Gå til innhold

Erfaringer med Nikon D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får vell snakke litt her siden jeg har fingret litt med det, men langt fra på noe vitenskapelig nivå. Morsomt å knipse portretter i lyset fra stearinlys med ISO 3200 og sitte igjen med ett resultat som likner ISO 200 på min A100, både mtp støy, skarphet og fargegjengivelse. Litt større enn D1'n min, men overaskende lik i bruk for meg som nesten aldri rører Nikon-kameraer bortsett fra D1 2-3 ganger i året og D70S ett par ganger i måneden.

Live View var gøy (jepp, det er det mest beskrivende for meg), men kanskje mye pga nerden i meg, men jeg ser absolutt nytten til makro jobbing.

Lekte litt med komboen D3 og nye 14-24, en tung og stor sak, men utrolig morsom sammensetning.

Lenke til kommentar

Nå er mitt D3 i hus. Batteriet er fortsatt på lading, så jeg har ikke gjort noe annet enn å fingre litt med de ytre egenskapene. Kvalitetsfølelsen er fantastisk og jeg er sikker på at brukervennligheten og bildekvaliteten er det samme. Kommer med et innlegg senere i kveld om mine førsteinntrykk. 14-24mm-en kommer dessverre ikke før på tirsdag, så jeg får ikke testet det med min nye arbeidshest foreløpig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lekt med litt med vidunderet et par timer og den midlertidige konklusjonen skuffer aldeles ikke. :dribble: Innendørs på en fredagskveld er det begrenset med motiver, så det meste av tiden er gått med til å konfigurere kameraet og gjøre meg vant til alt det nye.

 

Har ingenting negativt å si, fokusen sitter som støpt, skjermen er jo fantastisk (noe alle D300-brukere her også kan skrive under på), fullformat er deilig (jeg er en av de få som setter mer pris på at min 70-200mm blir en ekte 70mm, i stedet for å "miste" den ekstra crop-faktoren som D300 ville gitt meg ved 12mp oppløsning. Støyegenskapene ved 3200 og 6400 ISO er ikke annet enn imponerende, særlig ved 3200. At 12 800 også er bra nok for meg til avistrykk, kan også vise seg å bli gull verdt.

 

I morgen skal jeg på første jobb med D3, det blir spennende å se hvordan den fungerer "ute i felten" i dagslys. Inntil tirsdag må jeg klare meg med min Sigma 10-20mm nedblendet for å få det tilstrekkelig vidt. Den er forøvrig et spennende syn på en fullformatsbrikke, selv om hjørnene blir kullsvarte og må klippes vekk. 14-24mm blir nok en del hakk bedre, men det får gå noen dager til.

 

Noen andre her på forumet som har fått sitt eksemplar?

Lenke til kommentar

Har ikke tid til å komme med noen fyldig oppdatering, men vil bare nevne at jeg nå også har mottatt 14-24mm'en. Klasseglass for å si det på godt norsk, den lever virkelig opp til forventningene og kommer til å erstatte min hyppig brukte Sigma 10-20mm med glans.

 

Selve huset fungerer fortsatt strålende, og jeg blir mer og mer glad i det jo mer fortrolig jeg blir med det. Det er jo omtrent som å kjøre et fly, mange knapper på nye uvante stedet, så det blir litt å holde kontroll på underveis. Men alt virker strålende, og hittil er det først og fremst autofokusen og den glimrende skjermen jeg setter mest pris på, selvfølgelig i tillegg til FX-kvaliteten.

Lenke til kommentar
Legger ved et bilde hvor Skal vi danse-Tshawe og Yosef fra Madcon inspiserer 14-24mm'en nøye.

 

Hehe, fett! :) Jævli kult.

 

Blitz?

 

En liten dæsj med blits ja. Selv om man har mangfoldige ISO-trinn å gå på (brukte 800 på dette bildet), er det stort sett en fordel å freshe opp bildene med litt nedsofta blits uansett.

Legg merke til at jeg brukte f/4, ikke f/2.8. Det sier litt om hvilken DOF man har å gå på med et slikt herlig objektiv.

Lenke til kommentar
...

Legg merke til at jeg brukte f/4, ikke f/2.8. Det sier litt om hvilken DOF man har å gå på med et slikt herlig objektiv.

 

Fint reportasjebilde, 14-24mm gir et fantastisk sug! Antar du har tatt litt hardt i for at det skal stå seg på trykk? (avispapir = dasspapir)

Uansett.. DOF i i dette tilfelle kommer vel like mye av den vanvittig fleksible nærgrensen som aperatur på ultravidvinkler?

 

ISO800 ser vitterlig ut som ISO200 hos meg, igjen.. D3 FTW!!!

Lenke til kommentar

Øyvind Dahle bør holde seg LANGT unna denne:

http://www.nikoncafe.com/vforums/showthrea...916#post1549916

D3 + 50/1.2 Noct

 

Dette ga meg noen cravings: http://farm3.static.flickr.com/2350/210682...c71bd6f50_b.jpg

 

(FYI: Noct Nikkorene er optimalisert for å yte best på store blenderåpninger - de fleste objektiver yter best nedblendet noen steg)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
...

