boksen fra telefonen.

- Serveren startes som en egen tråd

- Mulighet for å velge mellom de tre ulike visningsformatene direkte fra telefonen

- Mulighet for å koble telefonen fra og til serveren uten å måtte restarte serveren

 

img7331ev0.jpg

Bootscreen

img7333ct8.jpg

Eksempel på feilmelding

img7334xf9.jpg

Default visningsmodus. Informasjon på skjermen: ØTV: GPS-fiksindikator, antall satelitter og GSM-nettverksindikator. Resten: Antall nettverk observert, antall unike celler observert, antall obervasjoner totalt, siste observasjon.

img7335je7.jpg

Latlong visningsmodus. Informasjon på skjermen: Samme som Default, men GPS lokasjon i stedet for siste observasjon.

img7336mn5.jpg

Continues visningsmodus. Informasjon på skjermen. Løpende siste observasjon.

screenshot0011nu1.png

Valg av visningsmodus fra telefon.

screenshot0008vx4.png

Visningsmodus default. Informasjon på telefon: ØTV: GPS-fiksindikator, antall satelitter, GSM-nettverksindikator. ØTH: Navn på bluetoothenheten vi er tilkoblet. Ellers: Antall nettverk observert, antall unike celler observert, totalt antall observasjoner, siste observasjon.

screenshot0009gg0.png

Visningsmodus Latlong. Iformasjon på telefonen: Samme som default, men GPS-lokasjon i stedet for siste observasjon.

screenshot0010vt2.png

Visningsmodus continues. Informasjon på telefonen: Løpende siste observasjoner.

 

Da er egentlig v2.0 av programvaren så og si ferdig. Det eneste som mangler er funksjoner for fysiske knapper jeg skal ha på boksen, samt funksjoner for lysdioder jeg skal ha på boksen. Har også planer om å kunne vise batteristatus på skjermen, men jeg har ikke funnet hardware for den funksjonen enda.

 

Jeg har også en 12V Lilliput touchskjerm liggende som jeg bruker som fjernkontroll til min PVR. Leker med tanken på å lage et grafisk grensesnitt til scriptet slik at jeg kan koble til Lilliput skjermen for bedre styring og visning når man er i bil.

 

Så nå venter jeg bare på minipcen slik at jeg kan sette i gang å bygge selve boksen. Bestillte PCen den 11.06 og den er fortsatt ikke sendt. Shipping and handling til Norge skulle være 3-5 dager, så nå syns jeg jammen de må få ut fingern.

Lenke til kommentar
Venter spent på melding om nye nett i Stavanger... :whistle:

Da har jeg endelig fått kjørt opp nytt administrasjonsbackend (32 timer programmering i strekk). Så nå har jeg begynt å legge inn cellene fra juleferien. Observerte en del nye celler i Stavangerområdet ja :) Uheldigvis tar det tydeligvis litt tid å få lagt dem til. Yahoo maps er svært sensitiv på revsersegeocodingsystemet sitt. Om jeg trykker litt for kjappt på kartet blir jeg sperret ute fra APIet en time. Lurer på om jeg ikke får prøve å ordne en annen reversegeokoding tjeneste. Har brukt en annen tidligere som ikke er så restriktiv, men jeg har ikke helt funnet noen smart måte å implementere denn i Flex enda.

 

Forøvrig har jeg gjort en god del endringer på frontend også. Den er mer brukervennlig nå. Blir meget glad om noen av dere stikker innom på gsmcellspotting.com og gir meg tilbakemelding på den nye karttjenesten i tråden her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

All hardware er endelig i hus (da jeg endelig fikk TLL converteren fra Kina så viste det seg at GPS brikken var død, så jeg måtte få byttet den før jeg fikk fullført).

 

Jeg har akkurat loddet siste kobling og sjekket at GPS brikken fungerer 100%. Alt av hardware er ferdig koblet i boksen. Så det eneste som gjenstår nå er litt småting i programvaren så er boksen klar til bruk.

 

Jeg skal prøve å få lagt ut et par kjappe bilder av boksen i kveld eller i morgen tidlig. Så kommer jeg tilbake med en fyldig tekst og flere bilder etter at softwaren er ferdig og boksen testet.

Lenke til kommentar

Her kommer de foreløpige bildene jeg lovet. Kvaliteten er elendig, men jeg bytter dem ut med bedre bilder så fort jeg får tid.

 

img7341ot3.th.jpg

Toppen av boksen. Her finnes LCD-displayet, tre lysdioder som indikerer henholdsvis power, aktiv leting etter celler og GPS-fiks, og tre knapper. En knapp skifter visning på displayet (se post lenger opp). De to andre knappene har ingen funksjon enda.

 

img7340hs7.th.jpg

Innsiden av lokket. Her finnes 12V->5V converter, GPS-modul samt LCD-display

 

img7339kh5.th.jpg

Innsiden av boksen. Her finnes PC, Bluetooth dongle, USB hub, GSM modem, TLL<->RS232 signalconverter og bakcup batteri til GPS-modul. I tillegg finnes det 3 meter kabel :( Jeg fikk ikke tak i USB<->RS232 adaptere uten kabel i farten. Håper på å få byttet ut disse etterhvert.

 

img7338yn1.th.jpg

Siden av boksen. Her finnes henholdsvis front på PC (slik at man kan ta ut Flashkortet OS-et ligger på. Da kan man hente ut logger, samt gjøre endringer i programvaren ved å putte Flashkortet i en annen pc), tilkobling for strøm, tilkobling for GSM-antenne og tilkobling for GPS-antenne.

 

Det som da gjenstår:

-Siste endringer av programvare for å få boksen fungerende.

-Jeg ønsker å lage tilkoblinger over antennetilkoblingene for tastatur og skjerm.

-Siste drømmen er å lage peileren jeg beskrev i første post. Det kommer nok etterhvert. Problemet er at elektroniske kompass er så steike dyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...