Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan senke responstiden?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med responstiden i nettverket :(

 

I bygget hvor vi leier er det 4 leiligheter som deler internettlinje fra Catch, og omtrent hver dag fra fem-seks og utover kvelden, blir plutselig responstiden forferdelig treg. Dette går veldig utover online spilling da det blir så ille at jeg konstant blir frakoblet serveren. Jeg er rimelig sikker på at det er pakkene mine som drukner i utallige pakker fra naboenes Torrent/DC/andre P2P program, siden det er veldig tilfeldig når det er ille. (Men så godt som hver dag på et eller annet tidspunkt.) Jeg kan jo ikke forlange at naboene slutter da det ville være urimelig. Laster jo selv litt torrents nå og da. Hva kan man gjøre? Jeg har ikke selv tilgang til hovedrouteren som er koblet til nettet, men jeg kan jo foreslå endringer for de som har ansvaret.

 

Ethvert forslag mottas med stor takk.

 

/espenah

Endret av espenah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det i grunn lite å gjøre dessverre... Eneste måtte være å sette opp en virkelig god QoS løsning, men selv dette vil slite med å håndtere torrents siden de lager så mange fsamtidige forbindelser.

 

Kort sagt er det egentlig ingen god løsning for å kjøre torrents over samme linje som man skal spille f.eks. FPS spill over linjen.

 

Det beste kompromisset måtte være om hver beboer cappet sin "del" av linjen med netlimiter. Pingtiden hadde vært langt fra like bra som om den sto helt åpen da heller, men den hadde kanskje da klart å være god nok til spilling av litt mindre responstid-krevende spill, som WOW og andre MMORPGs ihvertfall. men.. da får du også ufordelen at dersom det bare er èn person som bruekr linjen så får du ikke utnyttet de ubrukte delene fra de andre beboerene.

 

Det er en kjip situasjon kort sagt, og foruten å kjøpe en skikkelig dyr og proff QoS ruter så kan det neppe løses på en god måte...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

1. Jeg tror du har lyst til å SENKE responstiden, ikke øke den ;)

 

2. Filtrering eller prioritering av spesifikk trafikk kan bli vanskelig, da trafikken kan krypteres og sendes på vilkårlige porter. Jeg ville først sett om "max connections" kan økes på routeren, og dernest undersøkt om reservering/capping eller annen form for QoS er mulig.

Lenke til kommentar

Hehe, ja selvfølgelig. Edit er en fin funksjon :) Kan høre om det er mulig å sette et maks antall tilkoblinger, men selv om man kan sette opp en slags form for QoS på routeren, tviler jeg på at den har hardware til å gjøre dette på en skikkelig måte da jeg antar at routeren er av typen billigst mulig. Men det skader jo ikke å prøve :)

 

/espenah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...