Legg merke til at jeg brukte f/4, ikke f/2.8. Det sier litt om hvilken DOF man har å gå på med et slikt herlig objektiv.

 

Fint reportasjebilde, 14-24mm gir et fantastisk sug! Antar du har tatt litt hardt i for at det skal stå seg på trykk? (avispapir = dasspapir)

Uansett.. DOF i i dette tilfelle kommer vel like mye av den vanvittig fleksible nærgrensen som aperatur på ultravidvinkler?

 

ISO800 ser vitterlig ut som ISO200 hos meg, igjen.. D3 FTW!!!

 

Bildet er optimalisert for dasspapir ja, selv om det ikke ble brukt der. Derfor la jeg det ut her i stedet, jeg har dog ikke tatt meg mye tid til å være så nøye i etterbehandlinga.

Nærgrensa spiller jo selvfølgelig en stor rolle i DOF på et slikt objektiv, men at man kan gå til f/2.8 er veldig viktig i mine øyne.

 

Nå handler jo egentlig denne tråden om D3 og det skal den fortsette å gjøre, men jeg må bare skryte litt ekstra av 14-24mm-objektivet en siste gang. Det er nokså stort og tungt, men velbalansert på min D3 og føles ikke i veien. Jeg var på forhånd redd for at jeg skulle savne det lille ekstra på teleenden slik som på 17-35mm'en, men det har jeg ikke gjort, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Setter mye større pris på å kunne gå ultravidt. Dette er en unik konstruksjon av et objektiv, tonnevis med sylskarpt glass gjør den til en fryd å bruke. Og prisen lyser jo røverkjøp i mine øyne lange veier, hadde ikke reagert nevneverdig om dette hadde kostet 21-22 000,-.

 

Objektivet trives selvfølgelig absolutt best sammen med et FX-hus som D3, men når jeg ser at folk sier at dette objektivet er en real bom på et hus som D300 så er det fullstendig feil. Greit nok, du får ikke utnyttet det optimalt, men steike, det er jo bra for det! Dersom du trives med brennviddeomfanget på en crop-sensor ser jeg overhodet ingen grunn til å la være å kjøpe dette, det er jo investering som du kanskje får benyttet på et FX-hus i nær framtid. Jeg bruker komboen 14-24mm f/2.8 og 70-200mm f/2.8 til 99% av alle mine pressebilder, og føler aldri at jeg savner noe.

 

Eneste minus er jo, som alle nevner, ingen mulighet til å feste (beskyttelses)filter foran glasset, men det er ikke noe savn hos meg. Derfor nøler jeg heller ikke med å gi objektivet full score.

 

Alt bra med D3 fortsatt også, skal komme med noen bedre arbeidseksempler etter hvert som de tikker inn, spesielt sport, men smør dere med tålmodighet og se heller litt på bilder fra alle andre som har mottatt sin D3 nå i mellomtiden. :thumbup:

Endret av nesjon
Lenke til kommentar
Øyvind Dahle bør holde seg LANGT unna denne:

http://www.nikoncafe.com/vforums/showthrea...916#post1549916

D3 + 50/1.2 Noct

 

Dette ga meg noen cravings: http://farm3.static.flickr.com/2350/210682...c71bd6f50_b.jpg

 

(FYI: Noct Nikkorene er optimalisert for å yte best på store blenderåpninger - de fleste objektiver yter best nedblendet noen steg)

Ihvertfall om man ser hva de går for på ebay, så er det greit å ligge unna. Har kikket litt på de selv, men prisene er jo så hinsides all fornuft at jeg kan ikke forsvare det på noen måter, selv om det er en av de store legendariske til Nikon.

Har en 55 1.2 som jeg vurderer å file litt på, selv om det ikke akkurat er en Noct...

Lenke til kommentar

Den høyt anerkjente naturfotografen Andy Rouse har følgende å si om D3:

I have been testing the D3 all week and in my opinion it is far better than any of the Canons, and this is from a dedicated Canon pro. The high ISO performance is better IMHO than the 1D MK3, so is the autofocus. The images also have a much better dynamic range, one look at the histograms compared to the 1DS MK3 show that. I have been shooting both cameras alongside each other and I have given up the MK3 as it is too slow to do much. If you want to follow my shooting tests then check out the First Looks on the main Warehouse Express site, sorry but am not allowed to post them here.

(http://www.birdforum.net/showthread.php?t=103067)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Øyvind Dahle bør holde seg LANGT unna denne:

http://www.nikoncafe.com/vforums/showthrea...916#post1549916

D3 + 50/1.2 Noct

 

Dette ga meg noen cravings: http://farm3.static.flickr.com/2350/210682...c71bd6f50_b.jpg

 

(FYI: Noct Nikkorene er optimalisert for å yte best på store blenderåpninger - de fleste objektiver yter best nedblendet noen steg)

 

Anew disse bildene kommer ikke fra Noct, Noct er et spesialobjektiv laget for nattfotografering (hvordan det bryter strølys fra lyktestolper etc.) med 58mm f1.2. Det koster en formue på eBay, objektiv du postet bilder fra er 50mm f1.2 et annet objektiv som også er godt, men ikke på langt nær så godt (og sjeldent) som Noct, og det koster derfor også en brøkdel av det Noct koster.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...