Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Funker dumpventil på lavtrykksturbo?


bruker365

Anbefalte innlegg

For all del IKKE GJØR SOM Mekker'n sier her!

 

Resultatet bil være for høyt bensintrykk på lett belastning og for LAVT bensintrykk ved ladetrykk!

 

Turboens ladetrykk kan sikkert økes litt med en helt enkel bleed-ventil, men det er en helt annen sak om motorstyringa vil tillate det. Betydelig økning av ladetrykk må som regel kombineres med en chip som endrer eller fjerner sikkerhetssperra som kutter når trykket blir høyere enn en fastsatt verdi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man tar bare en reodor felgen og klemmer sammen bensintrykssregulatoren med en vannpumpetang. Klem til du får opp bensintrykket med en halv bar på tomgang. Det pleier og være nok.

 

Usikker på åssen bensintrykksregulator som sitter på disse, men stort sett pleier det og være lik løsning. Funker helt brillefint og du slipper punge ut penger for og få litt mer bensintrykk. Ny regulator med høyere trykk koster vel en 1000 lapp.

Hehe.. det funker det å :D

Lenke til kommentar
Man tar bare en reodor felgen og klemmer sammen bensintrykssregulatoren med en vannpumpetang. Klem til du får opp bensintrykket med en halv bar på tomgang. Det pleier og være nok.

 

Usikker på åssen bensintrykksregulator som sitter på disse, men stort sett pleier det og være lik løsning. Funker helt brillefint og du slipper punge ut penger for og få litt mer bensintrykk. Ny regulator med høyere trykk koster vel en 1000 lapp.

Endret av Robin89
Lenke til kommentar

Hmm... Nå ble jeg usikker. Skjønner godt hva leo mener med at ved ladetrykk vil du få mindre bensin osv, men det funker!

 

Jeg har trimma 3 stk mazda 323GTR/GTX på denne måten... De funker fint fortsatt de. Hovedproblemet pleier og være at katalysatoren brenner opp etter 100m. De bruker også noe satans med bensin og går som et reint helvette.

Eneste snakk om chip på disse bilene er på GTX og det er for og få høyere ladetrykk en 0.9.

 

Han på kollevoll racing reiv seg i håret når jeg sa jeg hadde gjort det på bilen min(så det er noe i det du sier leo). Han skulle pakke på meg en regulator til 1500,-, men jeg klarte meg fint uten.

 

Veit at en kollega av meg gjorde det samme på en volvo 940 med lavtrykksturbo. Veit ikke hva han gjorde, men det tok 1 minutt og han kjøpte ingenting.

Lenke til kommentar

Bensintrykket ved ladetrykk blir lavere fordi det ikke kommer mottrykk over trykkregulatoren når du blender slangen. Hensikten med denne regulatoren er at forholdet mellom lufttrykket i manifolden og bensintrykket o galleriet skal være likt hele tia. Dermed er det KUN åpningstia på dysene som bestemmer mengden bensin som sprøytes inn. Fjerner du denne funksjonen senkes ikke bensintrykket ved lett belastning, slik at motoren suger ekstra mye bensin inn. Ved ladetrykk økes ikke bensintrykket tilsvarende, så manifoldtrykket jobber MOT bensintrykket.

 

Sistnevnte forklarer hvorfor katalysatoren brenner opp. Motoren brenner så magert at varmeutviklingen overoppheter katalysatoren. I tillegg vil gjerne tenningsbanken trigge bankesensoren slik at tenninga senkes kraftig. Det gjør at mer av forbrenningsflammene sendes rett ned i katalysatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...